6 891 läst · 39 svar
7k läst
39 svar
Det bästa kökstipset?
Tyrre skrev:*) Massor av belysning som går att dimma Använder man dimmer så mycket? Det är väl inte så att man vill ha det lite "cousy" i köket eller vill man? Vi hade spottar med dimmer i taket i vårt förra kök. Suveränt om man har matplats i köket. Full blås på dimmern när man lagar middag, sedan ner på lägsta och levande ljus på bordet när man ska äta den!
Ta fasta på "kökstriangeln" arbetstriangeln" och allt vad den heter.
Efter det kan du lägga till breda lådor, dimrar dämpare mm.
Om inte arbetstriangeln funkar blir det kass att arbeta i köket.
Satsa på fönster över diskbänken. Sikt mot vägen eller sandlådan/gungan.
Möjlighet att slippa se eländet i köket medan du äter.
Vi har tät anslutning upp till tak ovanför överskåpen, samt handmålade spegelluckor i mdf. Vi har även 2 riktiga hoar, efter att ha levt med 1,5 ho i 5 år, aldrig mer!
Att diskmaskinen står till vänster om diskhon, lätt att skölja av om du är högerhänt, är du vänsterhänt bör maskinen stå till höger om diskhon.
Vi har även ett gammaldags skafferi, med fullisolerade väggar, uteluft, och ingen värme i plattan, luften skall ju in i huset i alla fall. Luften går i överkant skafferidörren ut i köket, detta innebär att den varmaste luften i skafferiet kommer ut i köket. På golvet ligger gammaldags matt klinker, hyllorna av IKEA:s IVAR.
mvh
Peter
Efter det kan du lägga till breda lådor, dimrar dämpare mm.
Om inte arbetstriangeln funkar blir det kass att arbeta i köket.
Satsa på fönster över diskbänken. Sikt mot vägen eller sandlådan/gungan.
Möjlighet att slippa se eländet i köket medan du äter.
Vi har tät anslutning upp till tak ovanför överskåpen, samt handmålade spegelluckor i mdf. Vi har även 2 riktiga hoar, efter att ha levt med 1,5 ho i 5 år, aldrig mer!
Att diskmaskinen står till vänster om diskhon, lätt att skölja av om du är högerhänt, är du vänsterhänt bör maskinen stå till höger om diskhon.
Vi har även ett gammaldags skafferi, med fullisolerade väggar, uteluft, och ingen värme i plattan, luften skall ju in i huset i alla fall. Luften går i överkant skafferidörren ut i köket, detta innebär att den varmaste luften i skafferiet kommer ut i köket. På golvet ligger gammaldags matt klinker, hyllorna av IKEA:s IVAR.
mvh
Peter
Va? Vi har den tv men vill byta till höger för att det känns lite avigt. :-/greenbay skrev:
Ni som haft 1,5 ho ser ni någon fördel med en bauta-stor ho plus en liten "avhällningsho"? Ni som redan har det så, funkar det?
/U
Va? Vi har den tv men vill byta till höger för att det känns lite avigt. :-/Misse_o_Mojje skrev:
Ni som haft 1,5 ho ser ni någon fördel med en bauta-stor ho plus en liten "avhällningsho"? Ni som redan har det så, funkar det?
/U[/quote]
Håller med, vi är högerhänta men föredrar också diskmaskinen till höger (i arbetshöjd!).
Till vårt nya kök har vi beställt en stor ho (ca 50 cm bred) och en lite mindre. Vi tvekade mellan detta och att ha en enda stor på ca 70-80 cm, men till slut blev det två hoar. Detta trots att vi inte handdiskar eller fyller upp hon någonsin, men man vet aldrig. Det som sedan avgjorde det hela var att man lätt får ned hela plåtar och stora stekpannor i den större hon på 50 cm. Det räcker med andra ord, så nu känns det som att vi får det bästa av "två världar", istället för att ha standard på två jämnstora à ca 35 cm vilket vi tycker är värdelöst.
Ett tips som inte redan finns i tråden är integrerad diskmedelspump, även en till handtvål. Har bara inte kommit på ett bra sätt att skilja dem åt...
Har du förråd/tvättstuga på annat plan så glöm inte att planera in en plats för glas/metall/pappersinsamling i köket!
Vill du förvara vin på rätt sätt, men inte har en vinkällare, så skaffa ett vinförvaringsskåp som håller ca 12 grader. Lägg absolut inte vinerna i köket i vanliga vinställ, de förstörs.
Jag förordar granitskiva framför trä av praktiska skäl. Underhållsfritt!
Men som någon tidigare sagt, det viktigaste av allt, arbetstriangeln!!!
Lycka till!
