Jag håller på att renovera mina källarfönster från 1932 som är i ganska gott skick. Nu har jag kommit till ett fönster där karmen är rutten i underkant och i skarven mellan bottenstycke och sidstycke i ena hörnet. Resten av fönstret är i gott skick och sitter bra fast i muren. Hur ska jag göra? Måste jag ta ut fönstret och sätta i en nytt trä? Eller kan jag pilla bort löst material (ca 1cm) och foga upp med något lämpligt material? Jag målar med linolja, går det bra tex med linoljekitt?

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Det är lite svårt att avgöra vad en cm innebär... Bild? Jag skulle inte avnända linoljekitt i ett av väderleken utsatt läge. Ta bort det dåliga och limma dit nytt, tätvuxet virke. Perfekt jobb för en multimaster, annars stämjärn-

Finsnickeri är inte min starka sida så jag letar genväg. Min Tanke är att karmen är 4 cm och om 1 försvinner så spelar det ingen roll. Orsaken till fuktskada är antingen fukt i väggen (vi dränerar nu) eller ficka i putsen som vi också ska rätta till. Jag ska försöka fixa en bild imorgon. Väldigt tacksam för hjälp här!

Bilder på den ruttna underkanten

• 00066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 00069.jpg
    Skapa konto
Aha, ok. Ser inte så farligt ut. Kolla hur långt in det går, ta bort allt som är dåligt. Kolla så att väggen vid de dåliga partierna/underkant lutar utåt så ev vatten rinner utåt, annars åtgärda det. Sedan ett fönsterbleck som sitter bra och tätt även mot ytterkanterna.

Du menar alltså att inget nytt trä behövs? Ska jag fylla igen öppningen med något?

"Kolla så att väggen vid de dåliga partierna/underkant lutar utåt"
Menar du att vi ska putsa till dem så att de lutar utåt`? Under karmen är det hålrum, putsrester och lite gammalt drev. Vi kommer att tilläggsisolera och putsa utanpå. Sen kan vi sätta dit bleck. Det finns inga sådana idag.

Det känns inte som det är ngt att oroa sig för. Är det torrt där nu behöver du inte göra ngt alls tycker jag, speciellt då du ska sätta bleck där.

Den fönstersnickare jag har byter inte svartrötiga delar om hållbarheten är kvar. Om man tar bort problemet som orsakat skadan, låter det torka ut ordentligt och mättar med olja anser han att det är ok, så det kör vi på iaf.

Tack för svar
Jag har några fönsterbågar som ser ut så här i nederkant.
Mycket sprickor och för stora skruvhål. Hur ska jag fixa det?
Tänkte ta loss understycket och limma fast det med utomhus trälim (eller ska det vara PUR?). Men hur fyller jag igen hålen?

• Mobilkamera Aug2010 113.jpg
    Skapa konto
Är ifyllnaden bara av kosmetisk natur så testa linoljekitt. Har du dock tänkt skruva i samma hål igen så är det kanske ingen riktig höjdare.

Altnerativt är en modernare variant (dock helt emot de historiska sätt man har jobbat) plastic padding.

Beslagen ska tillbaka i samma hål.
Vad är det byggnadsvårds riktiga alternativet? Byta understycke?
Om Plastic padding håller 25 år är jag nöjd.

JAg tycker inte det ser så ruttet ut, mest torkat och sprucket men är det mjukt så ska det förstås bort, då är det ruttet. Går det att limma och pressa ihop de större springorna? Då skulle jag behålla det och borra ur hålen, plugga. Om det är för skadat så kan man byta byta ut dåliga delar, inte så svårt som det verkar med lite handverktyg om man inte har tillgång till annat.

Har själv renoverat fönster i samma skick. Bytte inga delar, däremot slog jag ur de gamla träpluggarna som håller ihop bågen och satte i nya. Alltså limma inte!
Bågen ska alltid vara lätt att plocka isär vid ev. framtida renovering.
Viktigt att tänka på är att se till att bågen är vinkelrät i hörnen när man slår i de nya träpluggen, håll fast med tving.
Tvingen kan vara bra att ha också så att bågen inte spricker upp mer när man slår i de nya träpluggen.
Mätta bågen ordentligt med linolja och fyll sedan igen sprickorna med linoljekitt. När man håller på och plockar isär fönsterbågar får man inte glömma bort att se till att de glas man plockat sedan passar igen...har själv gjort det misstaget när jag justerade en båge lite för mycket. Det blev till att börja om.
Hålen efter de gamla spikarna/skruvarna pluggas också så att man sedan har något att spika i. Förborra gärna med en tunn borr så att bågen inte spricker när man spikar/skruvar, särskilt viktigt om bågen är lite spröd. Mina som jag gjorde iordning för tre år sedan ser fortfarande jättefina ut, slutmålade med linoljefärg och det är svårt att se att de var i så pass dåligt skick innan jag gjorde renoveringen

Många av våra fönster såg ut så men vi gjorde som #13 och det ser nu ut som nytt med lite färg!

Välkommen jernera.

Jag håller med gafsan, de ser ut att vara i helt ok skick. Limma genomgående sprickor om det finns några, borra ur och plugga de gamla skruvhålen alt hitta grövre skruv, kanske halvolja, måla. Jag skulle undvika linoljekitt på ett så utsatt ställe, och frågan är vad det har för funktion annat än att göra det slätt. Risken är det lossnar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.