Dalbotös skrev:
Jag vill ha massvis med rävar runt mig för räven äter bland annat sork
Och även dom stackars rådjuren med som jag hellre vill ha omkring mig.

Väntar f.ö. med spänning på den skyldige:)

danne007 skrev:

Ja, glöm inte berätta!!

danne007 skrev:

Dessa "stackars rådjur" rensar allt jag har i trädgården hos mig. Dessutom är de så orädda att jag nästan måste nudda dem för att de skall flytta på sig. Kasta sten på dem hjälper ibland för stunden. För att inte tala om älgarna som fläker sönder äppelträden....q(;^;)p

Så länge vilda djur är vilda fungerar allt bra och djuren är söta (eller lämpliga jaktvillebråd), men så snart balansen rubbas och djuren hamnar där de tidigare inte varit - oavsett om det är varg, älg eller rådjur - blir det knepigt. Är det en räv som är skyldig i TS fall tror jag dock det löser sig av sig självt när den blir vuxen.

Milkshaken
Såg ovan att det diskuterades kattVS Räv... Räven har inte en chans mot en katt som regel.

jag såg för nåt halvår sen på natten när jag åkte till jobbet... Nåt som såg lite märkligt ut, det liksom hoppade och studsade på vägen... (Villakvarter) När jag kom närmare såg jag att det var en katt som slogs med en Räv.... Räven har inte varit synlig mer efter det, men katten är fortfarande kungen i kvarteret...

Faktum är att katterna är bland dom största kämparna, dom hugger offret i halsen, eller slår dom med tassarna (Klorna ute) och då är det inte många djur som har nån chans...

Glömmer aldrig när en av våra katter (Unge då) kom hem med en Duva.... Duvan var i storlek som vår Sture..(kattens namn) han käkade upp hela Duvan in till minsta fjäder, och låg sen och päste inne i 2 dagar...:)
Men i trådägarens fall så är nog Räven mest trolig som tjuv..

Senaste nattens resultat var ett försök till ännu en slangstöld, samt nästan alla rödvinbär på en för året ny rödvinbärsbuske :( Synd på den senare, visserligen hade tjuven godheten att lämna ett (1) bär, men hade hoppats på att få lite mer! Äter rävar vinbär??

Visst ja...tjuven, eller nån annan, hade gjort nummer två på vår bro över ån också...

Ang. katter och rävar så är vår katt en riktig fegis, och härom natten måste den ha sett nåt genom fönstret för den var väldigt tveksam över att gå ut överhuvudtaget dagen efter.

Hör med era närmaste grannar om saker försvunnit senaste tiden (så att de inte misstänker er).

Rävar är opportunister dvs det äter det som de råkar komma över fast jag vet inte om jag hört att någon rensat en vinbärsbuske? Säker på att det inte var fåglarna som var på den?
En mjuk och gosig vattenslang att tugga på kan jag dock tänka mig, bättre tuggleksak får man leta efter när man har kliande tänder.

Eller så är det ett moppegäng som druckit folköl och vill busa... :)

Göran.W
Inte omöjligt en räv äter vinbär.
Min hund äter maskros blad och alla andra former av grönsaker.

Hemmakatten
Vår hund äter smultron, en annan hund jag känner äter blåbär och en katt vi hade älskade hallon. Alla tre djuren plockar/plockade bären själva direkt från plantan/busken.

Men, det var värst vad en del klagar över vilda djur. Själva bor vi mitt i det "berömda" Riala-reviret för vargar 4 mil norr om Sthlm. I vintras promenerade vargparet på isen förbi vår brygga mitt på ljusa dagen. Förra sommaren blev ett rådjur dödat 400 meter från vår tomt, ett antal får rivna en knapp kilometer bort, en jakthund riven och nu senast idag så blev en kalv dödat 4 km bort. Varglyan fanns i våras knappt 3 km bort. Dessutom har vi ett par lodjursstammar och björnspår har synts till.

