cheetah1 skrev:
Går det säkringar hela tiden för dig ska du kanske ta dit en elektriker som får omfördela lasterna istället.
Ja det kanske jag skulle ta och göra.. Kan du rekomendera någon ?

elmont skrev:
Wago tvåor tar inte så stor plats, oftast när man byter central behöver inte alla trådar skarvas, man får en säkrare skarv med wago (har sett för många dåliga presshylsskarvar för att anse dom som "bäst" har aldrig sett en Wago som glappat). Använder presshylor endast på grövre ledare och jordkabel.
Kan verkligen en presshylsskrav vara dålig om den utförs med ett korrekt kalibrerat verktyg?

Visserligen har vi hempulare normalt inte tillgång till ett sådant.

Det är verktyget och hylsorna som är "problemet", dom flesta har inte rätt utrustning utan använder nått billigt skräp. Och det är rätt sällan man "förlänger trådar så varje skarv blir rätt dyr om man ska ha "riktig" utrustning, det är troligen orsaken till alla dåliga pressningar.

Tack!
Många bra svar på denna fråga.
Jag har inte sett de tunna kopplingsplintarna tidigare och trodde således att man är hänvisad till topphylsor. De kompletteringar elektrikern gjort i mina föräldrars hus med topphylsor ser inte bra ut.
Jag vill ha ordning och reda för att lätt kunna följa logiken även framledes.
Det torde finnas otaliga anledningar att byta till en ny central. I mitt fall finns det två överfulla proppsäkringscentraler bredvid varandra, jfb saknas, jag vill ha personskydd på vissa enskilda grupper separerade från varandra, jag kommer att byta uppvärmningssystem, vill ha separata mätare på olika enheter etc. Om detta byggs av lösa delar skulle slutresultatet sannolikt inte bli särskilt snyggt och lättöverskådligt.

/David

Med de omfattande förändringarna är det dumt att INTE byta central.

Lånar tråden lite.

Var köper man billigast en DIN skena el mätare?

C
Akzid skrev:
Ja det kanske jag skulle ta och göra.. Kan du rekomendera någon ?
Det kan jag kanske. Var i Skåne bor du?

En elmätare för montage i central brukar väl gå lös på några tusen?

Bo.Siltberg skrev:
[länk] har billiga mätare, 1-fas 275:-, 3-fas 750:-
Tack!

Den var ju prisvärd!

Har redan beställt 2!

elmont skrev:
Ska du skarva så använd Wago eller Hellermans toppklämmor
Är till 99,9% säker att man inte få skarva med dessa inne i en central, däremot är det tillåtet med isolerade press hylsor eller wieland plint.

Visst får man skarva med dem i en central. För att hålla centralen överskådlig kan man använda dinskenehållare för Wago t.ex. Står ingen begränsning till att kopplingsutrymmet i en central inte skulle vara tillåtet för t.ex. Wago.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.