32 397 läst · 61 svar
32k läst
61 svar
Cirkelsåg+fräs i spåntat trä för golvvärme?
Proffs gör alltid annorlunda för det är inte de som betalar =)
Det borde inte vara någon skillnad att lägga gles på bjälkarna eller såga upp befintligt golv så det blir gles.
När jag har sågat och det är dags för plåtarna så kommer ju golvet att se ut precis som om jag lagt gles.
Borde nästan bli bättre iofs eftersom man får vändningar med trä runt istället för att slangen "hänger löst" som när man bara kör gles. Jag fräser ju vändningen i det befintliga golvet också.
En bra sak är att brädorna i golvet är 88mm breda. Det blir ruskigt lätt att få CC30 spår. Jag behöver bara såga en sida på varje spår. Jag sågar ca 25mm från skarven mellan två brädor och ta bort biten. Hoppas ni fattar vad jag menade där..annars får jag fota/rita. Detta betyder att jag spar MYCKET tid mot att jag hade blivit tvungen att såga båda sidor av varje spår.
Det borde inte vara någon skillnad att lägga gles på bjälkarna eller såga upp befintligt golv så det blir gles.
När jag har sågat och det är dags för plåtarna så kommer ju golvet att se ut precis som om jag lagt gles.
Borde nästan bli bättre iofs eftersom man får vändningar med trä runt istället för att slangen "hänger löst" som när man bara kör gles. Jag fräser ju vändningen i det befintliga golvet också.
En bra sak är att brädorna i golvet är 88mm breda. Det blir ruskigt lätt att få CC30 spår. Jag behöver bara såga en sida på varje spår. Jag sågar ca 25mm från skarven mellan två brädor och ta bort biten. Hoppas ni fattar vad jag menade där..annars får jag fota/rita. Detta betyder att jag spar MYCKET tid mot att jag hade blivit tvungen att såga båda sidor av varje spår.
Låter som det kan fungera, exakt cc30 är inte nödvändigt, men undvik att lägga plåtarna omlott.
Att slangen i vädningarna hänger i luften är inget jätteproblem, dels har du ingen plåt där, samt att den är så styv så den kommer att ligga på plats ändå så att säga.
Att slangen i vädningarna hänger i luften är inget jätteproblem, dels har du ingen plåt där, samt att den är så styv så den kommer att ligga på plats ändå så att säga.
Matss- Hur menar du att jag förlorar tid? Jag försöker inte spela dum =) Jag förstår faktiskt inte hur du menar.
Är din idé att såga ut det gamla golvet längs bjälkarna med kedjesåg, Ta bort alla stumpar som blir kvar spikade uppepå bjälkarna, sen sätta kortlingar mellan bjälkarna, lägga glesen nedsänkt mellan bjälkarna parallellt? Då måste jag väl lägga golvspån uppepå det eftersom inte den parallella glesen eller kortlingarna är bärande gissar jag?
Det måste väl alla gånger ta längre tid än att köra Hiltiklingan tvärs över golvet ca 10ggr/rum.Vinkelrät mot åsarna. Det tar väl max 5 minuter per spår. och sen 5 minuter att fräsa en vändning längs en mall.
Att åka och köpa gles + skruv till 180kvm golv kostar ändå en liten slant om man kan slippa det.
Och takhöjd blir ju exakt samma eftersom jag sågar ju i spåntade golvet som redan liggen på bjälkarna.
Det blir ju exakt som innan eftersom rören sänks ner i den befintliga golvnivån.
Nu kan det mycket troligt även vara så att jag missat något viktigt här eller missuppfattat dig =) Är som sagt helgrön på golvvärme.
Är din idé att såga ut det gamla golvet längs bjälkarna med kedjesåg, Ta bort alla stumpar som blir kvar spikade uppepå bjälkarna, sen sätta kortlingar mellan bjälkarna, lägga glesen nedsänkt mellan bjälkarna parallellt? Då måste jag väl lägga golvspån uppepå det eftersom inte den parallella glesen eller kortlingarna är bärande gissar jag?
Det måste väl alla gånger ta längre tid än att köra Hiltiklingan tvärs över golvet ca 10ggr/rum.Vinkelrät mot åsarna. Det tar väl max 5 minuter per spår. och sen 5 minuter att fräsa en vändning längs en mall.
