7 927 läst · 14 svar
8k läst
14 svar
Frågor om material och skruv i köksvägg
Bygger man ett kök för första gången har man många frågor (speciellt om man är vetgirig och vill att det skall bli bra). Jag skall försöka sammanställa några frågor gällande själva köksväggen.
Plywood
Jag har läst att man skall ha 5-ply. På Beijer finns den här men samtidigt står det att den här "Används som förstärkning bakom gipsskivor". Vilken plywood skall jag använda? (Använder plywood för att fästa överskåpen ordentligt)
Gips
Jag vill ha vanligt 13mm gips för att sätta kakel på. Vilken passar för det?
Skruv
Jag skall ha skruv för:
1. Plywood
Det verkar vara spånskiveskruv som gäller. Typ den här?
2. Gips
Har läst och kommit fram till att den här borde passa?
3. Köksskåp (IKEA)
Det jag tror att man skall ha en skruv med slät anläggningsyta, gänga hela vägen och c:a 50mm. Stämmer det? Några konkreta tips? Jag hittar bara montageskruv men läser ibland att den kan vara för klen.
Jag skulle naturligtvis kunna fråga allt detta på typ Beijer men erfarenhetsmässigt vet jag att ni oftast kan mer.
Plywood
Jag har läst att man skall ha 5-ply. På Beijer finns den här men samtidigt står det att den här "Används som förstärkning bakom gipsskivor". Vilken plywood skall jag använda? (Använder plywood för att fästa överskåpen ordentligt)
Gips
Jag vill ha vanligt 13mm gips för att sätta kakel på. Vilken passar för det?
Skruv
Jag skall ha skruv för:
1. Plywood
Det verkar vara spånskiveskruv som gäller. Typ den här?
2. Gips
Har läst och kommit fram till att den här borde passa?
3. Köksskåp (IKEA)
Det jag tror att man skall ha en skruv med slät anläggningsyta, gänga hela vägen och c:a 50mm. Stämmer det? Några konkreta tips? Jag hittar bara montageskruv men läser ibland att den kan vara för klen.
Jag skulle naturligtvis kunna fråga allt detta på typ Beijer men erfarenhetsmässigt vet jag att ni oftast kan mer.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Bakom kökskåpet hade jag satt kortlingar på rätt höjd, dimensionen 45*120 eller 145, rejälare att skruva i. Plywooden kan du nog skruva med den skruven om du nu vill ha det. Till gipsen bör du använda längre skruv, använd 41mm skruv, den är till för dubbla skivor. Till att kakla på räcker det med vanlig gips. Infästningen på skåpet kan jag faktiskt inte svara på
Jag antar att det bara är en vägg (yttervägg?)
Riv bort det gamla materialet och dra fram el dit du vill ha den.
Skiva över med plywood/osb, på högkant och så att skarvarna hamnar på de stående reglarna. Lämna en springa på ca 3mm mellan. Jag hade limmat också.
Sedan skruva med den skruv som du föreslog, det funkar också med gipsskruv.
Skruva ca 20cc på reglarna.
Uppsättnigen behöver inte vara ett konstverk, utan är till för att du skal ha något att fästa grejer i.
Råspont funkar också om man tycker det är otympligt med skivor.
Gipsen sätter du en helskiva mot hörn, skarv behöver inte träffa regel under. Men skarven skall abolut inte ligga närmare osb/plywoodskarven än 30cm.
En del kapar försänkningen på skivan mot hörn, jag gör det inte. Det beror på hur duktig du är på att spackla.
Nästa skiva sätts kloss an den förra.
Du skruvar med den gipsskruv du länkade till, den behöver inte vara längre då du bara skruvar i luften bakom annars. Gipsen skruvar du 20cm cc i kanter och 30cc i mitten.
GN är 1200mm bredd GNE 900mm.
Det finns trådar om hur man sätter upp IKEA skåp på dessa väggar och slutsatsen är att kortlingar inte behövs (håller med).
Finns det dörrar och fönster?
Jag hade nog spacklat alla skarvar och skruvskallar också, det går rätt fort.
Nu har du en jättefin yta, och klinkers sätter du upp med sättlim om de är jämna och fina (lägg ut dem på en skiva och se om fogarna blir bra, annars fix).
Riv bort det gamla materialet och dra fram el dit du vill ha den.
Skiva över med plywood/osb, på högkant och så att skarvarna hamnar på de stående reglarna. Lämna en springa på ca 3mm mellan. Jag hade limmat också.
Sedan skruva med den skruv som du föreslog, det funkar också med gipsskruv.
Skruva ca 20cc på reglarna.
Uppsättnigen behöver inte vara ett konstverk, utan är till för att du skal ha något att fästa grejer i.
Råspont funkar också om man tycker det är otympligt med skivor.
Gipsen sätter du en helskiva mot hörn, skarv behöver inte träffa regel under. Men skarven skall abolut inte ligga närmare osb/plywoodskarven än 30cm.
En del kapar försänkningen på skivan mot hörn, jag gör det inte. Det beror på hur duktig du är på att spackla.
