13 673 läst · 13 svar
14k läst
13 svar
Pris för anlägga en hel trädgård?
Hej!
Har köpt en tomt där vi ska bygga ett villa, sitter nu och budgeterar men kommer fram till att jag inte har någon som helst aning om vad själva trädgårdsdelen kommer att landa på.
Tomtpriset inkl. vatten osvär ju klart, huspriset får man på offert men själva trädgården vet jag för lite om.
Min tomt kommer att vara ca 1400kvm exklusive huset, det är alltså 1400kvm som ska täckas.
Planen är att på framsidan av huset så ska det till största delen vara gräs vilket vi ska så själva (ingen rullmatta med andra ord). Sedan så ska vi ju anlägga åtminstone en gång i ngn snygg form av sten (kanske 2 meter bred och 15 meter lång) och en lite större yta sten i direkt anslutning till dörren (kanske 9 kvm)
Eventuellt en liten trappa med två trappsteg framför dörren.
Sedan så ska vi plantera några träd, uppskattningsvis 8st sådana här:
http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/8nv8/1/146252-buxbom-på-stam-sjösten-betongkruka.jpg
Resterande del ska vara gräs, tex hela baksidan (dvs nästan 1400kvm).
Jag kan tänka mig att det kan se ut liknande som detta:
http://www.modulenthus.se/hus/hus.asp?id=134
Det jag undrar är vad detta på ett ungefär kan kosta med material och arbete? Jag vet att det är jättesvårt att svara på men som sagt så har jag ingen aning så jag accepterar breda spann
Tanken är att vi ska ta hjälpa av ngn billig hantverkare (läs polack el likn.) för att sätta trappan, anlägga stenpartierna men att vi själv sår mattan och planterar träden.
Har köpt en tomt där vi ska bygga ett villa, sitter nu och budgeterar men kommer fram till att jag inte har någon som helst aning om vad själva trädgårdsdelen kommer att landa på.
Tomtpriset inkl. vatten osvär ju klart, huspriset får man på offert men själva trädgården vet jag för lite om.
Min tomt kommer att vara ca 1400kvm exklusive huset, det är alltså 1400kvm som ska täckas.
Planen är att på framsidan av huset så ska det till största delen vara gräs vilket vi ska så själva (ingen rullmatta med andra ord). Sedan så ska vi ju anlägga åtminstone en gång i ngn snygg form av sten (kanske 2 meter bred och 15 meter lång) och en lite större yta sten i direkt anslutning till dörren (kanske 9 kvm)
Eventuellt en liten trappa med två trappsteg framför dörren.
Sedan så ska vi plantera några träd, uppskattningsvis 8st sådana här:
http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/8nv8/1/146252-buxbom-på-stam-sjösten-betongkruka.jpg
Resterande del ska vara gräs, tex hela baksidan (dvs nästan 1400kvm).
Jag kan tänka mig att det kan se ut liknande som detta:
http://www.modulenthus.se/hus/hus.asp?id=134
Det jag undrar är vad detta på ett ungefär kan kosta med material och arbete? Jag vet att det är jättesvårt att svara på men som sagt så har jag ingen aning så jag accepterar breda spann
Tanken är att vi ska ta hjälpa av ngn billig hantverkare (läs polack el likn.) för att sätta trappan, anlägga stenpartierna men att vi själv sår mattan och planterar träden.
Om tomten är plan utan höjdskillnader blir det naturligtvis inte lika höga kostnader. Misstänker att du kommer att ha någon form av biluppställningsplats. Om du grusar dessa och gångarna till en början och lägger gräs på resten är det en hyfsad början som du senare kan komplettera med stengångar och ev trädäck. Annars en mycket höftad budget:
Grusning, gräsmattor, ett antal träd (i marken!) och häckar - budgetera 150' för så stor yta inkl schaktning och sand/jordkomplettering. Stensättning - budgetera 500 kr/kvm såvida du har billig arbetskraft. Trappa brukar bli dyrare än man tror. Lägg på extra där.
Uteplats med trädäck och någon form av skärmsida - kanske 20'?
