DPVR skrev:
Hejsan
att cisternen skulle rosta finns det ingen risk till och det är inga problem för hantverkaren att reparera vid behov. Men det enda problemet är när du vill byta ut den men det ska väll inte ske den närmsta tiden ...

Vägg monterade är lite dyrare och innebär lite mera arbetstid... men det är både snygt och lättstädat....

men det är upp till dig hur mycket du tänker lägga ner för det kommer att kosta mycket mera med en inbyggd wc ..... :)

mvh en Rörmokare...
Vi har fått veta från Trivselhus att de inte rekommenderar att ha inbyggd cistern, de vill inte ta på sig detta jobb pga av problem (bl.a. kondens ). Enligt IFÖ skall detta inte vara ett problem, däremot blir det dyrare både material och arbetskostnad.
Att trivselhus inte vill ta på sig detta jobb kan bero på att de inte har tillräcklig erfarenhet att installera inbyggda WC cisterner. :(

IFÖ Cera vägghängd med "vanlig" utanpåliggande cistern och monteringsram kostar ca 3100 på Rinkaby Rör, den lokale bygghandlaren skulle ha ca 6500 för exakt samma saker.

Så det blir inte så mycket dyrare än vanlig golvmodell, och betydligt mer lättstädat.

För er som inte har kollat på rinkabys hemsida så kan ni försöka med denna länk:

www.rinkabyror.se

Byggare Babe skrev:
Riktiga män ska sitta, menar du väl!?

Killar i min dotters ålder (8-9) klarar det då inte, och inte gubbarna över 65 heller. Må hända att du har bättre ordning på verktygen?

(eller handlar det om seg, slapp och trött här också...)
Kul Byggare Babe.. :Dhimla kul.. :D :D ;D.

KarlXII skrev:
När man sätter dem mot yttervägg brukar man bygga en liten konsoll för att täcka ställningen hela härligheten hänger i.
Då kan man ju undra varför man nödvändigtvis ska ha en vägghängd mugg... :)

Jajaja...städbarheten. Men kom ihåg: Riktiga män kan sikta.  ;)
Hos oss städar vi toan även om ingen siktat fel... ;)

Hahaha. Gud va folk gör sig till för att verka husliga. ;)

Finns väl inget så häftigt som en "riktig man" som städar toan... ;)

Är det någon som har utrustat sig med en wc med cisternen inbyggd i väggen och kan dela med sig lite erfarenheter?
Kommer det att bli kondensproblem i väggen med en sådan lösning?

Jesca_j skrev:
Är det någon som har utrustat sig med en wc med cisternen inbyggd i väggen och kan dela med sig lite erfarenheter?
Kommer det att bli kondensproblem i väggen med en sådan lösning?
Det låter orimligt att det blir farlig kondens eftersom IFÖs toaletter är gjorda för montage mellan väggens stående reglar - i väggen.

OK, men visst kommer det att bli kondens på utsidan av cisternen? Det blir det ju på den vanliga toastolen också om det är varmt inne. Men den mängden kondens kanske inte spelar någon roll?

Jag såg nämligen att i Polen går det köpa vägghängda toastolar med inbyggd cistern för under 1000-lappen....om man nu törs köpa en sådan..... ???

Jag ville gärna ha vägghängda WC för att det är så himla mycket lättare att städa. Men vår kompis, som är rörläggare, avrådde oss. Han sa att det lätt blir stopp i toaletterna, för att vattenlåset blir tight samt att det är kondensproblem med inbyggda cisterner.

Vi valde, på dessa grunder, vanliga golvstående toaletter. Men jag skall ha så släta som möjligt, så jag slipper den där "smutssamlarböjen"... ;) Är det någon som har tips på "snygga" sådana (hur snygg en toalettstol nu kan bli) , så mottages det tacksamt.

//Helena

En kompromiss är ju vägghängd med utanpåliggande cistern typ Ido Trevi 950E.
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/tvattstall/ido_wc/ido.html8
Då blir det ju lättare att städa samtidigt som cisternen hänger utanpå väggen. Säkert mer plats för avloppet också.
Nåt liknande en sån skulle jag kunna tänka mig. Jag ville inte heller ha inbyggd i väggen - det är bara att be om problem.

Jag ser ingen skillnad på att ha den i väggen eller utanpå cistern, läcker det så läcker det ju ändå på innerväggen sålänge du inte gör något fiffigt där.

http://www.rinkabyror.se/
WC-stol Ifö Cera 3894 2.830,00 kr
#3138 kan man söka på
Vägghängd med utanpåcistern

Få se hur det blir när den är monterad.....
Men oavsett så sk..ter jag i den.... :-X

/Boris

Hej alla,

jag ska när jag renoverar badrummet utan tvekan bygga in en vägghängd WC med dold cistern. Det blir fräscht, lättstädat, snyggt samt att man får en praktisk hylla på köpet!
Vad jag har förstått så kan man våtsäkra hela badrummet innan fixturen kommer på plats, på så sätt kan det i princip läcka utan att vattenskada sker. Fixturen fäster man sedan endast i vägg, ej golv, vilket är bra med tanke på vattenläckage...

Jag har betongväggar så min fixtur kommer att ta lite golvyta men det blir en snygg installation utan synliga rör.

Det var mina åsikter det!

MVH
PJ

Jag ska bygga om badrummet och det blir vägghängd med dold cistern.Alla rörisar jag har prata med säger att det är inga problem.Det är bara priset som blir klart högre.
Det blir inte mer stopp i en vägghängd än vanlig.

Mvh
Matte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.