Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dalbotös skrev:
Fattar inte riktigt... Bild?
Om man har höjt upp diskbänken såpass mycket ovanför spisen kan det ju bli lite trixigt. Ställa spisen på en sockel eller sänka diskbänken?
Så här ser det ut. Diskbänken är 88 cm hög och den övriga bänken är 84 cm, spisen likaså. Men när jag har tittat på glaskeramikspisar så är de flesta ca 90 cm höga. Alltså borde det vara smartast att höja bänkskivorna och låta diskbänken ha kvar sin höjd. Frågan är då om man bara kan lägga på en bänkskiva över den befintliga?

• P8021244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man bygger på den lägre delen med vita lister så det kommer i rätt nivå med det andra...

Om du köper från IKEA så skulle jag gissa på max 30 000.

Paul-Staffanstorp skrev:
Sorry men jag vet inte vad du har för koll, men hur du kan säga att ett kök kostar från 40000:- begriper jag inte riktigt...

Det köket på den vänstra bilden innehåller 6st skåpsstommar á ca: 250:-/st = 1500:-
Lite ben och socklar samt gångjärn och handtag på sin höjd 1000:-
Bänkskiva med ovanilagd vask ca: 2500:-
Luckor ca: 2000:-

Smack färdigt för 7000:- typ...
Tycker det låter för billigt, ? Vart kan du hitta dessa för 250 kr styck? Rusta?
Vask, bänkskiva, samt blandare får du inte för 2500 kr. Oftast när man börjar med kök så tar man ju hela rummet, golv, vägg, VA och vent. Jag antar att du gör samma?

jag har själv just gjort om mitt kök, mitt kök är betydligt större men som alla säger så tillkommer det kostnader hela tiden som ligger utanför grundkalkylen. Ett exempel är handtag, bara de gick på 2200 kr totalt.

För att få en grundide av vad ditt kommer att kosta rita det i Ikea's ritverktyg. Då får du fram en rätt bra bild av vad det som billigast kommer att gå loss på. sen lägger du golv, vägg, kakel, fläkt, häll, ugn, blandare, osv...

Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Man bygger på den lägre delen med vita lister så det kommer i rätt nivå med det andra...
Blir det inte snyggare om man bryter loss bänkskivorna som sitter och sen lägger på tjockare bänkskivor?

Köper du inbyggnadshäll och ugn så kan du lätt få allt i nivå.
Tycker också det gamla köket är jättefint.

Ok...
Vi börjar om då... ;)

4st bänkskåp 60cm á 295:- = 1180:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44178610
2st väggskåp 40cm á 220:- = 440:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/34179610
TOTALT: 1620:- (Snittpris på 270:-/st...sorry) ;)

1st bänkskiva 246cm á 595:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00145748
1st ho á 495:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49847455
1st blandare á 149:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10085027
TOTALT: 1239:- (Helt rätt...inga 2500:-... snarare 1239:) ;)

4st ben till skåp á 45:- = 180:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50076318
6st gångjärn 2-p á 40:- = 240:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70132375
2st sockellängder á 160:- = 320:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/04180610
7st handtag 2-p á 39:- = 273:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60138759
TOTALT: 1013:- (Shit... 1000 räckte inte utan det blev 1013:) ;)

2st luckor 60x57cm á 155:- = 310:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80136858
2st luckor 30x70cm á 110:- = 220:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80136858
1st lådfronter 5-p á 425:- = 425:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40136879
2st lådfronter á 65:- = 130:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80136877
2st alu-luckor á 310:- = 620:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/24430000
TOTALT: 1705:- (Alltså inte de 2000:- jag uppskattade innan) ;)

Dock hade jag glömt en viktig detalj och det är ju lådorna man måste köpa till på Ikea...

7st lådor á 225:- = 1350:- , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90110155
TOTALT: 1350:- (Missat av mig alltså och en förhöjning av hela slutkostnaden) ;)

Oj oj oj oj oj....
TOTALPRIS FÖR HELA RASKET...: 6927:- , trots min miss med lådorna... ;)
Man kan ju köpa ett restparti kakel på 1½kvm för de 73:- som felade min beräkning. :rolleyes:

Hoppas ni tåler att det är lite ironiskt skrivet... :)

Jag har rätt stor koll på vad saker kostar då jag är i branschen, så även fast det är Ikea.

Dessutom vet jag att detta är absoluta budgetvarianten men som sagt är det bara för att visa att det går att komma undan väldigt billigt...
På andra hållet finns liksom inga gränser för hur dyrt det kan bli...

Det är rätt svårt att säga men ska du inte ha IKES´s allra mest basic luckor, kakel från biltema, golv från rusta och liknande utan lite mer "normal" kvalite så skulle jag gissa på mellan 40000-50000:-. Det förutsätter att du gör allt själv förutom vvs och el och att du är kostnadseffektiv.