Att åka och köpa gles + skruv till 180kvm golv kostar ändå en liten slant om man kan slippa det.
Och takhöjd blir ju exakt samma eftersom jag sågar ju i spåntade golvet som redan liggen på bjälkarna.
Det blir ju exakt som innan eftersom rören sänks ner i den befintliga golvnivån.
Nu kan det mycket troligt även vara så att jag missat något viktigt här eller missuppfattat dig =) Är som sagt helgrön på golvvärme.
hejsan...
jag viker in här om det går bra?
när jag tokrenoverade å byggde min nya kåk så tänkte jag inte sååå mycket på takhöjden om den var 2,5m lr 2,45m osv...
jag rev ut ALLT ner till bjälklaget...
jag e den personen som me vill spara in pengar m.m så det gamla spontade golvet sparade jag 28x95 å la dom 19cm c/c.
köpte plåtar på hornbach samt 16 slangen.
sen golvspån sen 14 mm parkett....
hur enkelt som helst...
om du inget har att göra å har hur mycket tid som helst samt gillar damm m.m så skall du fräsa...
vill du ha gjort det snabbare å ändå hålla ner kostnaden å slippa handla *glesen* så e mitt förslag kanon...
med mitt förslag har du nu chansen att rikta upp ditt gamla golv samt kanske du haft nåt knarr m.m som nu försvinner...
men alla gör vi olika...
mitt förslag bara
mvh
estwing
jag viker in här om det går bra?
när jag tokrenoverade å byggde min nya kåk så tänkte jag inte sååå mycket på takhöjden om den var 2,5m lr 2,45m osv...
jag rev ut ALLT ner till bjälklaget...
jag e den personen som me vill spara in pengar m.m så det gamla spontade golvet sparade jag 28x95 å la dom 19cm c/c.
köpte plåtar på hornbach samt 16 slangen.
sen golvspån sen 14 mm parkett....
hur enkelt som helst...
om du inget har att göra å har hur mycket tid som helst samt gillar damm m.m så skall du fräsa...
vill du ha gjort det snabbare å ändå hålla ner kostnaden å slippa handla *glesen* så e mitt förslag kanon...
med mitt förslag har du nu chansen att rikta upp ditt gamla golv samt kanske du haft nåt knarr m.m som nu försvinner...
men alla gör vi olika...
mitt förslag bara
mvh
estwing
Att bygga mycket på höjden medför ju en del merarbete med att kapa dörrar, dörrkarmar, höja trösklar osv.
Era förslag är bra men jag ser ingen fördel mot att såga upp det befilntliga golvet så det blir gles.
Alternativt kan jag ju byta ut var 4:e 88 mm bräda mot en läkt så får jag ca cc30 mellanrummet.
Förstår fortfarande inte hur det kan gå snabbare att riva upp befintliga golvet och lägga om det mot att bara såga spår med sågklingan. Tar ju som sagt nån minut per spår.Ni vet ju själv hur snabb man sågar en 3 meter bräda på längden med klinga. Lite damm och spån har ingen dött av, det sopar jag ner i nått hål =)
Vill inte ha golvspån uppepå eftersom jag skall ha parkett så vill jag ha så lite trä som möjligt mellan rören och fötterna. Komforten.
Jag får testa i ett rum när det beger sig här om någon vecka få se hur det funkar, kan ta lite bilder.
Era förslag är bra men jag ser ingen fördel mot att såga upp det befilntliga golvet så det blir gles.
Alternativt kan jag ju byta ut var 4:e 88 mm bräda mot en läkt så får jag ca cc30 mellanrummet.
Förstår fortfarande inte hur det kan gå snabbare att riva upp befintliga golvet och lägga om det mot att bara såga spår med sågklingan. Tar ju som sagt nån minut per spår.Ni vet ju själv hur snabb man sågar en 3 meter bräda på längden med klinga. Lite damm och spån har ingen dött av, det sopar jag ner i nått hål =)
Vill inte ha golvspån uppepå eftersom jag skall ha parkett så vill jag ha så lite trä som möjligt mellan rören och fötterna. Komforten.
Jag får testa i ett rum när det beger sig här om någon vecka få se hur det funkar, kan ta lite bilder.
