5 988 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Friliggande uteplats?
Vi har ingen altan utan ska stenlägga och sätta upp lite avskärmning runt vår uteplats som ligger mitt i trädgården.
Skulle tro att det blir ca 10-12 kvm och en mur på knappa metern runt 2-3 sidor. Ovanpå muren vill vi ha nån form av träspalje, som kan sila vinden lite grand.
Alla kriterier ligger inom vad man får göra för altan, men vår kommer inte hänga ihop med huset.
Behöver vi söka bygglov? ???
Skulle tro att det blir ca 10-12 kvm och en mur på knappa metern runt 2-3 sidor. Ovanpå muren vill vi ha nån form av träspalje, som kan sila vinden lite grand.
Alla kriterier ligger inom vad man får göra för altan, men vår kommer inte hänga ihop med huset.
Behöver vi söka bygglov? ???
Behövs det verkligen bygglov för en mur som är under 120 cm hög? Har nämligen hört annat...
/L
/L
Elica skrev:
Vad är en altan utan tak och väggar? ??? Låter som ett trädäck bara....
Ska ringa kommunen och fråga vad som gäller.
Tycker att muren skulle vara fri i alla fall, man får ju sätta upp staket vid tomtgräns på 80 cm utan bygglov, då borde man väl få göra en mur på samma höjd inne på tomten?
Sen är det ju en definitionsfråga vad som är spalje och vägg... Jag vill inte ha den helt tät, utan för att sila vinden och med klängväxter på.
För spaljéer är väl inte bygglov på
Kommunen svarar:
Muren behöver bygglov, i övrigt får jag sätta upp mitt glesa plank/spaljé. Tak kräver oxå bygglov.
Jaja, men en friggebod får jag bygga på samma plats utan bygglov >
Får väl tänka till och göra en skiss och lämna in. Nu blir det säkert inte gjort i sommar i alla fall då :'(
Muren behöver bygglov, i övrigt får jag sätta upp mitt glesa plank/spaljé. Tak kräver oxå bygglov.
Jaja, men en friggebod får jag bygga på samma plats utan bygglov >
Får väl tänka till och göra en skiss och lämna in. Nu blir det säkert inte gjort i sommar i alla fall då :'(