Ville ha en ganska grov ytterdörr (dubbeldörr) till vår inglasade veranda på landet. d^_^b En punchveranda. Jag köpte vanlig byggregel 2x3 och kapade av de avfasade hörnen. Lade sedan årsringar omlott (så sa träslöjsläraren för snart 30 år sedan och jag limmade enligt konstens regler med limknektar ihop detta till en 120x200 cm stor tung skiva. Och för att vara en hemgjort pjäs var den förvånadsvärt rak i alla vinklar och inte skev. Kapade skivan i mitten och limmade på en byggplaywood på framsidan för att få en helt slät framsida. På insidan limmade jag inte playwood för att inte dörren ska bli så tjock. Playwooden är limmad enligt konstens regler. Ja, jag tror det i alla fall. Proffs är man ju inte utan glad amatör. Sagt och gjort kapade i mitt - vips hade jag två dörrblad som passade min egenhändigt byggda karm. Ser riktigt proffsigt ut ärligt talat efter ha målat allt vitt med enligt färghandeln rätt färg för ändamålet. Det är ju en ytterdörr trots allt och ska tåla lite stänk. Dörren sitter dock hyffsat skyddat.
Jag har ännu inte hunnit såga hål och få in fönster och beslag/dörrtrycke utan har en enkel hasp som interimslösning. Tänkte fixa resten nu i sommar. Det är alltså inte någon uppvärmning på verandan vintertid.
Nu till mitt problem.
Dörrskrället slår sig rejält vintertid och på våren. Blir bättre på sommaren. Dörrbladen viker sig utåt och den ganska stora glipan mellan dörrbladen försvinner och det är rejält svårt att få upp dörrarna. Notera att de sväller inteså det kilar fast i karmen utan mera böjer sig som ett U, Och då tar dörrbladen i varandra och på så sätt kilar det fast.
Vad har jag gjort för fel?? Virket fick ju torka i månader i rumstemp. Visst förstod jag att det skulle svälla lite, det gör det ju i min SnickarPer dörr. Om än inte så mycket. Men men...
Och går det rädda? Tänkte sätta plattjärn eller något liknande längst ned precis ovan tröskeln och så en högst upp och en under fönstret och dra fast och sedan måla in detta för att förhindra denna U sväng. Problemet är ju fukt, så är det ju, men men.....
Någon som har något tips. kan det funka med plattjärn och med det tvinga dörren att hålla sig rak. Jag är rätt stolt i övrigt över dörren och vill inte krypa till korset och gå och köpa en dörr - än i alla fall.. ....ska man sätta sparkplåt för att ytterliga skydda dörren för fukt. Även om jag tycker detta är långsökt.
=)
ERBER
Jag har ännu inte hunnit såga hål och få in fönster och beslag/dörrtrycke utan har en enkel hasp som interimslösning. Tänkte fixa resten nu i sommar. Det är alltså inte någon uppvärmning på verandan vintertid.
Nu till mitt problem.
Dörrskrället slår sig rejält vintertid och på våren. Blir bättre på sommaren. Dörrbladen viker sig utåt och den ganska stora glipan mellan dörrbladen försvinner och det är rejält svårt att få upp dörrarna. Notera att de sväller inteså det kilar fast i karmen utan mera böjer sig som ett U, Och då tar dörrbladen i varandra och på så sätt kilar det fast.
Vad har jag gjort för fel?? Virket fick ju torka i månader i rumstemp. Visst förstod jag att det skulle svälla lite, det gör det ju i min SnickarPer dörr. Om än inte så mycket. Men men...
Och går det rädda? Tänkte sätta plattjärn eller något liknande längst ned precis ovan tröskeln och så en högst upp och en under fönstret och dra fast och sedan måla in detta för att förhindra denna U sväng. Problemet är ju fukt, så är det ju, men men.....
Någon som har något tips. kan det funka med plattjärn och med det tvinga dörren att hålla sig rak. Jag är rätt stolt i övrigt över dörren och vill inte krypa till korset och gå och köpa en dörr - än i alla fall.. ....ska man sätta sparkplåt för att ytterliga skydda dörren för fukt. Även om jag tycker detta är långsökt.
=)
ERBER
Med "årsringar omlott" menar du då att du gjort enligt den nedre av mina två Paintskisser nedan? Dvs. sett från ändträsidan på din smått gigantiska limträskiva.
Problemet då är nog främst att du får in fukt i dörren utifrån vilket får utsidan att svälla mer än insidan. Ta bort plywoodskivan, sätta dit en fuktspärr och sedan tillbaka med skivan kanske kan rädda din dörr.
Har du gjort enligt översta skissen är det nog inte mycket du kan göra för den dörren.