Egentligen är alternativen att köra hårt och leva i organiserat kaos under 2-3 veckor eller att undan för undan få det klart.
Att köra hårt är mer eller mindre en större renovering, men det går snabbare timmässigt. Om jag varit själv hade jag inte gjort det.
Kör ett rum först med cirkelsåg, funkar det så funkar det.
Det låter som att TS kommer att fixa det.
Att köra hårt är mer eller mindre en större renovering, men det går snabbare timmässigt. Om jag varit själv hade jag inte gjort det.
Kör ett rum först med cirkelsåg, funkar det så funkar det.
Det låter som att TS kommer att fixa det.
Här blir golvspån troligen overkill, golvet är nu helstumt utan golvspån. Bara masonit och plastmatta på spåntade undergolvet. Jag kommer att lägga 15mm parkett i vinkel mot de sågade rörkanalerna, det bär ju som en spånskiva. Bjälkarna ligger på ca 30cc i de rum jag tagit bort plastmatta och masonitskivan. Har jag tur är det 30cc i hela huset av någon anledning. Byggt 77 så alla golv är fina och raka. Jag chansar på att spara in den kostnaden och jättejobbet det är att köpa, köra hem och att skruvlimma 180kvm golvspån. Puuh. 13 250kr bara för skivorna på Byggmax och då räknar jag med absolut inget spill. Så verkligheten med skruv, lim osv är nog minst 15 000kr. Det är ju inte bara ett rum som ska göras, det är en hel kåk så saker har en tendens att skena både i tid och pris när jag räknar på det. Köpa gles skulle landa på runt 10 000kr det med. Såga i bef golv kostar "bara" tid. Och jag kan fortfarande ta ett rum åt gången, bara stänga dörren och såga/fräsa i nån/några timmar.
Ska sova på saken, kanske kommer på bättre tankar =)
Ska sova på saken, kanske kommer på bättre tankar =)
Ytterligare en reflektion:
Det spåntade 28mm undergolvet här i huset (från -47) var av mycket fin kvalitet. Det har jag återanvänt på många ställen och haft mycket nytta av. Att såga det på tvären för att få bort det snabbt skulle jag ha ångrat mycket. Att ta upp ett spåntat golv tar inte speciellt lång tid när man fått in snitsen: Lätta på brädan med kofoten, slå tillbaka, ta ur spiken med kofot eller spikutdragare. Det går bra att jobba med kofoten längs brädan utan att det blir skador. Minns jag rätt handlar det om en kvälls jobb för ett rum på cirka 25kvm, ytterligare någon timme för att rensa brädorna på ev kvarvarande spik.
Det spåntade 28mm undergolvet här i huset (från -47) var av mycket fin kvalitet. Det har jag återanvänt på många ställen och haft mycket nytta av. Att såga det på tvären för att få bort det snabbt skulle jag ha ångrat mycket. Att ta upp ett spåntat golv tar inte speciellt lång tid när man fått in snitsen: Lätta på brädan med kofoten, slå tillbaka, ta ur spiken med kofot eller spikutdragare. Det går bra att jobba med kofoten längs brädan utan att det blir skador. Minns jag rätt handlar det om en kvälls jobb för ett rum på cirka 25kvm, ytterligare någon timme för att rensa brädorna på ev kvarvarande spik.
Produkter som diskuteras: "spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Klart det går, men i mitt fall är det 88x20mm brädor som går rakt genom kåken, under innerväggarna.
Jag måste även dra ut 2 fetspik per bjälke och de är på 30cc. För varje bräda blir det ca 22 spik per 3 meter. Troligast går brädorna av. Men det är klart att det blir så jag gör om min plan att såga spår går åt skogen i första rummet.
Jag måste även dra ut 2 fetspik per bjälke och de är på 30cc. För varje bräda blir det ca 22 spik per 3 meter. Troligast går brädorna av. Men det är klart att det blir så jag gör om min plan att såga spår går åt skogen i första rummet.
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Äntligen kan jag bidra med erfarenheter på detta forum
Jag har själv meckat in golvvärme i 3 rum hittils. Detta gjordes i vintras och kommer att fortsätta med det nu i höst/vinter med resten av huset.
Jag har 35mm spontat golv i hela huset som jag fräser ner 20mm golvvärmeslang i.
