Är lite frågande till denna grundkonstruktion. Som det överstyva Paint bilden visar
Har en vän som har gjort en tillbyggnad, enligt hanns kvalitetsansvarig så är detta inga problem, anledningen till frågan är att vi själva ska bygga ut med liknade grund. Så vad säger grund experterna, är detta rätt.
Har en vän som har gjort en tillbyggnad, enligt hanns kvalitetsansvarig så är detta inga problem, anledningen till frågan är att vi själva ska bygga ut med liknade grund. Så vad säger grund experterna, är detta rätt.
Så ser vårt hus från 91 ut, och det funkar bra. Men numera har man väl oftast L-stöd i putsad cellplast och 300mm cellplast om man inte har golvvärme kaske 200mm. Lite kallbrygga blir det med leka. Jag skulle valt L-stöd.
Ett alternativ kan vara att inte låta betongplattan gå hela vägen fram till lecamuren, på så vis blir det ingen köldbrygga och bättre isolervärden. Nu vet jag inte hur väggen över grund ser ut men om man bygger med trästomme har man oftast en omgång tvärgående 45mm-reglar på insidan av den bärande stommen. I sådana situationer är det bara att lägga en 50mm cellplastskiva på insidan av lecamuren innan man gjuter plattan.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
LECA är väl lite passé, Kantelement är väl det som används idag, och räcker de inte på höjden så finns rakakantelement som går skarva i underkant med markisolering.
Om jag bygger vill jag att betongplattan ska sitta rejält ihop med yttersidan, jag tycker att det ska göras en riktig kantbalk isf grundsula+LECA+betonggolv, det blir en massa olika tekniker och riskera att LECA stapeln ramlar omkull.
Nä, nu ska jag gå ut och gräva vidare för min formsättning av platta på mark.
Protte
Om jag bygger vill jag att betongplattan ska sitta rejält ihop med yttersidan, jag tycker att det ska göras en riktig kantbalk isf grundsula+LECA+betonggolv, det blir en massa olika tekniker och riskera att LECA stapeln ramlar omkull.
Nä, nu ska jag gå ut och gräva vidare för min formsättning av platta på mark.
Protte
Liknande trådar
-
Synpunkter på grundkonstruktion?
Grund & Markarbeten -
Hjälp mig tyda ritning på grundkonstruktion
Grund & Markarbeten -
Grundkonstruktion rekommendationer
Fritidshus -
Vid nybyggnation, vilket ansvar har Byggnadskontoret vid fel grundkonstruktion?
Bygglov -
Husgrundkonstruktion med bifogad ritning.
Grund & Markarbeten