Kostnaderna springer lätt iväg och när man inte gjort något innan så har man ofta inte verktyg som man behöver. Eftersom jag själv har renoverat mitt kök för inte allt för länge sedan där jag inte hade värsta verktygsförrådet hemma så kan jag bara berätta om några grejer.

Tapeterna kostade 600:-. Eftersom det var första gången behövde man givetvis tapetkniv, borste,gummiskrapa, svamp och tapetlinjal. Sedan behövdes det givetvis också tapetlim. Sånna här kostander tänker man ofta inte på utan många kanske bara ser kostanden av tapeterna. Särskilt när man gör allt frösta gången behövs det alltid köptas till ett rejält verktygskit. När man gick ut från affären kostade allt 1296:-.

Något mer jag budgeterade fel på var kaklet. Förutom själva kaklet så behöver du fix, fog, fogset, kakelkryss, kakeltång och kakelskärare. Nu kanske jag har glömt något igen. Sen behöver du ofta göra hål i kaklet för att sätta upp fläkten så då måste du köpa kakelborr, köper du biltemas så får du ofta köpa nya en gång till eftersom de går sönder. Sen kanske du ska göra hål för "där elen kommer ut" så då ska du köpa hålsågsats. Sen behöver du köpa silikon för att foga mot bänkskivan och har du ingen patronspruta så behövs det också. Själv köpte jag också verktyg som jag använda för att smeta upp silikonet snyggt.

I mitt fall har jag heller ingen borrmaskin med slagborr hemma så jag får åka och låna en när jag behöver. Exempelvis när man skulle sätta krokar i kaklet eller när patronsprutan gick sönder eller när man hade köpt för lite silikon, då får man ta en extra tur med bilen för att köpa nytt eller låna. Köra bil= kostnad:)

Eftersom jag slängde upp klinker ovanför bänksskivan avverkade jag också två stycken kakelkapar, två stycken diamantskivor, en styck håltagningsset, en styck fil och en styck kakelsåg. Men det var bara för jag var dum nog att ta klinker ovanför bänkskivan. Hittade precis sådant jag ville ha men det var klinker men eftersom jag inte använt det innan tänkte jag att det är nog inga problem. Men det blev en hel del jobb eftersom det var som sten. En del sådana här fel gör man också som nybörjare.

För mig som gjorde allt för första gången med ett ganska begränsat verktygsförråd i början så blev det i alla fall en massa extrakostander som det ibland är lätt att glömma. Nu har jag dock mycket verktyg så nästa gång jag gör något så blir det betydligt billigare. Det jag menar på är bara att det går inte att räkna sterilt på bänkskiva, kakel, stommar och luckor från ikea och vitvaror från tretti så har vi sen ungefär totalpriset. Gör man något, speciellt första gången, så går det åt betydligt mer pengar än vad man har tänkt sig.

Men på det stora hela så är det riktigt roligt! Du har tillgång till ett kompetent forum där jag fick mycket hjälp. Sedan lär du tid väldigt mycket med tiden också och den kunskapen har jag nytta av nu när jag börjat snegla in på hus. Det blir nämligen så att man ofta fastnar på andra avdelningar än just "kök":). Ett tips är också att köpa hem lite böcker exempelvis någon målning/spacklingsbok och någon som behandlar köksrenovering. Det bästa av allt är dock att man kan känna sig otroligt stolt när man gjort något själv!

Redigerat:
Du har så rätt så Locos...

Ett litet tips som jag kom på när jag läste ditt inlägg gällande köksfläkten.

Mäta in och sätt infästningarna innan kakelsättningen så slipper man ett stort problem.
Ibland kan kakeln vara riktigt hård att borra genom och då är det lättare att med vinkelslipen bara göra "hak" i plattorna där skruvarna sitter/ska sitta...

Eftersom du tycker dig ha sådan koll, varför frågar du då? Vi som har gjort denna resa redan påpekar att du kommer att ha kostnader utöver det som du räknat på. Tex så är skivan som du visar endast 0.5 mm bredare än stommarna, vilket inte kommer att bli snyggt och du kanske då väljer en som är bredare och dyrare. Men å andra sidan kan du väl komma ner till under 10'an för allt ifall du inte bryr dig om slutresultatet heller. Du kunde fått mitt gamla kök från 78 helt gratis....

Nu tycker jag att det är dax du vaknar upp och kollar vem som frågar efter vad här istället för att du ska spela bror duktig och viktigpetter...

Jag svarade den som frågade och senare naturligtvis med lite ironi över ditt inlägg då du trodde dig veta en massa utan att ha fakta bakom dina påståenden.
Ville bara med mitt inlägg visa dig att jag hade rätt och dessutom var det ju betydligt billigare än de 2500:- som du ju sa att man absolut inte kunde få bänkskiva,vask och blandare för t.ex.