Fräser med ca. 300cc, lite beroende på var på planket jag hamnar, jag fräser bara mitt på plankorna.
Och längs med golvet. Absolut inte tvärs över, jag lägger nämligen inget annat än tunnt "klickgolv" på.
Om jag skulle fräsa tvärs över skulle det vara som att perforera golvet, som gjort för att det ska gå av. 35mm - 21mm =14mm kvar som håller dig från att rasa igenom golvet. Men vändningarna då tänker du, dom lägger mot väggen när det oftast är en ås.
Skruvade fast en 2"2" som linjal.
Jag måste fräsa i två djup för att fräsen och jag skall orka med. (Den hoppar gärna ur kurs när det går tungt.)
Jag hade utsug kopplat på fräsen så det båsade väldigt lite.
Jag gruvade mig ordentligt inför detta jobb, men när jag väl börjat upptäckte jag att det gick hur bra som helst.
Planera bara ditt jobb innan du börjar, rita upp hur slingorna skall ligga så det bara är att köra på sen.
Tänk på att alltid lägga tillopp mot ytterväggen.
Och ska du lägga i kök så skall det ligga slang även under köksinredningen.
Jag valde 20mm slang då det bli mindre jobb och billigare än att lägga 16mm. då 16mm skall läggas med 200cc = fler spår. Samt att jag måste lägga två slingor per rum då maxlängden på slingorna är kortare ju mindre slängdiametern är. Detta hade resulterat i större fördelare och mer styrutrustning.
16mm slangen är billigare per meter, men totalt sett blev det dyrare än att lägga 20mm i mitt fall.
Sen måste man fasa av kanterna lite i spåren då plåten har en radie som tydligen kunde ställa till besvär enligt Killen på LK. Jag tog fram en avrundningsfräs med stödlager som jag hade liggandes och sprang fram och tillbaka med i spåren. Onödigt eller inte så tog det 5 minuter extra per rum att göra detta så...
Sen på med plåtar, i med slangen (låna en slangvinda annars är du körd), sen ska det dit en åldersbeständig byggplast.
typ: http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=50626
Viktigt att förhindra fuktvandring som sker när man lägger golvvärme tillsammans med trägolv.
Sen är det ju bara att smacka på golvet.
Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att jag kan ha hjälpt till på något sätt.
Önskas bilder så kan jag ladda upp det om det skulle vara av intresse.
Jag har själv meckat in golvvärme i 3 rum hittils. Detta gjordes i vintras och kommer att fortsätta med det nu i höst/vinter med resten av huset.
Jag har 35mm spontat golv i hela huset som jag fräser ner 20mm golvvärmeslang i.
Fräser med ca. 300cc, lite beroende på var på planket jag hamnar, jag fräser bara mitt på plankorna.
Och längs med golvet. Absolut inte tvärs över, jag lägger nämligen inget annat än tunnt "klickgolv" på.
Om jag skulle fräsa tvärs över skulle det vara som att perforera golvet, som gjort för att det ska gå av. 35mm - 21mm =14mm kvar som håller dig från att rasa igenom golvet. Men vändningarna då tänker du, dom lägger mot väggen när det oftast är en ås.
Skruvade fast en 2"2" som linjal.
Jag måste fräsa i två djup för att fräsen och jag skall orka med. (Den hoppar gärna ur kurs när det går tungt.)
Jag hade utsug kopplat på fräsen så det båsade väldigt lite.
Jag gruvade mig ordentligt inför detta jobb, men när jag väl börjat upptäckte jag att det gick hur bra som helst.
Planera bara ditt jobb innan du börjar, rita upp hur slingorna skall ligga så det bara är att köra på sen.
Tänk på att alltid lägga tillopp mot ytterväggen.
Och ska du lägga i kök så skall det ligga slang även under köksinredningen.
Jag valde 20mm slang då det bli mindre jobb och billigare än att lägga 16mm. då 16mm skall läggas med 200cc = fler spår. Samt att jag måste lägga två slingor per rum då maxlängden på slingorna är kortare ju mindre slängdiametern är. Detta hade resulterat i större fördelare och mer styrutrustning.
16mm slangen är billigare per meter, men totalt sett blev det dyrare än att lägga 20mm i mitt fall.
