Hej på er! Är det någon som monterat en sådan här?

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=32-7692

Ska använda den till att styra en frånluftsfläkt i garaget för att förbättra ventilationen. Har kopplat enl anvisningarna med en dubbelpolig brytare men jag får den inte att fungera, dvs starta fläkten. Det verkar som hygrostaten fungerar utifrån luftfuktighet osv. Den klickar igång vid inställda värden men det verkar inte som den skickar någon ström till fläkten. Har kollat fläkten och den fungerar som den ska.

Har jag missat något eller är det helt enkelt en defekt hygrostat??

Såg att den fungerar mellan 60% och 90% RF.
Är det så att du har lägre fuktighet än 60% just nu? Isåfall kommer inte fläkten starta förrän luftfuktigheten ökar till över 60% även om du ställer den på lägsta möjliga värde.

/Ingenjören

Jo, luftfuktigheten är tillräcklig. Hygrostaten går över till driftläge, detta indikeras genom att en diod tänds plus att jag hör hur reläet slår till, men den ger ingen spänning till fläkten trots det.

Då är det nog bara att reklamera den.....

/Ingenjören

Eftersom relät klickar så finns ju möjligheten att problemet beror på felkoppling.
Gör en skiss eller skicka en bild på hur du har kopplat.
Lägg gärna upp en bild på den tillhörande inkopplingsanvisningen också.

/Hasse

Nä, en termostat löser inte TS problem eftersom han behöver en hygrostat.

b_hasse skrev:
Eftersom relät klickar så finns ju möjligheten att problemet beror på felkoppling.
Gör en skiss eller skicka en bild på hur du har kopplat.
Lägg gärna upp en bild på den tillhörande inkopplingsanvisningen också.

/Hasse

Har också funderat i banorna att det skulle handla om felkoppling men har samtidigt svårt att se vari felet skulle ligga. Hygrostaten har två plintar, en för inkommande matning märkt med L och N. Detta ska föregås av en dubbelpolig brytare. Den andra plinten är märkt med en brytarsymbol och består av tre st "kabelöppningar" där de två yttersta ska anslutas till fläktens kopplingsplint enligt kopplingsschemat. Det känns som det inte går koppla så mycket fel här???

Har mätt på alla möjliga sätt i den utgående plinten både när hygrostaten inte är i driftläge för fläkten och när den är i driftläge men det finns ingen spänning. Antar att i driftläge borde multimetern visa 230V...?

Till dess du lägger upp en bild och överbevisar mig så vet jag att du har kopplat fel.

Om du kopplar den ena brytarsymbolen till inkommande fas, den andra brytarsymbolen till fläkten och den andra från fläkten till inkommande nolla så kommer det att fungera.

En bild kan överbevisa mig.

Som du kopplat nu så kortsluter du fläktens anslutningar utan att det finns någon ström dit.

Protte

Det är ett växlande relä i den dära, jag vet jag har en. KAnske har kopplat mellan de två "utgångarna".

Går att ställa betydligt lägre än 60% RF också.

Det är inte så konstigt att du inte har någon spänning på "utgången". Du måste bygla mellan L och kontakten.

Bifogar en professionell inkopplingsanvisning :p

• hygro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bloink skrev:
Det är inte så konstigt att du inte har någon spänning på "utgången". Du måste bygla mellan L och kontakten.

Bifogar en professionell inkopplingsanvisning :p
Det stämmer, jag har en likadan hygrostat som trådskaparen och jag byglade mellan skruvarna märkta med b2 och b3............ det fungerar

Yes!! Precis så ska givetvis vara. Tack för svaren, har nu en fungerande fläkt!! :))

Hej!

Köpte en sådan här fläkt idag och fick igång denna tack vare den fina bilden i svaret tidigare :D

Men, jag skulle vilja kombinera denna med en timer. Så att om jag vill köra fläkten i tex 3h oavsett RH bara kan slå på en brytare.

Nån som har en bra lösning för hur detta skulle kunna fungera? Min dåliga lösning är att försöka kombinera detta med en vanlig uttags timer

/Dani

Det är ingen dålig idé med timer, Koppla timerns styrtråd på hygrostatens styrtråd (Den till fläkten).. Detta är endast att rekomendera om du kan garantera att spänningen från timern och hygrostaten kommer från samma fas tex L1. I framtiden kan det lätt ändras/förväxlas, Dra dom från samma kopplingsdosa så ska det inte vara några bekymmer.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.