3 253 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Storlek på värmepump
Jag har läst någonstans att man ska dimensionera värmepumpen så att den täcker 50 till 70 % av max effektbehovet för huset. Topparna fyller man med elelement/-patron, ved eller pellets.
Detta för att pumpen ska gå med så hög verkningsgrad som möjligt under större delen av tiden.
Dimensionerar man den för stort så blir inte besparingen lika stor.
http://www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/dimensionera-varmepumpen-ratt.aspx
/Rackarberg
Detta för att pumpen ska gå med så hög verkningsgrad som möjligt under större delen av tiden.
http://www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/dimensionera-varmepumpen-ratt.aspx
/Rackarberg
Värmepumpens verkningsgrad blir inte sämre för att du väljer en större pump, snarare tvärt om. Det som avgör är merkostnaden för den större pumpen jämfört med antalet dagar/timmar man behöver den extra effekten. Det är t.ex meningslöst att lägga 10 000:- på en större pump om man bara utnyttjar den extra effekten 2 dagar om året. Utnyttjar man den extra effekten 20 dagar om året så kanske det är en bra affär.Rackarberg skrev:Jag har läst någonstans att man ska dimensionera värmepumpen så att den täcker 50 till 70 % av max effektbehovet för huset. Topparna fyller man med elelement/-patron, ved eller pellets.
[länk]
/Rackarberg
Att man ska välja pumpen till ett visst antal procent av max effektbehov är bara en tumregel, och den stämmer inte för alla.
/Hasse
Redigerat:
Vi kan välja fritt om vi vill ha en 6kW eller 8kW pump till vårt nya hus. Huset beräknas behöva 5,4kW vid DUT -18C sen ska ett garage om 60kvm kopplas på. Garaget kommer oftast ha 10-12C och bara ibland rumstemp. Garaget kommer ha 190mm isolering i vägg, 200mm i plattan och kanske 240mm i tak. Vad ska man välja för storlek på pump?
Jag har helt varit inne på en 8kW för att slippa spets men blir orolig för det här med gångtiden, att det kanske inte lönar sig då man sliter ut pumpen i förtid? Det är mycket bråttom att bestämma sig, kan tom vara för sent nu. Tilläggas kan att vi kommer ha 100 liters utjämningskärl utöver 600-700m golvvärme och 8 radiatorer på övervåningen.
Ska vi byta till en 6:a istället?
Jag har helt varit inne på en 8kW för att slippa spets men blir orolig för det här med gångtiden, att det kanske inte lönar sig då man sliter ut pumpen i förtid? Det är mycket bråttom att bestämma sig, kan tom vara för sent nu. Tilläggas kan att vi kommer ha 100 liters utjämningskärl utöver 600-700m golvvärme och 8 radiatorer på övervåningen.
Ska vi byta till en 6:a istället?
Det blir en Nibe 1145 med VPBS300 (271 liter).
Pratade med Nibe nyss och dom sa att om man står och väljer mellan två närliggande storlekar så blir det bra vilket som. Om någon däremot föreslår en 10:a får man börja reda ut saker. Han sa att själv hade valt en 6:a men borrat 200m för att få upp COP samt kunna ge tillräckligt med effekt till frikyla. Om vi däremot hade tankar på pool skulle han valt en 8:a och det skulle funka bra vintertid pga volymkärlet om än inte lika bra drift som en 6:a. Men som han sa, om en eventuell pool kanske byggs om 10 år så kan man ju också tänka sig att köra en 6:a nu och byta kyldelen till en 8:a när poolen byggs och kyldelen börjar bli gammal.
Hmm vet inte o jag blev klokare. Vi har pratat lite löst om pool, eller snarare väldigt löst... Tror inte det blir av men man vet ju inte. Det är egentligen bara antalet start/stopp som talar emot en 8:a. Men jag har ju ingen praktisk erfarenhet alls av detta så jag vet inte hur allvarligt det är?
Pratade med Nibe nyss och dom sa att om man står och väljer mellan två närliggande storlekar så blir det bra vilket som. Om någon däremot föreslår en 10:a får man börja reda ut saker. Han sa att själv hade valt en 6:a men borrat 200m för att få upp COP samt kunna ge tillräckligt med effekt till frikyla. Om vi däremot hade tankar på pool skulle han valt en 8:a och det skulle funka bra vintertid pga volymkärlet om än inte lika bra drift som en 6:a. Men som han sa, om en eventuell pool kanske byggs om 10 år så kan man ju också tänka sig att köra en 6:a nu och byta kyldelen till en 8:a när poolen byggs och kyldelen börjar bli gammal.
Hmm vet inte o jag blev klokare. Vi har pratat lite löst om pool, eller snarare väldigt löst... Tror inte det blir av men man vet ju inte. Det är egentligen bara antalet start/stopp som talar emot en 8:a. Men jag har ju ingen praktisk erfarenhet alls av detta så jag vet inte hur allvarligt det är?
Har gjort en uppskattning på värmesystemets volym nu:
Golvvärme ca 650m * 0.2l =130l
Radiatorer 8st * ca 4l = 32l
Övriga rör och kopplingar på en höft 10l
Utjämningskärl 100l
Tot 272 liter
Kommer denna volym ge bra gångtid på en 8kW pump även om den är något för stor?
Golvvärme ca 650m * 0.2l =130l
Radiatorer 8st * ca 4l = 32l
Övriga rör och kopplingar på en höft 10l
Utjämningskärl 100l
Tot 272 liter
Kommer denna volym ge bra gångtid på en 8kW pump även om den är något för stor?
Var inte rädd för att ta "för stor" pump, det enda som talar mot det är priset och något fler start/stopp, frekventa starter löses enkelt med ett utjämningskärl då får du också fördelen att du minimerar knäppningar i rör.
Har hört att man ska ha minst 20-25 liter/kW vilket blir runt 200 liter för en 8:a. Är min volym då ok om pumpen är lite för stor? Eller måste man uppåt 400-500 liter för att vara safe om pumpen är lite för stor?
Liknande trådar
-
Hur väljer man storlek på värmepump?
Frågor och svar om värme -
Hur väljer jag storlek på värmepump? - erfarenheter?
Värmepumpar -
Vilken storlek på luft/vatten-värmepump passar på mitt hus?
Byta bergvärmepump - vilken storlek är rimlig?
Storlek på ny bergvärmepump - hur vet man?
Värmepumpar