Fusk på gång?

Företagen X har under 2009 gjort husarbete hos oss där totalsumman understiger 100kkr. Vi betalade in hela beloppet (ca 60kkr) till företaget och ansökte om ROT avdrag hos skatteverket och har fått tillbaka 30kkr. Företaget har samtidigt begärt ersättning av Skatteverket i efterhand för arbete utfört hos oss under 2009, dvs ett maxbelopp på 100kkr (två delägare i fastigheten).
För det första skall väl företaget inte begära ersättning för husarbete då vi betalt hela summan och för det andra skall de ju inte begära 100kkr för ett arbete på 60kkr.

Inte slut än...
Företaget X har även begärt full ersättning för husarbete hos oss under 2010.

Fick brev från Skatteverket idag som undrade var alla kvitton var.
Företaget är numera under utredning.

Fler som råkat ut för samma?

Om jag inte minns helt på tok, ska företaget numera sköta ROT-avdraget direkt mot skattemyndigheten, dvs du ska få en räkning på totalkostnad minus ROT-avdrag. Resten är mellan farbror staten och näringsidkaren.

gadu^ skrev:
...Fler som råkat ut för samma?
Ställ dig i kön. :D

Jopp,jag vet... dock var arbetet under 2009 innan de nya reglerna...
Men du har helt rätt att det är mellan staten och näringsidkaren, dock berörs vi av att vi inte kan utnyttja ROT för tillfället.

Fått svar från Skattemyndigheten att företaget nu även är brottsanmält och att våran ROT nollställs så fort utredningen är klar.

Johan Gunverth skrev:
Ställ dig i kön. :D
Hehe... har läst att det tydligen är vanligt.

Stackare som kommit i kläm på detta sätt.

Jag förstår poängen med "fakturamodellen" där kunden slipper ligga ute med pengarna, men oj vad mycket enklare allt var fram till 30 juni 2009 när kunden själv skötte ROT-hanteringen i samband med sin deklaration.

Jag gillade också det gamla systemet, eftersom min målare inte är intresserad av rotavdraget... :@

Är lite dålig på att följa upp trådar, men denna kändes viktig då det kan drabba (eller har drabbat fler) i Västra Götaland...
Företaget X har nu fått besked från Skatteverket att de är återbetalningsskyldiga, samt att vårat ROT avdrag är nu nollställt.

Vi har också drabbats av ett liknande fall nu under 2010, företaget har fått dubbelt så mycket utbetalt från Saktteverket mot vad de ska ha. Har sökt den totala summan både på mig och min man trots att det enbart skulle sökas på mig. Så i stort sett hela vårt ROT-avdrag är nu enligt Skatteverket använt vilket drabbar oss som skulle nyttja detta för Fjärrvärmeinstallation. Fortum väntar nu snällt på sina pengar medan Skatteverket utreder...

Upptäckte idag att företaget som vi anlitade efter grannarnas rekomendation har ett avslutdatum på F-skattesedeln från förra veckan... vet ej vad detta innebär men är rädd för att vi ska drabbas. Kan företaget ha gått i kk? Har sökt dem på mail och telefon sedan detta uppdagades och de har lovat att fixa detta... nu når jagd em ingenstans sedan någon månad tillbaks :(

mhg_3:
Om ni fått namn på någon som handlägger ärendet, prata med denna person och begär enskild omprövning av Erat fall pga ni är i behov av att nyttja ROT avdraget.
Våran handläggare t.om erbjöde det utan att vi behövde fråga och hon sa att det skulle gå fortare än hela utredningen.

Tack för tipset gadu, ska ringa imorgon och höra mig för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.