Här finns en beskrivning hur man bygger dörrar som inte slår sig, om du vill göra om och göra rätt: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html
Problemet då är nog främst att du får in fukt i dörren utifrån vilket får utsidan att svälla mer än insidan. Ta bort plywoodskivan, sätta dit en fuktspärr och sedan tillbaka med skivan kanske kan rädda din dörr.
Har du gjort enligt översta skissen är det nog inte mycket du kan göra för den dörren.
Här finns en beskrivning hur man bygger dörrar som inte slår sig, om du vill göra om och göra rätt: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html
Det skulle kunna bero på att plywooden och träet rör sig olika, hur tjock är skivan?
Det är nog plywooden. Plywood är inte formstabilt det minsta, det är ett fruktansvärt material. Rent trä rakt igenom är min rekommendation. Har själv en homogen träytterdörr jag tillverkat själv och den rör sig inte speciellt mycket.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nej, hade du sandwichat massivt trä mellan två plyfaskivor hade det i princip blivit lamellträ, och då tror jag inte att du fått det problemet. Säker kan man aldrig vara, men det är nog en kvalificerad gissning.
Är det bara jag som tror det rör sig om en möbel med franskt namn varje gång de ser den här tråden?
- Lägg tidningarna på pardören där bredvid chiffonjen är du snäll.
- Lägg tidningarna på pardören där bredvid chiffonjen är du snäll.
Tackar, grabbar för svaren. Är på semester så jag har inte tillgång till datorn så ofta. Plyfan är 8mm om jag minns rätt. Jag misstänkte iofs plyfan. Hur f*n man nu ska få loss den. Alt är ju att kanske såga ned och helt enkelt kapa av plyfan i längs med dörren i tunnare remsor. Och kanske PÅ detta sätta en tunn plåt som fuktskydd. Dörren är ju helmålad så det kommer ju inte att synas.
Ähh..jag vette sjutton....hur man ska göra.
Hade önskat just nu att det vore ju just en.....pardör som Arnesson syftar på. =)
Ähh..jag vette sjutton....hur man ska göra.
Hade önskat just nu att det vore ju just en.....pardör som Arnesson syftar på. =)
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Troligen får du väl samma problem om du sätter en plåt på ena sidan av dörren, dels för att den sidan blir absolut tät, och dels för att aluminium har andra egenskaper än trä. Eller är tanken att aluminiumet ska göra så att hela dörren anpassar sig efter inneklimatet?
Limma en plywood på andra sidan också en dag när dörren är plan och fin?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 892 inlägg
Det ÄR plywoodens fel, inte troligt utan det är plywooden som kupar dörren.
Man måste gör sådana konstruktioner symetriska så kan de hålla sig raka, inte helt säkert ändå om det är olika fuktighet på in och utsidan.
Mitt förslag är att ta bort plywooden och torka dörren rak, limfogen torkar mera på översidan så om man lägger den plant med kupningen uppåt och väntar så kan den bli rak.
Sedan limmar man samma sorts plywood på båda sidorna och då är det fint med en limpress/fanerpress om du har ett snickeri i närheten, man kommer att skratta gott åt din historia men det är bara att svälja förtreten.
Varför jag vet detta, jag gjorde en serveringsbricka med masonit på ena sidan...........
Sedan har jag jobbat på snickeri.
Protte
Man måste gör sådana konstruktioner symetriska så kan de hålla sig raka, inte helt säkert ändå om det är olika fuktighet på in och utsidan.
Mitt förslag är att ta bort plywooden och torka dörren rak, limfogen torkar mera på översidan så om man lägger den plant med kupningen uppåt och väntar så kan den bli rak.
Sedan limmar man samma sorts plywood på båda sidorna och då är det fint med en limpress/fanerpress om du har ett snickeri i närheten, man kommer att skratta gott åt din historia men det är bara att svälja förtreten.
Varför jag vet detta, jag gjorde en serveringsbricka med masonit på ena sidan...........
Sedan har jag jobbat på snickeri.
Protte
Man lär sig av sina misstag....men FÖREDRAR att lära mig av andras. Tänk om jag hade läst det där inlägget om vändlimning med störtning.....!!! Det är ju så man gråter. Men vid tiden för denna eskapad visste jag inte om detta forum, utan gjorde efter eget huvud.
Det lutar åt att göra om det hela. Så man får det rätt. =)
Det lutar åt att göra om det hela. Så man får det rätt. =)
Liknande trådar
-
Hur undviker man att reglarna lyser igenom osb och gips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur undviker man att falu rödfärg färgar av sig?
Färg, Måla & Tapetsera -
Justera en gammal pardörr
Fönster & Dörrar -
Detaljplan och tomtkartan avviker. Vem har ansvar?
Juridik -
Hur undviker man 10 mm² PEN vid installation av ny parallell undercentral?
El