Bowman
Hej hej

Mitt första inlägg av många mer skulle jag tro.
Jag är nybliven husägare för första gången och har ett dubbelgarage på min mark.
Detta är bara ett tomt "skal". En betongplatta och sen fasad som inte når ner till marken ens, och plåttak med råspånt (heter det så?) under.

Det jag skulle vilja göra är att få det lite isolerat, så man i alla fall har det frostfritt och greja där på vintern osv.

Men hur går man tillväga?

Bifogar lite bllder så kanske det är lättare att se.
Ytterst tacksam för lite experthjälp!
 
  • DSC00218 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00219 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00220 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00221 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bowman
Verkligen ingen som kan ge mig några enkla svar, bara kanske något som jag kan använda för att söka vidare. Jag undrar ju hur man på enklaste sätt får det hyfsat tätt mot tak och golv till en början. På ett vettigt sätt.
 
Några enkla svar finns inte, jag har gjort detta och det är mycket LPP (löses på plats) men du är välkommen till Umeå för ett studiebesök.

Sätt hörnplåtar på stolpsidorna mot spikreglarna och utegips mellan stolparna mot spikregeln.
Sala på stolparna så det blir plats för isolering.
Glespanel eller plywood i taket + gips
Gör en takfotslåda och ordna till ventilation av insidan av yttertaket.
Under takplåten måste du ha papp eller plast för kondensen.
Fönstren måste du byta till något mer isolerat.
Dörrgångjärnen avslöjar att nya dörrar behövs
Och säkert 500 andra saker.

Och var inte så otålig, underverk görs inte på 14 timmar och 14 minuter.

Protte
 
Bowman
Tack för svaret, nu har jag massor att forska mer i.
Det svåra för mig var att inte veta om det är ett enkelt standardjobb, eller LPP :) Så jag visste inte riktigt vart jag skulle börja.
Men nu vet jag. Tack!
Och ja jag kanske var lite otålig. Blir så ibland :)
 
Rent generellt är det ju viktigt att Du ser till att det är tätt mot fukt först, ser ut som ett hus mer tänkt som kallförråd än garage. Jag skulle börja med taket och är det tätt så sätt hängrännor och stuprör så Du får bort regnvattnet som idag stänker upp i/på panelen. På bilden ser det ut som om man ser ut ovanför fönstret, sånt måste också göras riktigt annars kommer din isolering att bli dyngblöt.
Det där är verkligen ett LPP jobb men är stommen frisk och plattan ok så är det värt jobbet förmodligen.
 
Bowman
Jan-Å skrev:
Rent generellt är det ju viktigt att Du ser till att det är tätt mot fukt först, ser ut som ett hus mer tänkt som kallförråd än garage. Jag skulle börja med taket och är det tätt så sätt hängrännor och stuprör så Du får bort regnvattnet som idag stänker upp i/på panelen. På bilden ser det ut som om man ser ut ovanför fönstret, sånt måste också göras riktigt annars kommer din isolering att bli dyngblöt.
Det där är verkligen ett LPP jobb men är stommen frisk och plattan ok så är det värt jobbet förmodligen.

Tack för infon, bra att veta, det kanske är ett för stort projekt att ta på sig som helt grön? Jag borde börja med nåt mindre först kanske. Eller så kavlar man upp armarna och tar det som det kommer. :cool:
Som helt grön så trodde jag det ar ett enkelt jobb eftersom "huset redan står där" Med det finns aldrig enkla, snabba jobb har jag märkt. :)

Det är öppet överallt, runt fönster osv med. Panelen är precis som du säger förstörd av skvättande regn nerifrån, så stuprännor är ett måste.
Men. Det är frisk stomme och platta helt klart.
Kanske får ta dit nån som vet mer och sen få ett verkligt övergripande svar med på plats så man vet vart man skall börja.

Skall bli spännande.
 