Ja, och så de vanliga rådjuren, älgarna, grävlingarna, minkarna, hararna, rävarna och de förbaskat äckliga mördarsniglarna som äter upp grönsakerna. Nu bor vi på landet, så jag kan tåla de flesta djuren. Men vargarna känns som att de är lite för nära en storstad.

Jag har allt av det du nämnde utom björn här. De enda jag har problem med av de uppräknade djuren är de förbannade bruna sniglarna som äter precis allt jag försöker göra fint med. De äter upp mina blommor, de äter upp mina grönsaker, de äter upp mina häckar. Vilken dag som helst så har de väl knaprat i sig mina stora lönnar också... :@

Mördarsniglar och fästingar borde man få statligt stöd för att utrota.

Hemmakatten
Dalbotös skrev:
Jag har allt av det du nämnde utom björn här. De enda jag har problem med av de uppräknade djuren är de förbannade bruna sniglarna som äter precis allt jag försöker göra fint med. De äter upp mina blommor, de äter upp mina grönsaker, de äter upp mina häckar. Vilken dag som helst så har de väl knaprat i sig mina stora lönnar också... :@

Mördarsniglar och fästingar borde man få statligt stöd för att utrota.

Håller helt med!!d^_^b

Rådjuren och hararna håller jag ute från köksträdgården medhjälp av ett högt 2-metersstängsel. Med de superäckliga sniglarna är svåra.Hade inte kollat på några dagar och vips hade de ätit upp jättefina gula zuccinis, all broccoli, knapprat mkt på ruccolan och provätit hallonen och persiljan. Det de INTE gillar är bokhäcken jag satt runt om köksträdgården och har lite extraplantor jordsatta. De gillar heller inte buxbom eller gräslök eller dill. Potatis är i princip oäten. NU blir det till att lägga ut nytt "snigelgodis" varje kväll.

Göran.W
Hos mig är det dom för.... vild katterna som är problemet.
Nu i kväll slogs dom 2 meter från kanin buren.
Dom slutade snabbt när vatten slangen kom fram.

Milkshaken
Vi har oxå det mesta förutom varg och Björn här. Vildsvinen bökar runt och förstör, Rådjuren är tama och lever med sina barn här. med följd av att dom vill äta upp blommorna.. Men ett bra tips eller förlåt 2 bra tips mot dom, det är riven hårdtvål. och tagetes... men dessa jäkla mördarsniglar.... Har haft snigelfritt (Medlet) och dom har säkert dött av det, nu saltar jag alla jag ser, har funderat på att elektrifier ett hönsnät med 50v,s kabel.. (Typ hängrännekabel fast oisolerad) för att grilla dom jävlarna, men vi har ju katter, och dom vill vi inte offra.
jag låter grabben gå på snigeljakt... Han får ta med sig luftgeväret... (Givetvis under min tillsyn) och brassa på.... Funkar bra, men det kommer hela tiden nya sniglar.... :(

Hur har det gått för trådskaparen med att ta reda på mysteriet med dom försvunna grejorna?
ewn Webbkamera kanske vore nåt...?
Det finns dom som är GSM baserade.

Har nog verifierat att det är rävungar som är i farten. Det var lugnt ett par nätter så vi trodde att "stölderna" slutat men så en tidig morgon för ett par dagar sedan hörde jag lite oväsen ute, tog mig upp ur sängen och ner för trappen. Utanför fönstret såg jag ett par stövlar som dragits ut från förstukvisten, och några meter bort ett par rävungar som nosade intresserat på nåt annat. Tyvärr gick saker inte som det skulle för mig sedan, hade glömt glasögonen på nattduksbordet, och kameran som jag hade lagt fram strategiskt vid fönstret hade någon annan tyckt sig hitta en bättre placering på, utan att meddela undertecknad :@ Bildbevis får tyvärr vänta...

För övrigt kan meddelas att det verkar finnas gott om svamp i markerna d^_^b

Naaah... Söta små rävungar! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.