Har du barn och/eller hund eller planeras inom snar framtid kan det vara bra att redan från början ta med i beräkningen att staket och grindar kan bli ganska dyrt även om man inte staketerar hela tomten.
Som du märker blir det snabbt slantar när man talar nyplanerad trädgård. De flesta som köper gammalt hus med även en ovårdad trädgård inser ofta inte att det ligger stora kostnader redan nergrävda. Jag har själv snålat våldsamt när det gäller min egen trädgård efter nybygget för 4 år sedan. Törs inte tänka på hur mycket mina drygt 600 kvm (minus husyta) gått på. Har själv odlat upp häckar och väldigt många buskar och perenner och sparat. Men nog har jag petat in närmare 150' och då saknas fortfarande markbeklädnad för carport och entré.
Sen ska vi inte glömma gräsklippare, krattor, spadar, grep, kompost, vattenslang, skottkärra etc etc etc.
Lycka till
Grusning, gräsmattor, ett antal träd (i marken!) och häckar - budgetera 150' för så stor yta inkl schaktning och sand/jordkomplettering. Stensättning - budgetera 500 kr/kvm såvida du har billig arbetskraft. Trappa brukar bli dyrare än man tror. Lägg på extra där.
Uteplats med trädäck och någon form av skärmsida - kanske 20'?
Har du barn och/eller hund eller planeras inom snar framtid kan det vara bra att redan från början ta med i beräkningen att staket och grindar kan bli ganska dyrt även om man inte staketerar hela tomten.
Som du märker blir det snabbt slantar när man talar nyplanerad trädgård. De flesta som köper gammalt hus med även en ovårdad trädgård inser ofta inte att det ligger stora kostnader redan nergrävda. Jag har själv snålat våldsamt när det gäller min egen trädgård efter nybygget för 4 år sedan. Törs inte tänka på hur mycket mina drygt 600 kvm (minus husyta) gått på. Har själv odlat upp häckar och väldigt många buskar och perenner och sparat. Men nog har jag petat in närmare 150' och då saknas fortfarande markbeklädnad för carport och entré.
Sen ska vi inte glömma gräsklippare, krattor, spadar, grep, kompost, vattenslang, skottkärra etc etc etc.
Lycka till
Tack för ditt svar!yonna skrev:
Så dyrt alltså? :S
150k och då räknar du bara gräs, träd, häckar samt grus istället för stenlagda gångar?
I förlängningen så är ju min tanke att trädgården ska vara riktigt fin, då pratar jag om stenlagda gångar till huset, till garaget och runt entrén, även stenlagd inkörsplats från gatan till garaget.
En rad olika växter, staket runt tomten i vissa vädersträck och rejäla häckar åt andra vädersträck.
Dessutom viss belysning som lyser upp gångarna.
Detta kan kosta 3-400k med andra ord?
En annan tanke som dök upp.
Om man köper ett nyckelfärdigt hus inkl ett dubbelgarage på totalentreprenad ifrån ngn hustillverkare.
Hur läggs då själva asfalteringen, stensättningen framför garaget? Är det ngt som husföretaget regel ordnar själva eller är det ngt som dom kräver att jag ska ha fixat innan de börjar bygget?
Något som är billigt däremot medans tomten inte är anlagd är att lägga PEM (25mm) över hela tomten för att underlätta bevattning. När du har en plan på ungefär hur tomten ska se ut, börja planera för bevattning och kanske lite extra rör för belysning etc som börjar bli modernt - kan vara även vara 12v om det blir dyrt med 230v men bra att göra innan all jord kommer på.
Sedan kommer du att uppskatta pop-up bevattning etc när du ska anlägga ny gräsmatta !
Sedan kommer du att uppskatta pop-up bevattning etc när du ska anlägga ny gräsmatta !
Jag tror också att du hamnar uppåt de 150 som Yonna skriver. Då ingår
- 1400 kvm gräsmatta med gräsfrö, matjord, lite schaktning, gödning
- 8 träd ink stödpinnar, jord etc.
