Har någon byggt om IKEA garderober Pax till lägre höjd? Hur pass komplicerat är det när det gäller stommarna? Tar tacksamt emot era erfarenheter!

Jag kan be sambon meddela när han kommer hem. Vi köpte nämligen en pax 237cm hög.. Men i källaren var det visst bara 210 i taket =D haha.
Men den står jättefint där nu efter kapande och borrande.

Kanon - ser med spänning fram emot att höra vad han har att säga :)

• Gilla
AntonHendelin
  • Laddar…
Det var bara att kapa de två sidostyckerna till önskad längd. Borra nya hål på samma avstånd som de hålen längst ner på den bortkapade biten. (5 mm borr har han för sig). Med andra ord se till att avstånden är lika i botten på den nya delen och den avkapade delen. Och i med skruvarna!

Det behövs ju inte ändras något på bottenskivan eller takskivan (där de stora hålen och fästerna sitter).
Sen att man är lite försiktig med bakstycket så man inte knäcker det.

• Gilla
Anders.N
  • Laddar…
Finns ju 201 höga också.:)
Släpade just hem 250x66x201 PAX stomme.
Som ska kapas av snett upptill i bakkant för att nå in mot väggen på snedtak...
Spontant tror jag att jag klarar måtten så jag får kvar 2 fästhål av 3 upptill efter kapningen, men är för slö för att hämta in ett sidostyck och kolla.
Det får bli morgondagens projekt. :)

Stommarna på plats, tog av ett hörn (110mm högt och 120mm långt) upptill på varje stomme, sen gick dom in mot väggen.
Skjutdörrar monteras imorgon. :)

Är i ungefär samma sits, men har planerat att korta av en 200cm till 180cm bredd för att inte tappa 30cm garderobsutrymme från en 150cm...
Hur ser botten/toppen ut, är det rimligt att få till på något snyggt sätt, funkar det att ha skjutdörrarna mer omlott, och vad ska man tänka på med inredningar?

Botten/toppen är folierad spånskiva, borde inte vara några problem att korta av dom, och borra eller fräsa nya hål för skruvarna.
Dörrskenan uppe och nere bor inte heller vara några problem att korta av, och sedan ha dörrarna lite omlott.

Hur ser sockeln ut, finns det möjlighet att kapa några centimeter på den? Skulle behöva sänka helst 4 cm, och vill väldigt gärna kunna använda dörrarna för så långt sträcker sig inte mina snickerikunskaper, och då kan man ju inte kapa på det som är själva skåpet...

Edit: ursäkta att jag kapar tråden!

Redigerat:
  • Gilla
Elfons
  • Laddar…
Nu är jag inte hemma och kan mäta men jag skulle gissa på att den är ca. 6cm.
Fram och baksockeln sitter med 2st träplugg i var sidostycke så risken är väl att de hålen ryker, men det lär väl gå att lösa :) Gavlarna går bra att kapa, jag sågade med insidan inåt med cirkelsåg med styrskena och inget syns på utsidan, mer än att det är en rak känt istället för lätt rundad.
Ska försöka komma ihåg att mäta till kvällen när jag kommit hem.

Nånstans runt knappa 70mm är fram och baksockeln, lite pilligt att mäta när dörrskenan sitter där, men säg 68mm kanske. :)

Sockeln är inga problem att kapa. Kapade på 2 av våra som var lite för höga.

Tack för värdefull information!!

Johan&Ana, hur mycket kapade ni, och märker ni några nackdelar? Hur mycket behövs för att man inte ska slå ihäl sina fötter när man öppnar dörrarna?

Hur mycket behöver du ta ner den till?

Jag har kapat ner sockeln så att dörren bara kommer 3 mm över golvet, vilket gick bra. Tänk bara på att den måste stå väldigt rakt och still samt att golvet inte får vara snett för då tar dörren i när du drar ut den.

Behöver du kapa mer än sockeln så går det ju, men det blir ganska mycket jobbigare. Kan du inte använda dig utav köksskåp fast med garderobsinredning?

det kan räcka med att kapa sockeln, men vi är inte helt färdigfunderade ännu. Bra tips om att vara extra noga med att det blir rakt så att dörren inte tar i när man öppnar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.