Status
Tråden går ej att kommentera.


Funderingar.

Vad betyder igentligen värdena i rutan. (Bild från Tobbe )

Grannen har en automower som vi i morse fick ta på bår in till stationen för vård och energitillskott.
Söktid på den stog på 98 och vi såg tydliga bevis i gräset på att den bara kört runt längs begränsningskabeln och troligen inte hittat ut genom en passage pga högt korridor värde.

Har själv sett samma sak hos mig en gång men då ösregnade det så jag trodde att det störde signaler på ngt sätt. Maskinen hade snappat upp begränsningskabeln och följde den mot laddstationen men i en trång passage byttte den kabel och körde ett varv till. Historiken visar annars att den alltid snabbt hittar hem.

När lämnar automowern guiden/begränsningskabel och övergår till signalen från laddstationen när den ska laddas?

Har nu funderingar på om en spets på begränsningskabeln skulle kunna få automower att lämna begränsningskabel och snappa upp stationens signaler istället för att kompensera för att jag inte har två guidekablar till min 220. Vill inte råka ut för att han springer runt. Alt får jag flytta laddstationen.
 
Jag har ingen som helst aning vad de egentligen betyder, men om F är under 300 och N under 100 kan det vara problem med laddplattan. Enligt Nonkans tidigare inlägg. Jag gissar att det är signalstyrka för främre och bakre sensor? G1 och G2 gissar jag är signalstyrkan från guide 1 och guide 2 (båda höga eftersom klipparen står alldeles intill dem. Då gissar jag via uteslutning att Af är signalstyrka för begränsningskabeln.

Kvalitet är svårare att gissa, kanske hur stadig signalen är eller något?
Omstart borde vara om något signalen är skakig och klipparen får börja om med sökningen?


Det står i manualen på vilket avstånd klipparen hittar laddplattan, har för mig det är runt tre meter. Låter som både du och grannen behöver minska korridorbredden...
 
Gjorde precis ett inlägg i den tidigare tråden där det diskutterats automower och diverse andra klippare. Och i den så var det ett tag sedan det var någon aktivitet kring automower klippare. Sedan hittade jag denna tråden och här verkar det vara lite mer liv. Så lägger in det här med.

I går morse när jag kom upp så gick den i en cirkel. Och det hade den gjort ett tag för det var rejäla märken i gräsmattan där den snurrat runt. Likande bilderna längre upp i denna tråd.

Visade sig att det var ena växellådan som havererat. Tur att man har garanti kvar. Skulle ta ca en vecka för dem att få hem hjulmotorn. Hoppas nu bara att gräset inte växer för snabbt. För har ingen lust att ta fram den vanliga klipparen och klippa hela gräsmattan. Man har blivit lite lat.......

Min pappa köpte en gräsklippare ungefär samtidigt som mig och hans en hjulmotor krånglade också. Är fler som har haft problem med detta?
 
Redigerat:
Grannen nämd i tidigare inlägg har "tappat" båda sina drivhjul vid 2 olika tilfällen. Låter otroligt men så är det. Å-försäljare menar att de slarvat vid montering.

I morse hade hans maskin ingen slingsignal så den stog mitt på mattatn över guidekabeln och väntade på bättre tider. Laddstataionen lös ej så det kan ju vara spänningsfel ochså,
Installation utf av återförsäljare. Dock har de inte fått ner kabel tillräckligt för tidigare har den klippt av den 2 ggr.

Ville inte väcka grannen, får se när jag kommer hem från jobbet om det rullar.

Grannen surar, Själv är jag helnöjd förutom tid inlägg.
 
Nonkan skrev om hjulmotorer (och andra delar som går sönder) här: http://www.byggahus.se/forum/traedgardsmaskiner/144555-husqvarna-automower-11.html#310
Nonkan skrev:
Vi har inte bytt många hjulmotorer alls och de som är bytta är yngre än 2 år (=garanti). Klippmotor har vi inte bytt någon hittills. Det verkar som att de prylarna håller och gör de inte det så går de sönder väldigt fort, så vi ser det som ett underleverantörsproblem och inget vi tar så allvarligt på än.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Nonkan skrev om hjulmotorer (och andra delar som går sönder) här: [länk]
Jag har en backe som klipparen går uppför. den är väl på gränsen för vad klipparen klarar.
Antar att klipparen skall klara av att bromsa sig själv när den går nedför samt att även vända i backen när den stöter emot begränsningsslingan på sidorna. När den vänder slirrar den till ibland. Eller kan detta slita för mycket på växellådan i motorn och vara en bidragande orsak till att min motor havererade?
Nonkan kanske vet eller någon annan?

Någon som har klipparen gående i "branta" backar?
 
Tjo alla,

Tror nog att jag leder VM i mest strul med AM. Säg vilka fel som inte uppkommit på denna underbara individ som kallas Froggen. Trots alla problen älskar Vi henne....för hennes jobb. Har läst ikapp tråden så jag kommer med all säkerhet kunna komma med tips.

Nu till Froggens fråga: Jag laddar, går ur laddstationen å säger: Fel på slingsignal främre, ibland bakre, ibland tycker jag att det inte finns någon slingsignal alls. Innnan jag alarmerar hackar jag som om jag vore förkyld, ingen diskrotation. Jag är född 2006.

Husse har gjort PIN-byte, Stark diod från laddstation finnes, laddstation byttes i sommras då den gamla plattan gav upp. men nu...........Snälla ge mig några tips, då Husse tänker byta ut mig.....
 