Nästa skiva sätts kloss an den förra.
Du skruvar med den gipsskruv du länkade till, den behöver inte vara längre då du bara skruvar i luften bakom annars. Gipsen skruvar du 20cm cc i kanter och 30cc i mitten.
GN är 1200mm bredd GNE 900mm.
Det finns trådar om hur man sätter upp IKEA skåp på dessa väggar och slutsatsen är att kortlingar inte behövs (håller med).
Finns det dörrar och fönster?
Jag hade nog spacklat alla skarvar och skruvskallar också, det går rätt fort.
Nu har du en jättefin yta, och klinkers sätter du upp med sättlim om de är jämna och fina (lägg ut dem på en skiva och se om fogarna blir bra, annars fix).
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Tack Bengtsson - vilket svar!
Det är en innervägg (utan dörrar) som redan är ren till reglarna. Däremot sitter reglarna inte på standardmått så jag kompletterar nog för att passa plywood-skivorna. Hade du något tips om vilken plywood som är bäst?
http://beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=7588
Det är en innervägg (utan dörrar) som redan är ren till reglarna. Däremot sitter reglarna inte på standardmått så jag kompletterar nog för att passa plywood-skivorna. Hade du något tips om vilken plywood som är bäst?
http://beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=7588
Är osäker på vilken skillnad det är mellan de olika plywood, så pass.
Jag hade hellre köpt OSB http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=51598
Jag hade hellre köpt OSB http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=51598
Jag kom på att det enklaste nog är att montera plywooden liggande. Vägen är inte lång så jag klarar mig med den som är 2400mm hög (eller bred i mitt fall). Sedan kan jag även sätta upp gipsen liggande fast utan att skarven hamnar på samma ställe.
Någon som vet vad man skall använda för skruv för väggskåp?
Någon som vet vad man skall använda för skruv för väggskåp?
Är reglarna stående, så sätt stående. Jag antar att du skal skiva hela väggen från golv till tak. Låt inte skivorna stå kloss på golvet lämna en springa på några mm genom att använda en lämplig distans.
Ang uppfästning av skåp m.m så fins en diskussion här,
http://www.byggahus.se/forum/koek/1...och-6mm-gips-bakom-kakel-och-skap-i-koek.html
Ang sättlim till kakel vill jag förtydliga att detta är ingen vedertagen praxis, utan en liten genväg som du själv för bedömma om det är en senväg... sök och du kommer att finna svar.
Ang uppfästning av skåp m.m så fins en diskussion här,
http://www.byggahus.se/forum/koek/1...och-6mm-gips-bakom-kakel-och-skap-i-koek.html
Ang sättlim till kakel vill jag förtydliga att detta är ingen vedertagen praxis, utan en liten genväg som du själv för bedömma om det är en senväg... sök och du kommer att finna svar.
Jag håller med Bengtsson i det mesta han skriver, men tycker fortfarande att du bör ha den långa skruven då du ska skruva gipsen i reglarna och då räcker det inte med 30 skruv, är ju bara 5 mm som drar. Själv har jag använt råspont bakom all gips, det drar väldigt bra sen när man behöver skruva upp något.
Eftersom jag har plywood bakom gipsskivan trodde jag inte att det var nödvändigt att även sätta även gips i reglarna?
När det gäller skruv för att montera överskåp har jag hittat den här skruven från SPAX som verkar toppen:
http://www.wgprodukter.se/links/01-15.1-Skruv_TKX.pdf
När det gäller skruv för att montera överskåp har jag hittat den här skruven från SPAX som verkar toppen:
http://www.wgprodukter.se/links/01-15.1-Skruv_TKX.pdf
Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
Om du skruvar plywooden ordentligt i reglarna så ser jag ingen anledning till att skruva gipsen i reglarna, blir bara "svårare" att träffa rätt om du förstår vad jag menar?
Tänk på att du förskjuter skarvarna på gipsen gentemot plywooden..
//MVH
Tänk på att du förskjuter skarvarna på gipsen gentemot plywooden..
//MVH
Jag tänkte faktiskt montera plywood stående och gips liggande. Fördelen är att jag helt slipper att spackla eftersom alla gipsskarvar hamnar bakom bänk- och överskåp. Det blir inte heller några problem att förskjuta skarvarna.
Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
The Tor skrev:
Det tycker jag låter som en bra ide, bara mosa på...
Jag använde mig av någon liknade skruv som den du länkade till när jag satte ett Ikea kök åt en bekant, dock var dom skruvarna från Essve men modellen var lika.
Funkade hur bra som helst och drog kanon i plyfan...
//MVH
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga källare - Har lite frågor om materialval
Utbyggnad och tillbyggnad -
Material åtgång + tekniska frågor om Gavel/panel byte!
Fasad -
Ljudisolering av tak. Frågor om material och alternativ till ljudbygel.
Isolering -
Offert måla/spackla frågor om material
Färg, Måla & Tapetsera -
Fuktskadade reglar vid renovering. Plus frågor om materialval.
Badrum