Sen måste man fasa av kanterna lite i spåren då plåten har en radie som tydligen kunde ställa till besvär enligt Killen på LK. Jag tog fram en avrundningsfräs med stödlager som jag hade liggandes och sprang fram och tillbaka med i spåren. Onödigt eller inte så tog det 5 minuter extra per rum att göra detta så...
Sen på med plåtar, i med slangen (låna en slangvinda annars är du körd), sen ska det dit en åldersbeständig byggplast.
typ: http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=50626
Viktigt att förhindra fuktvandring som sker när man lägger golvvärme tillsammans med trägolv.
Sen är det ju bara att smacka på golvet.
Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att jag kan ha hjälpt till på något sätt.
Önskas bilder så kan jag ladda upp det om det skulle vara av intresse.
Kul att få höra från nån som fräst, vad hade du för frässtål och höll det hela vägen?
Tror du det skulle funka om bräderna var tunnare än 35mm?
Tror du det skulle funka om bräderna var tunnare än 35mm?
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Ja det är möjligt att det skulle hålla med lite tunnare, jag vet inte.
Då det bara ligger längs med golvet så är det inga problem, då kan du fräsa igenom och det påverkar inte nämnvärt hållfastheten när du lägger ett golv ovanpå. Det är i vändningarna du får problem, då du går tvärs över planket. Där skulle inte jag vilja ha så mycket mindre matrial än det jag har (ca. 14mm).
Frässtålen jag köpte var 22mm?? notfräs från Luna. lite osäker på måttet där.
Dom räckte till ca. 35kvm. Sen hade jag kört på för många spikar. Annars mycket fina stål. Det är en väldigt ovanlig dimension upptäckte jag när jag skulle köpa dom. Jag tror dessa gick på ca. 300:-/st Köp extra!
iom att det är spontat golv så är dessa spikat i sponten så dom syns inte. Så det var till att känna sig fram i vändningarna när man gick mellan planken.
Överhandsfräsen jag använde köpte jag på Jula för 1500:- En Bosch POF 1400 ACE:
http://www.jula.se/handoverfras-pof-1400-ace-1400-w-123540
Det blev mycket billigare än att hyra hos min lokala hyresbutik där jag f.ö. blev helt dumförklarad när jag berättade vad jag skulle göra, det skulle inte gå sade dom. tji fick dom!
Jag kan tillägga att jag efter ha fräst allt tog rejäla skruvar och skruvade fast hela golvet innan jag började lägga plåtarna, för att få bort befintligt och eliminera framtida golvknarr.
Jag delar gärna med mig!
Jag saknade någon som kunde tipsa, som gjort detta tidigare när jag var i färd att göra detta.
Då det bara ligger längs med golvet så är det inga problem, då kan du fräsa igenom och det påverkar inte nämnvärt hållfastheten när du lägger ett golv ovanpå. Det är i vändningarna du får problem, då du går tvärs över planket. Där skulle inte jag vilja ha så mycket mindre matrial än det jag har (ca. 14mm).
Frässtålen jag köpte var 22mm?? notfräs från Luna. lite osäker på måttet där.
Dom räckte till ca. 35kvm. Sen hade jag kört på för många spikar. Annars mycket fina stål. Det är en väldigt ovanlig dimension upptäckte jag när jag skulle köpa dom. Jag tror dessa gick på ca. 300:-/st Köp extra!
iom att det är spontat golv så är dessa spikat i sponten så dom syns inte. Så det var till att känna sig fram i vändningarna när man gick mellan planken.
Överhandsfräsen jag använde köpte jag på Jula för 1500:- En Bosch POF 1400 ACE:
http://www.jula.se/handoverfras-pof-1400-ace-1400-w-123540
Det blev mycket billigare än att hyra hos min lokala hyresbutik där jag f.ö. blev helt dumförklarad när jag berättade vad jag skulle göra, det skulle inte gå sade dom. tji fick dom!
Jag kan tillägga att jag efter ha fräst allt tog rejäla skruvar och skruvade fast hela golvet innan jag började lägga plåtarna, för att få bort befintligt och eliminera framtida golvknarr.
Jag delar gärna med mig!
Jag saknade någon som kunde tipsa, som gjort detta tidigare när jag var i färd att göra detta.