Funderar på att sätta ett tillslags trefas-relä på Automowern som bryter begränsningskabel och guide när spänningen faller. Detta borde fungera som åskskydd tillsammans med jordfelsbrytaren, om den är tillräckligt snabb (vilket den brukar vara).

En annan idé är att använda sig av ett överspänningsskydd för telefoni och ansluta begränsningsslinga och guide via detta. Det borde också fungera...

Grannens Automower gav upp vid årets första åska (lagning 1100kr), men det är klart den var så kraftig att det frasade i min elcentral och jordfelsbrytaren löste ut två gånger...
...men notera att han hade dragit ur strömförsörjningen, man måste tydligen även dra ur begränsningsslingorna vid åska, vilket leder mig till lösningsförslaget ovan...

Vad tror ni, vilken lösning skall man satsa på. Det är ju inte alltid man är hemma när det åskar...
 
Hej! Vi planerar att skaffa robotklippare. Väljer mellan automower och imow från Viking (Stihl). Den sistnämnda har en på tok för hög ljudnivå för vår smak, dessutom är den hyfsat ful och klumpig. En stor fördel är dock de kraftiga knivarna! Grannens björk vräker in kvistar över vår tomt, ibland kan det även ligga annat skräp som nedfallna plommon och äpplen på gräsmattan. Visst räfsar vi, men ...
Ni som har Automower, upplever ni att knivarna (ofta) går av? Hur mycket/lite tål de? Vi har barn, så vi vill inte att små barfotafötter ska skäras sönder av gräsklipparblad som har lossnat eller brutits av. Om detta är ett problem väljer vi nog imow, trots ljudnivån.
 
6
Modig skrev:
Hej! Vi planerar att skaffa robotklippare. Väljer mellan automower och imow från Viking (Stihl). Den sistnämnda har en på tok för hög ljudnivå för vår smak, dessutom är den hyfsat ful och klumpig. En stor fördel är dock de kraftiga knivarna! Grannens björk vräker in kvistar över vår tomt, ibland kan det även ligga annat skräp som nedfallna plommon och äpplen på gräsmattan. Visst räfsar vi, men ...
Ni som har Automower, upplever ni att knivarna (ofta) går av? Hur mycket/lite tål de? Vi har barn, så vi vill inte att små barfotafötter ska skäras sönder av gräsklipparblad som har lossnat eller brutits av. Om detta är ett problem väljer vi nog imow, trots ljudnivån.
Det har stått många inlägg i automower-tråden om att knivarna bryts av. Modellerna från www.wiper.se har ju en stor kraftig kniv. Jag har en Wiper Blitz och det ligger en massa grenar på tomten från grannens träd och det är inga problem för den.
http://www.byggahus.se/forum/traedgardsmaskiner/150019-wiper-blitz-robotgraesklippare.html
 
Tack för tips matte75! Verkar klart intressant! Ska se om vi kan komma iväg och titta/få den demonstrerad hos någon återförsäljare.
 
Min Automower har funkat utan anmärkning sedan i maj, bytte knivar för en vecka sedan vilket egentligen inte behövdes, nu klipps det plommon och äpplen varje dag utan några problem.
/Krille
 
Hej!
Jag ställde in min James på Timer härom dagen.
Tänkte köra söndag, tisdag, torsdag. Ställde starttid1 = 22.00, stopptid1 = 07.00
Starttid2 och stopptid2 har jag inte rört, de står på 00.00 (default).

Min förhoppning var att James skulle jobba söndag kväll från 22.00 till måndag morgon kl. 07.00...tisdag 22 till onsdag 07...samt torsdag 22 till fredag 07.

Fungerade kanon i söndags, startade kl 22 och parkerade måndag morgon kl 07.
Men till min stora förvåning så var den ute i natt igen (natten mellan mån-tis)...parkerade idag tisdag kl. 07. Varför?

Min fundering är i fall det blir problem med tiden då det är dygnsbyte emellan? Klarar den inte av att passera kl. 24.00?

Någon som vet?

Idag är det tisdag...så den borde ge sig ut och äta gräs igen kl. 22.00. Återstår att se... :)
/Henrik
 
Enklast är att ändra tiden i AM. Om klockan är 12 nu så sätt den då på 15 istället (1h förbi midnatt) och sen låter du den gå 01.00 - 10.00 Mån - Ons - Fre

Problemet är ju att du sätter söndag 22.00 sen är ju söndagen slut vid 00.00 vilket nog gjort att den velat starta lördag natt (söndag morgon) vid 00.00..
Hos mig är det ju nästan precis dom tiderna jag undviker att köra min. Pga fulla och busiga ungdomar på väg ut eller på väg hem som tycker det kanske vore roligt att bära iväg den där saken.
 
Tack för tipset, VIPPEN!
Enkelt...men alldeles för svårt för att komma på själv. :)
Tycker dock att den borde klara av klockslagen runt midnatt också men...

Tanken med "busiga" nattungdomar har slagit mig också. Därför undviker jag fredag-lördag kvällar/nätter.
Men jag trodde att mån, ons och fre (tidiga morgnar/nätter mitt i veckan) skulle vara rätt fria från dessa människor. Dessutom bor jag i ett ganska lugnt område utan "genomfart". Så jag hoppas det funkar.
Känns bättre att vara hemma (visserligen sovandes) när James jobbar nattetid än att han skulle köra dagtid medans jag är på jobbet. Dagtid cirkulerar också många fler människor...

Nåja, tack för "ställa om klockan"-tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.