Jag fattar inte varför folk skänker bort kvadratmeter efter kvadratmeter till ''anden i sockeln''. Denna ''ande'' behöver hur mycket plats som helst verkar det.Misse_o_Mojje skrev:Jag fattar inte vad som är så bra med sockellådor :-/ Man får ett fult avbrott i sockeln och så måste man säkert in under där med dammsugaren allt som oftast och så är dom trånga. Varför är dom så bra??
Vi ska ha ett hörnskåp med luckor som följer med in i skåpet när det öppnas, så kan skåpet stå öppet utan att inkräkta på utrymmet runtom, DET är väl bra?
/U
Jag köpte några längder redplywood, sågade, limmade, målade lådorna i plywoodfärg, satte pyttesmå rullhjull under (hjulaffären vid Fridhemsplan) och sist limmade jag fronten på. Jag delade den befintliga sockeln, sågade av 8 millimeter längst ner så den går fri av luckorna och precis ligger ovanför golvet utan att det dammar under lådan.
Avbrotten i sockeln ligger rakt under skåpens linjer så det blir inget fult. Handtagen är samma på skåpen, och eftersom de sitter indraget under bänkskåpen så syns de inte och de är inte i vägen för tårna.
Man får mäta hur mycket som helst, allt ska vara på millimetern för att det ska bli ett perfekt resultat.
Vad använder jag lådorna till då ???
Lampor, batterier, förlängningssladdar, petflaskor, återvinning för tidningar mm. Sånt som annars bara är i vägen.
(Jag kan lägga in bild om någon är intresserad.)
Hej,
Ville bara göra ett inlägg om de breda lådorna...
Visst är det urfräckt (och då talar jag om de riktigt breda, sådär 120 cm) MEN, en sak som vår köksförsäljare sa när vi dreglade över dem - om t ex min man står och jobbar vid arbetsbänken och jag vill tömma diskmaskinen, så blir det problem. Lådan tar ju upp en stor del av ytan framför arbetsbänken och då måste han flytta sig varje gång jag vill in i lådan.
Detta avgjorde saken för oss och vi tog 2 st 80 lådor istället...
/Mia
Visst är det urfräckt (och då talar jag om de riktigt breda, sådär 120 cm) MEN, en sak som vår köksförsäljare sa när vi dreglade över dem - om t ex min man står och jobbar vid arbetsbänken och jag vill tömma diskmaskinen, så blir det problem. Lådan tar ju upp en stor del av ytan framför arbetsbänken och då måste han flytta sig varje gång jag vill in i lådan.
/Mia
Håller med, men måste få tillägga att det beror på hur stort köket är och hur lång arbetsyta man har. Jag skulle dock tro att de flesta egentligen inte har plats för 120 cm lådor. 80 cm är stort det med, och snyggt!miaa1970 skrev:Hej,
/Mia
Sockellådors vara eller icke vara, det är frågan. Som jag förstår gäller det att stuva undan mer saker kontra att det är fult och ännu ett ställe man måste städa. Jag är villig att ta risken och skulle gärna oxo vilja se lite bilder på Fagerborns hemma-meck.
Jag skulle även vilja se en bild på Misse_o_Mojjes hörnskåp. Vilket fabrikat är det? Låter klart intressant.
Och Powerport:arna hittade jag. Gillade speciellt den något kitchiga modellen med lysdioder
Hoar ja... Jag tänkte ju ha två stora i en vanlig diskbänk men det där med att man kan få ner en hel plåt låter ju inte alls dumt. Fråga till lbg: Hur stor är din andra ho?
Är det någon som vet om det går att måttbeställa en ho i t.ex. gjutmarmor eller liknande. Antar att det är svindyrt men jag måste ju fråga
Kökstriangeln känner jag till och vårdar ömt. Precis som arbetshöjd så är det mycket man vill ha nära till hands tyvärr.
Blir till att gå tillbaka till ritbordet igen...
Jag skulle även vilja se en bild på Misse_o_Mojjes hörnskåp. Vilket fabrikat är det? Låter klart intressant.
Och Powerport:arna hittade jag. Gillade speciellt den något kitchiga modellen med lysdioder
Hoar ja... Jag tänkte ju ha två stora i en vanlig diskbänk men det där med att man kan få ner en hel plåt låter ju inte alls dumt. Fråga till lbg: Hur stor är din andra ho?
Är det någon som vet om det går att måttbeställa en ho i t.ex. gjutmarmor eller liknande. Antar att det är svindyrt men jag måste ju fråga
Kökstriangeln känner jag till och vårdar ömt. Precis som arbetshöjd så är det mycket man vill ha nära till hands tyvärr.
Blir till att gå tillbaka till ritbordet igen...