- 40 kvm stenläggning med plattor, markduk, bärlager, sättsand, arbete
- en mindre trappa
Vill du sen ha biluppställningsplats, häck, staket, bärbuskar, uteplats mm så är vi snart på 300 tusen även om du gör mycket arbete själv.
- en mindre trappa
Vill du sen ha biluppställningsplats, häck, staket, bärbuskar, uteplats mm så är vi snart på 300 tusen även om du gör mycket arbete själv.
Bevattning har jag inte skänkt en tanke faktiskt, men det bör man ju göra.tallmilan skrev:Något som är billigt däremot medans tomten inte är anlagd är att lägga PEM (25mm) över hela tomten för att underlätta bevattning. När du har en plan på ungefär hur tomten ska se ut, börja planera för bevattning och kanske lite extra rör för belysning etc som börjar bli modernt - kan vara även vara 12v om det blir dyrt med 230v men bra att göra innan all jord kommer på.
Du menar vanliga PEM-rör? Där man lägger en vattenslang?
Man kanske ska satsa på ngt sprinklersystem som man kan köra med timer rentav?
Belysning har jag funderat på men jag är dåligt insatt, dock så vill jag ha mkt belysning, dels längs med stenlagda gångar och uppkörsplatsen till garaget, men även på baksidan av huset längs tomtkanterna.
Eventuellt även att lysa upp något eller några av träden i trädgården.
Hur förbereder man det? Drar en herrans massa rör kors och tvärs över hela trädgården innan man fyller på jord och sår mattan?
Vad är underlaget för gräsmatta idag och hur mycket matjord behöver ni lägga på? Matjord är rätt dyrt inkl. transport och vill ni att någon fixar gräsmattan så kostar det säkert en hel del. Detsamma gäller om ni vill ta in någon för att göra gångar etc. Av egen erfarenhet så drar det iväg trots att man gör allt arbete själv så vill ni ha det gjort av en entreprenör (även om det är en billig polack eller någon annan billig entreprenör) så kommer det att kosta. Jag tror säker att det kan röra sig om flera hundra tusen om ni vill ha allt. gräsmatta. buskar, gångar, planteringar osv klart på en så stor tomt men det beror säkert mycket på era krav och vilka entreprenörer ni hittar. Vi kan bara se på våra kostnader för grovplanering, finplanering, matjord etc på en gammal åkermark och med uppfart etc så passerar det med god marginal 100 000:- trots att vi kommer att göra det mesta själv förutom maskinkostnaden så det kostar mer än vad man från första början tror.
Redigerat:
larsg skrev:Jag tror också att du hamnar uppåt de 150 som Yonna skriver. Då ingår
- en mindre trappa
Japp, jag får budgetera med mer här helt enkelt.
Tack för tipset om att anlägga marken framför garaget först efter att garaget är uppe.
Absolut, vanlig PEM-slang i 25mm diameter, men ingen slang inuti slangen utan man kör vattnet direkt i slangen så klart och det är det som utgör stommen i alla bevattnings system med springklers och stolpar med kranar/uttag på) etc.naggen skrev:
Rinkabyrör t.ex. har alla delar (inkl. pop-up sprinklers) till ett billigt pris, men som vanligt är det billigare i större länder som t.ex Tyskland:
http://www.hogi99.de/_py_Gardena-Original-Gardena-System/c-506-1335-0-0-0-0/
http://www.rubart.de/GARDENA-c141.html
Ursäkta min okunskap men jag har aldrig ägt ett hus och aldrig ens tänkt tanken på bevattning.tallmilan skrev:Absolut, vanlig PEM-slang i 25mm diameter, men ingen slang inuti slangen utan man kör vattnet direkt i slangen så klart och det är det som utgör stommen i alla bevattnings system med springklers och stolpar med kranar/uttag på) etc.
Rinkabyrör t.ex. har alla delar (inkl. pop-up sprinklers) till ett billigt pris, men som vanligt är det billigare i större länder som t.ex Tyskland:
[länk]
[länk]
Men, det låter ju oerhört bekvämt att lägga sig tillrätta i soffan när man kommer hem från jobbet och veta att hela gräsmattan får sig en dusch kl 19.00 varje kväll
Framförallt om man har en stor tomt.