Om man e grön lr blå spelar mindre roll :) det viktiga är ju att man vet hur och vad man ska göra. Är man född lite händig så lär man sej, problemet är snarare att hitta rätt rådgivare som jag ser det. Så himla svårt är det oftast inte.
Men tyvärr, det finns väldigt få genvägar som funkar möjligen kan det vara enklare att riva det Du har och bygga ett nytt rent av.
Men annars så får Du följa dom råd Protte gav ihop med mina och slita på så blir det förstås ett garage av det där också.
Du får se till att utsidan är tät till att börja med men tänk på att om man bygger en vägg idag så har Du först panel, sen luftspalt, sen vindduk alt papp, sen isolering med först OSB sen gips på insidan och jag kan ha glömt nåt moment också.
Det blir ju lite knepigt när Du börjar med att panelen redan sitter där liksom för annars sätter man vindduk/papp före men det går nog att knåpa ihop. Du får jobba inne ifrån och bygga lite baklänges.
Är panelen ok? behöver en del bytas så är det nog enklast att riva av den gamla helt, då kan Du bygga rätt från början.
 
Bowman
Panelen är faktiskt rätt kass, och måste bytas på flera ställen.
Enklast är nog att då riva allt. Det låter ju som en bra lösning!

Är det då en enklare lösning helt och hållet? Inga konstigheter med stomme och tak osv då längre?

Vad skall jag hitta infon om hur man sätter panelen ner mot marken osv? Eller skall man höja grunden lite då från insidan med lecablock eller så?
Bara att googla "hur man bygger ett garage" typ. Eller finns det även nu massor av vägar att gå?
 
Redigerat:
Bowman
sweFredrik skrev:
Här kan du hitta en hel del matnyttigt:
[länk]

Tack! Nu har jag massor att studera!
 
Ett studiebesök hos Protte i Umeå vore nog på sin plats, den inbjudan skulle ja nappa på om jag stog i din situation. ;)
 
Bowman
Ok, antar att han vet vad han snackar om. Inte så van i forumet än så jag känner till aliasen. :)
Hade jag bott närmare så hade jag slått till :)

En annan sak jag funderat lite på..
Måste man typ vara snickare i grunden eller kommer man långt med lite händighet. tålamod och nyfikenhet.
Vissa saker jag funderat på att göra på kåken känns väldigt komplexa så fort jag börjar forska i tillvägagångsätt alltså.
 
Jag har ingen aning om vad prototypen kan egentligen men han (förmodligen en han:)) skriver att han gjort precis det Du frågar om så då finns det nog massor att lära sej där och misstag att undvika. Umeå ligger en bit bort fr dej förstås men nånstans ska man ju åka på semestern ;) jag skulle dra iväg direkt d^_^b

Jag hoppas inte man måste vara snickare i grunden :O jag har byggt om/till ett 1800-talshus och renoverat 2 st 60-talshus + en lägenhet, gjort massor av rätt avancerade grejor, är sjuksköterska egentligen men jobbar som chef på kontor :p Man börjar med sånt man klarar och hittar rätt folk att fråga och diskutera med och lär sej mer för varje gång, inte minst när man gjort fel.
Det här forumet hade varit till stor hjälp om det funnits när jag var igång som värst men jag har utnyttjat släkt och vänner som kan.
 
Jag ifrågasätter själva syftet. Tänker du använda garaget som en liten bilverkstad? Eller är tanken att skaffa ett stort hobbyrum för annat än bilar? Eller någon sorts kombination?

Som garage betraktad är den här byggnaden mest duglig utan isolering. Även om du inte tycker att varmgarage är ett fördärv för bilar blir volymen så stor att uppvärmning ens till garanterat frostfritt blir onödigt kostbar, om du inte genomför en ganska grundlig och ännu mera dyrbar upprustning. Den här byggnaden kommer bäst till sin rätt som kallgarage alternatvit vedbod!

Mitt råd blir därför: Slopa isoleringen, säkra vattenavrinning och ersätt skadade detaljer, och bygg istället ditt varmgarage (alternativt varmbonade hobbyrum) i något annat hörn av tomten. Alternativt riv rasket och bygg nytt från grunden. Rätt från början!
 
Billy har en poäng.

Protte (vad jag egentligen gör?? I grunden elektroniknisse men har finsnickrat proffesionellt, kan sprutmåla, svetsa och hela mekaniska köret, är bondpojk, och byggt en hel del)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.