Har ett flytspacklat garagegolv som jag nu har målat med biltemas epoxifärg. Jag tyckte att jag målade ganska flödigt men eftersom jag fick färg över efter 24m2 har jag uppenbarligen inte gjort det. Enligt burken ska den väl räcka drygt 16m2.

Hur tjock kan man egentligen måla? Är det bara att "blaska på"?

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
färgen räcker betydligt mera av någon anledning. i mitt fall 34 m2 på obehandlad betong.

Fast det blir bättrre om du målar två lager. det täcker för dåligt med ett lager.

Hur länge fick betongen torka innan målningen?

Mitt golv har torkat fyra månader.

Saxpy skrev:
Mitt golv har torkat fyra månader.
I mitt fall blev det ett dygn. /benny

Benny_Steen skrev:
I mitt fall blev det ett dygn. /benny

Är du inte rädd att den slãpper då?

Ett dygn räcker fint om det är bra ventilation. Men tänk på att blanda i lite vatten i första strykningen då betongen suger.
När du målar använder du bara en vanlig rulle. Du ska inte lägga på för mkt då det finns risk att det blir matt på vissa ställen.

Redigerat:
  • Gilla
Skell
  • Laddar…
Hur lång tid tar det för Biltema färgen att torka?

färgen slutar klibba efter ca ett dygn, men skall genomhärda en vecka tror jag. /Benny

Ok tack!

danne007 skrev:
Ett dygn räcker fint om det är bra ventilation. Men tänk på att blanda i lite vatten i första strykningen då betongen suger.
När du målar använder du bara en vanlig rulle. Du ska inte lägga på för mkt då det finns risk att det blir matt på vissa ställen.

Står på burken hur mkt. Viktigt att följa anvisningarna.

5.2 racing skrev:
Står på burken hur mkt. Viktigt att följa anvisningarna.
Jag har ingen burk att titta på. Därmed vet inget om just den färgen. Är bara förvånat att man kan späda den med vatten. Epoxi?

Ja det finns vattenbaserad epoxi. Har själv målat med det i källaren.

kamilenski skrev:
Jag har ingen burk att titta på. Därmed vet inget om just den färgen. Är bara förvånat att man kan späda den med vatten. Epoxi?
Nej. Men det är ändå väldigt viktigt att det blir rätt. Har misslyckats en gång med epoxy och det är inte kul.

Du kan blanda i vatten i vilken epoxifärg som helst.

Steg 1:
1 burk epoxifärg+ 1 burk härdare+ 0.5 L vatten= blanda.
Doppa rullen...rulla ut färgen tunnt....öppna upp för god ventilation.....klart med 1:a stryk.

Sterg 2: Ganska likt, allt utom vattnet.

Steg 3: Kör in Rollsen dygnet efter 2:a dygnet.

Nu använder jag iof inte biltemas men utgår från att det fungerar likt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.