Så, det man gör innan man sår gräset är att man lägger ut en massa herrans rör (PEM-slang) under jorden och så låter man de komma upp med jämna mellanrum över gräsmattan, där sätter man sprinklers som sedan gör jobbet.
Till det kopplar man på någon form av timer antar jag?
Precis, men lägg rören innan matjorden så slipper du gräva - det är det som är själva fördelen med att göra det när man etablerar en ny tomt (beställ en hiskelig mängd T-kopplingar så kan du ha en stump som står rakt upp när du fyller på jord runt dina blivande sprinklers).
Det är väldigt enkelt att lägga slangen men det kräver lite tanke arbete innan så att man slipper ångra sig när man väl har fått en gräsmatta. börja med en tomtkarta och rita upp rabatter etc och några "vattenstolpar" som man kan ta vatten ifrån, sedan leder du allt till huset. Kan du ta vattnet utan att passera vattenutkastaren på väggen så är det bra, den fungerar mest som en flaskhals !
Gör flera slingor, ingen har tillräckligt med tryck för att driva alla sprinklers samtidigt utan dra flera och skaffa en fördelare (t.ex. Gardenas för bevattning). På så sätt kan man även skilja på hur ofta det vattnas. Tomater till exempel ska inte vattnas så ofta men mycket åt gången, då kör man den slingan var tredje dag och blomrabatten med droppslang varje dag t.ex. Vattna gräsmattan behöver man väl bara göra i början sedan löser vårat klimat det mesta självt - speciellt i Norrköping ...
Sedan ska man inte vattna på kvällen för det är en fin grogrund för mördarsniglar etc eftersom det blir fuktigt länge på natten då.
Det är väldigt enkelt att lägga slangen men det kräver lite tanke arbete innan så att man slipper ångra sig när man väl har fått en gräsmatta. börja med en tomtkarta och rita upp rabatter etc och några "vattenstolpar" som man kan ta vatten ifrån, sedan leder du allt till huset. Kan du ta vattnet utan att passera vattenutkastaren på väggen så är det bra, den fungerar mest som en flaskhals !
Gör flera slingor, ingen har tillräckligt med tryck för att driva alla sprinklers samtidigt utan dra flera och skaffa en fördelare (t.ex. Gardenas för bevattning). På så sätt kan man även skilja på hur ofta det vattnas. Tomater till exempel ska inte vattnas så ofta men mycket åt gången, då kör man den slingan var tredje dag och blomrabatten med droppslang varje dag t.ex. Vattna gräsmattan behöver man väl bara göra i början sedan löser vårat klimat det mesta självt - speciellt i Norrköping ...
Sedan ska man inte vattna på kvällen för det är en fin grogrund för mördarsniglar etc eftersom det blir fuktigt länge på natten då.
Redigerat:
Okej, detta låter som ett bra och smidigt system men jag antar att det blir ganska dyrt?tallmilan skrev:Precis, men lägg rören innan matjorden så slipper du gräva - det är det som är själva fördelen med att göra det när man etablerar en ny tomt (beställ en hiskelig mängd T-kopplingar så kan du ha en stump som står rakt upp när du fyller på jord runt dina blivande sprinklers).
Jag tänkte främst på att vattna gräsmattan men det behövs inte så mkt efter att gräset är uppe menar du?
Kommer förmodligen inte att odla så mkt tomater och annat, då kanske sprinkler-system är onödigt? :S
Smidigare att klämma upp en vattenstolpe i anslutning till huset typ där man kan koppla in en lång sladd och dra runt när det behövs vattnas?
Liknande trådar
-
Hjälp! Hur optimera värmesystemet inför kommande elprischock?
Värme allmänt -
Pris per kvadratmeter för råvind på Kungsholmen
Utbyggnad och tillbyggnad -
Prisförändringar på midsommarbordet 2024: Vad blir dyrare och billigare?
Artikelkommentarer -
Anlägga naturpool - fakta, pris, för- och nackdelar
Artikelkommentarer -
Pris anlägga gräsmatta m2? Och för dräneringsdike.
Grund & Markarbeten