2 253 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Rimligt lån
Hej
Vi tjänar 31.500 samt 25.000, har ett barn på snart 3 år och skall snart skaffa ett till. Vi har blivit erbjudna en tomt för 850.000 (från komunen). Med VA & El, bygglov etc är den uppe i ca 1.1 Mkr.
Vi har ca 50.000 i sparat kapital och sitter på en lägenhet som vi med lite tur kan tjäna 200 - 300 Kkr på.
Vad är en rimlig lånesumma med vår ekonomi? Jag antar att ett nyckelfärdigthus på ca 130-150 kvm går på ca 2.3 Mkr ? Är det rimligt att låna närmare 3.5 Mkr med vår ekonomi ? (Jag är medveten om att detta är individuellt, men rent generellt.. )
/Peter
Vi tjänar 31.500 samt 25.000, har ett barn på snart 3 år och skall snart skaffa ett till. Vi har blivit erbjudna en tomt för 850.000 (från komunen). Med VA & El, bygglov etc är den uppe i ca 1.1 Mkr.
Vi har ca 50.000 i sparat kapital och sitter på en lägenhet som vi med lite tur kan tjäna 200 - 300 Kkr på.
Vad är en rimlig lånesumma med vår ekonomi? Jag antar att ett nyckelfärdigthus på ca 130-150 kvm går på ca 2.3 Mkr ? Är det rimligt att låna närmare 3.5 Mkr med vår ekonomi ? (Jag är medveten om att detta är individuellt, men rent generellt.. )
/Peter
Ni får väl testa...Ta kostnaden för ert boende idag...lägg till vad som behövs för att komma upp i 20 000 och så lägger ni undan denna summa varje månad och lever på resten. Dels sparar ni ihop stora pengar snabbt och dels får ni en uppfattning om hur det känns om räntor skjuter i höjden och amorteringskraven ökar. Vi har levt så i drygt ett år nu, vilket resulterat i 200k plus på banken och vi känner oss helt trygga med att vi klarar av de 2,7 miljoner vi behöver låna med ca 54k i bruttonlön....
Det finns förstås inte ett enkelt svar på den frågan.
Om ni menar 31 resp 25 brutto med ett barn + ett ankommande så tycker jag iaf att 3,5 i lån känns väl mkt !
För 3.5 mkr får ni räkna på en räntekostnad på ca 14600/mån vid 5% ränta, lägg därtill amorteringar eller buffertsparande på säg 4000 kr/mån, drift 2500 kr/mån opch du får en boendekostnad på ca 21100 kr/mån.
Er nettoinkomst torde ligga på ca 37-38 kkr - men tänk på att barn sänker den, dels pga föräldrapenning, men senare pga VAB, planeringsdagar på dagis osv
Jag kan nog tycka att så mkt lån är i högsta laget, kanske inte så mkt pga inkomsten som att ni ligger på en väldigt hög belåningsnivå - men det beror nog mest på hur man är lagd...
Men sen behöver ni kanske inte bygga så dyrt ?
Lite billigare hus, kanske 1.5 pl med oinredd övervåning till en början.
Får ni sen 200kkr för lgh så har ni ju en insats - lever ni på "husnivå" i 6 månader så har ni ytterligare kanske 50-100000 kr sparade...
/K
Om ni menar 31 resp 25 brutto med ett barn + ett ankommande så tycker jag iaf att 3,5 i lån känns väl mkt !
För 3.5 mkr får ni räkna på en räntekostnad på ca 14600/mån vid 5% ränta, lägg därtill amorteringar eller buffertsparande på säg 4000 kr/mån, drift 2500 kr/mån opch du får en boendekostnad på ca 21100 kr/mån.
Er nettoinkomst torde ligga på ca 37-38 kkr - men tänk på att barn sänker den, dels pga föräldrapenning, men senare pga VAB, planeringsdagar på dagis osv
Jag kan nog tycka att så mkt lån är i högsta laget, kanske inte så mkt pga inkomsten som att ni ligger på en väldigt hög belåningsnivå - men det beror nog mest på hur man är lagd...
Men sen behöver ni kanske inte bygga så dyrt ?
Lite billigare hus, kanske 1.5 pl med oinredd övervåning till en början.
Får ni sen 200kkr för lgh så har ni ju en insats - lever ni på "husnivå" i 6 månader så har ni ytterligare kanske 50-100000 kr sparade...
/K
Tycker du räknar lite väl snålt nu Klas....
Vi har 29+25 brutto, netto ger det ca 40 000 (det är inte 32% skatt nu för tiden, efter jobbavdrag är det bara 25%).
Sen bör man ju faktiskt nånstans räkna in skattereduktionen också, och den hamnar ju på nettolönen, så låt oss räkna på TS uppgifter.
3,5 miljoner i lån, 5% ränta = 14600, skattereduktion 30%= 4375.
Nettoinkomsten hamnar alltså på ca 46 000 istället för de 37-38 Klas räknade med, det är en avsevärd skillnad. Nu kanske man inte ska räkna riktigt så generöst, men att räkna med att man hamnar på en nettoinkomst på 43 000 känns rimligt, iallafall så länge Mona hålls borta från statsministerposten.
Sen om man känner att man klarar av att leva på 22 000 i månaden efter boendet är betalt, ja det är bara TS som kan svara på....
Vi har 29+25 brutto, netto ger det ca 40 000 (det är inte 32% skatt nu för tiden, efter jobbavdrag är det bara 25%).
Sen bör man ju faktiskt nånstans räkna in skattereduktionen också, och den hamnar ju på nettolönen, så låt oss räkna på TS uppgifter.
Nettoinkomsten hamnar alltså på ca 46 000 istället för de 37-38 Klas räknade med, det är en avsevärd skillnad. Nu kanske man inte ska räkna riktigt så generöst, men att räkna med att man hamnar på en nettoinkomst på 43 000 känns rimligt, iallafall så länge Mona hålls borta från statsministerposten.
Sen om man känner att man klarar av att leva på 22 000 i månaden efter boendet är betalt, ja det är bara TS som kan svara på....
Well hellre lite för snålt och få en glad "present" i slutet av månaden, än att stå och vända på varje 1 krona, och riskera att hamna i en skuldfälla om ngn tex blir långvarigt sjuk eller så...men lite för snål var jag kanske...jhenrikj skrev:Tycker du räknar lite väl snålt nu Klas....
Jag glömde skriva före räntereduktionen - den brukar jag aldrig räkna med - kommer som en "överaskning" på deklarationen - så slipper man restskatt
Räknar man på 25% så hamnar nettot på ca 42 kkr då.
Sen kan man på intet sätt räkna med att Mona hålls från statsministerposten, att jobbskatteavdraget kvarstår eller att räntorna faktiskt håller sig under 5%, även om man nu kan binda upp sig till de nivåerna iof om man ligger på marginalen...
Men jag håller med om slutklämmen, TS måste själv värdera vilka risker man är beredd att ta för drömhuset, och hur mkt annat man vill försaka. Vissa reser hellre, och köper ny bil vart 3e år, än bor i en ny villa, andra bor hellre bra 11 mån om året, kör sin 6 år gamla bil som funkar ok, och går på Skansen på semestern istället
/K
Liknande trådar
-
Hur lång tid är rimligt att ge grannen att fixa eget avlopp?
Juridik -
Planhyvla 45x95 till 34x90 - rimligt?
Möbelsnickeri -
Hur länge är rimligt att vänta på svar innan man vänder sig till någon annan?
Hantverkare -
Rimligt sätt att dokumentera lån till sina barn?
Juridik -
Rimligt pris på långved(lönn och ek)
Ved, Pellets, Flis