Helt plötsligt har alltså Ikeas stommar vuxit till 605,5mm djup menar du ??!
Hhmm... Not...
De är fortfarande 580mm djupa och bänkskivan är alltså 26mm bredare än vad stommarna är djupa vilket är helt normalt...
10mm överhäng utanför luckan räcker länge och väl liksom.
Vill man tvunget ha lite mer är en 6mm gips på väggen bakom en smidig lösning för att få ut skivan upp till 10mm mer då kakeln också döljer en liten springa på 4mm.

Tydligen kunde man komma ner under 10án som jag bevisade innan och det var inget snack om slutresultat räknat i kvalité eftersom det uppåt inte finns någon gräns för hur dyrt det kan bli.

Här pratades det om att få ett likvärdigt kök enligt bilden och vad det kunde kosta...
Då är det enda intressanta att visa på hur pass lite det kan behöva kosta...

Helt meningslöst, men jag kunde göra samma uträkning med ett märkeskök och landa på både 50´, 100´, 150´, 200´..................................
Man kan ju välja luckor av guld också och landa på någon miljon eller så...

Välkommen med fakta men ha lite mer koll innan du försöker göra dig lustig på andras bekostnad. ;)

Redigerat:
Stommen är 58, luckorna 1,6 Blir inte så mycket kvar liksom. Eller snarare det blir 1 cm kvar. Hyllplan ingår inte heller i stommarna men är ju inte någon större kostnad. Vitvaror, samt golv skall ju också in i kalkylen. Då kan du lägga till 5 för billigast v-varor samt runt 3 tusen till för golvet. dock då utan underlagspapp eller liknande. Se, nu rullar det lite... Nu räknar jag dock så lågt att jag vet att det inte kommer att hålla....

Jag har dock inte gjort mig lustig på dig, dock så vill TS veta alla kostnader för sitt kök och då lurar du honom/henne ifall du säger att det räcker med 7 tusen klappat o klart.

Redigerat:
Hhhmm....

Om du då läser mitt inlägg #11 och TS inlägg #12 så kanske det klarnar för dig vad gäller övriga kostnader vilket TS är fullt på det klara med inte ingår i den uppställning jag gjort vilket man dessutom ser om man läser den...

Jag kommenterade TS inlägg #5 där han/hon refererade till att kök på Ikea UTAN vitvaror kostade från 40´ !

Jag vet att det rullar iväg mer än 7000:- om man ska totalrenovera ett kök men nu var det inte det som det var tal om så vi kan ju hålla oss till det som det hela handlade om känns det som...

DU skrev att skivan bara var 0.5mm bredare än stommarna vilket ju inte är sant...
Nu säljer ju Ikea dessa saker och ska man handla på Ikea får man ju nöja sig med dessa mått och det blir ju överhäng över luckorna oavsett vad du säger... 10mm eller endast 5mm om man som du väljer en springa på 5mm intill väggen spelar mindre roll kan tyckas... varför man nu väljer en springa på 5mm vid väggen... men det kanske krävs med Ikeas budgetskivor.... vad vet jag... ;)

Jag vet att det tillkommer kostnader för elektriker, rörläggare, golv, vitvaror etc.
Jag är inte född igår...
Jag monterar nog upp mellan 50-75 kök per år varav drygt hälften handlar om totalrenoveringar med allting...

Kan knappast påstå jag luras när jag snyggt och prydligt specar VAD som ingår i de 7´jag skrev om... och TS har själv skrivet att han/hon redan räknat med dessa övriga saker.
Jag har dessutom påpekat att det tillkommer en hel del också.

Sluta nu leka magister, rektor, polis och allt vad du gör är du snäll.

ALLA vet att det inte går att säga hur långt ett snöre är... ;)

Känns bara som du stärker myten i Skåne om att Stockholmare är dryga... ;)
(OBS: Jag skojar med dig kanske ska tilläggas)

Redigerat:
Då så, ritade upp detta i ikea home planner.Får detta till 20097 kr. Då blir det iof en häll och en ugn istället. Då har jag inte med väggskåpet, kakel, golv, fix, fog, kakelborr, lumppapp, socklar till nya golvet, list mot nytt golv, list mot kakel, silikon, olja för bänkskivan osv. Men jag har tagit samma typ av skåp som visas i bilden.

Paul-Staffanstorp skrev:
Du har så rätt så Locos...

Ett litet tips som jag kom på när jag läste ditt inlägg gällande köksfläkten.

Mäta in och sätt infästningarna innan kakelsättningen så slipper man ett stort problem.
Ibland kan kakeln vara riktigt hård att borra genom och då är det lättare att med vinkelslipen bara göra "hak" i plattorna där skruvarna sitter/ska sitta...

Jo, som sagt lär man sig av sina misstag:). Var riktigt nervös när jag skulle sätta in borren i min klinker eftersom det kändes som det var rätt stor risk att den skulle spricka och jag var sådär sugen att ta bort den och kakla om igen. Men det löste sig till sist, men du har helt rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.