Hej

Kaklar för fullt. Men måste fundera hur jag skall göra snyggast kring fönster. På sidor och ovan fönster är det 45 grader så det blir en list. Men nertill lutar det för avrinning och har inte kommit på någon bra lösning övergång vägg-" fönsterbräda". Någon som har ett eller flera tips.

• ABCD0016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
kakel med glaserad kant eller runt hörne?
kanske bara fog med det kan svårt att bygga upp med det

Kakelplattan på väggen kommer att vara kapad, den i smygen blir en lita avrundad kant utåt. Kanterna är inte färgade utan ljusbruna..
Funderar på :
1. en kvartslist i ek som silikonas fast.... plastlister i övriga fönstret
2. Aluminiumplåt som bockas och får vara smyg... nja
3. på frihand vinkelkapa så så att det kan fyllas med silikonfog... svårt att få snyggt kanske

Tacksam för tips

Fundering..
Kan man lägga smygen " över väggplattan" och låta den gå ut några mm- därefter måla den i vit färg ?
Känns nästan enklast just nu

Vilken färg isåfall ?

B
då är det bara att du väljer själv.
1:an blir inte så snyggt
2: snyggt
3:an japp, svårt att få snyggt.
Men det är din smak som gäller.

Om jag väljer en aluminiumplåt som bockas och agerar smyg mot fönstret nertill... kan jag montera den i fixet måntro... silikon känns inte bra att applicera på tätskitet ( folien )

Bra att få tips och råd... // Anders

T
Jag hade satt en vanlig ytterhörnslist där nere också, fast i aluminium. Plastlister är fult.......

Kanske list... men måste ta en som är 8mm eller större ( kakeltjocklek 6mm ).. så det täcker ordentligt.
Jag skall fundera på vad som blir bäst ( list hade varit bra men då det inte är 45 graders vinkel så blir det lite knep och knåp)
Någon annan som har tips och idéer så är de välkomna.

//anders

B
Vad brukar man använda i hål som man gör i badrum??
silikon

Redigerat av moderator:
Utanpåliggande hörn list i plast. Om jag inte glömmer det, kan jag lägga ut en bild på detta. Det blir hur bra som helst.

Mät vinkeln, dela på 2 och gersåga?

Utanpåliggande Ytterhörnlist i plast- intressant- men när vinkeln inte är 45 grader- kanske går att lura till.
Monteras med silikon förstås ?!
Bild på exempel emottas gärna. Måste fortsätta kaklingen :)

Jag åker nu och köper 8 + 10 mm hörnlist i plast, samt ytterhörnlist i plast om det finns... provar någon av varianterna... kaklet är 8.2 mm tjockt ( fungerade dåligt med list för 6 mm som inhandlades för tidigit hi hi )
Fundera på - tips mottages- checkar av innan jag börjar .
Silikon i mjukfog kakel - fönsterkarm - måste vara rätt. !?
Silikon mellan folie och fönsterkarm innan jag sätter kakel- måste vara rätt ?!

Friskt vågat...//Anders

Ni pratar om 45 grader hela tiden men är det inte 90 som ni menar?

Självklart... missade något i grundskolan hi hi.
Nu kör jag med kakellist - bära eller brista.

Vi kan stänga tråden... jag har fattat beslut om hur lösa en icke 90 gradig vinkel i smyg vid fönster

Tack och hej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.