Hej! Har en Stiga Park -03 haft den 2år,
Förra året så gick en packbax sönder till Hydrostaten, bytt den å det funkade kanon.
Men nu i år så efter en 30 min körning så börjar den bli orkeslös,motor går bra men händer ingen på drivningen, har bytt olja till 5w 50 olja som dom rekomenderar!
Har nån haft samma problem å vad har ni löst det med ??

Mvh // Peter :)
 
Milkshaken
Måste vara någonting som förstör HST,n. testa att byta hela kitet...
ja dvs, alla delar som sitter i.
 
Milkshaken skrev:
Måste vara någonting som förstör HST,n. testa att byta hela kitet...
ja dvs, alla delar som sitter i.
Ingen bra idé, hydrostatdelarna är svindyra.

Verkar som att det inte blir något tryck i den.

Vad är det för märke och modellnummer på hydrostaten? Hittar du inte det vore det bra med artikelnummer för maskinen, xx-xxxx-xx, så kanske det går att lura ut utifrån det.
 
Milkshaken
Är varje komponent svindyr alltså? jag trodde och har fått den uppfattningen att om jag köper en sats med grejer så är det dyrt. men var grej för sig då?
 
köpa nytt? Näe då hade jag inte frågat om tips om vad man kan åtgärda det med!

Hur blir de lättare med modellnr på hydrostaten? fungerar inte alla likadant?
Skulle vilja ha några tips om nån har haft samma problem och löst de med att byta till nån spec olja,bytt nån spec del eller liknande
Men det är en -03 stiga park guvenör
 
Har du någon olja kvar? Har en stiga ready med oljedrift och den envisas för stunden med att droppa ut all olja så man måste fylla på hela tiden.
 
peter_02 skrev:
köpa nytt? Näe då hade jag inte frågat om tips om vad man kan åtgärda det med!

Hur blir de lättare med modellnr på hydrostaten? fungerar inte alla likadant?
Skulle vilja ha några tips om nån har haft samma problem och löst de med att byta till nån spec olja,bytt nån spec del eller liknande
Men det är en -03 stiga park guvenör
Kan vara en grej i hydrostaten, men vet inte vad den heter och måste kolla på en skiss för att vara säker. Ser lite olika ut på olika märken. Peerless och Kanzaki skiljer ganska mycket.

Stiga Park Guvernor är bara ett handelsnamn, det kan skilja mellan olika varianter, därav har de olika atikelnummer. Kolla på sätesstolpen.

Hur blir de lättare med modellnr på hydrostaten?
Får just den här kommentaren, eller varianter av den, flera gånger per dag när folk kommer in till oss och vill köpa reservdelar till sina trädgårdsmaskiner. Det är inte samma delar till alla gräsklippare, precis som att det inte är samma delar på alla bilar.

Jag vill inte verka alltför dryg eller bitter nu, men hade det inte behövts/underlättat hade jag inte frågat.
 
Redigerat:
Nu har jag hört med den lokala handlaren å fick råd att byta olja + filter, det är gjort! Med STIGA orginal olja 5w50. Bytte även remmen.! den funkar bättre men även nu så när man kört en stund så blir han segare. grymt irriterande när jag måste köra i 1½ timme för att klippa gräset!

Nonkan: Det är en Kanzaki. Men när jag kom med modellnr som står på klipparen så hittade dom inget på maskinen! kolla med 2st stiga ÅF,,
 
peter_02 skrev:
Nu har jag hört med den lokala handlaren å fick råd att byta olja + filter, det är gjort! Med STIGA orginal olja 5w50. Bytte även remmen.! den funkar bättre men även nu så när man kört en stund så blir han segare. grymt irriterande när jag måste köra i 1½ timme för att klippa gräset!

Nonkan: Det är en Kanzaki. Men när jag kom med modellnr som står på klipparen så hittade dom inget på maskinen! kolla med 2st stiga ÅF,,
Illa att inte få någon hjälp där. De borde veta. Är det en större stad? En etablerad ÅF med Prosortiment i lager går nog åt, alla ÅF får inte sälja hela Stigas sortiment.

Aja, i vilket fall, Husqvarna kör också med Kanzaki, modellerna K46 och K66 är vanligast.

Sprängskisser hittar man via en sökning på Husqvarnas USA-sida då de inte läggs ut för åtkomst av slutkonsument i Europa. Kolla: http://www.husqvarna.com/us/landowner/support/download-manuals/?query=tuff+torq&types=I

På exempelvis en Tuff Torq K66M , http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/usa/2004/I04000/I0401040.pdf så kan det vara att det inte är tätt mellan lagerhuset (535 41 46-25, ruta B) och cylindern (535 40 28-74, ruta E). Är någon av delarna skadade, t.ex av att en fjäder gått sönder och delarna sedan repat mellan cylinder och hus så blir det inte tillräckligt tryck mellan dem.

Det mest spännande här är att den ena delen är svindyr hos Husqvarna och billig (nåja, billigare) hos Stiga medan det är tvärt om på den andra. Är det alltså det här som är felet bör man åka till en ÅF som har båda märkena och beställa hälften från varje :) Det krångliga i sammanhanget är såklart att varje märke har sina egna artikelnummer...

Skriv ner Stigas artikelnr på maskinen (xx-xxxx-xx) här så kan jag kolla i deras reservdelssystem, maskinen ska finnas där eftersom den är såpass ny, alla maskiner Stiga tillverkat efter 1988 finns med nämligen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.