4 506 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Fönster och dörrlister på Trivselhus inte kul!
Sida 1 av 2
Vi har bestämt oss för att bygga ett Trivselhus.
När vi idag var och tittade på deras visningsvilla utanför Stockholm så gillade inte vi det vi såg runt dörrar och fönster.
Väggarnas gipsskiva möter fönstersmygens gipsskiva i ett utvändigt hörn.
Hur det ytterhörnet ser ut om några år kan ju vem som helst förstå.
Det känns som om "nåt fattas" när det inte sitter en list runt fönstret!
Runt dörrarna satt den allra enklaste (billigaste) list man kan tänka sig, vitmålad slät.
Iockmed att väggarna har så tjock isolering idag så hamnar ju fönstret väldigt långt ut.
Skall kanske också tillägga att vi nu bor i ett 30-tals hus med profilerade lister överallt.
Vi gillar de listerna, men frågan är om sådana lister passar in i ett modernt hus?
Är det bara vi som vill ha "fina" lister runt dörrar och fönster?
Hur har ni andra här på forumet gjort?
Förslag tack!
När vi idag var och tittade på deras visningsvilla utanför Stockholm så gillade inte vi det vi såg runt dörrar och fönster.
Väggarnas gipsskiva möter fönstersmygens gipsskiva i ett utvändigt hörn.
Hur det ytterhörnet ser ut om några år kan ju vem som helst förstå.
Det känns som om "nåt fattas" när det inte sitter en list runt fönstret!
Runt dörrarna satt den allra enklaste (billigaste) list man kan tänka sig, vitmålad slät.
Iockmed att väggarna har så tjock isolering idag så hamnar ju fönstret väldigt långt ut.
Skall kanske också tillägga att vi nu bor i ett 30-tals hus med profilerade lister överallt.
Vi gillar de listerna, men frågan är om sådana lister passar in i ett modernt hus?
Är det bara vi som vill ha "fina" lister runt dörrar och fönster?
Hur har ni andra här på forumet gjort?
Förslag tack!
Det var väl knappast frånvaron av listerna som gjorde att du inte köpte ett Trivselhus eller......
Smaken är ju som baken, och tur är väl det för annars så skulle alla hus se likadana ut.
Fast nu vi råkar gillar profilerade lister.
Om man tittar på en profilerad list så bryter den ljuset på ett helt annat sätt än en slät list eller ingen list alls. Tycker at ytan närmast fönstret blir "död" utan en list av något slag.
Vi tycker att det blir "mer liv" och egentligen så skulle jag vilja ta med mig mina gamla fönster/lister till det nya huset, men det är nog rätt så opraktiskt för att inte tala om dyrt.
Sedan har vi ju dörrarna också.
Vi har idag vackra, tjocka, tunga dörrar med tre speglar på.
Trivselhus dörrar är ju åtminstonde massiva och har en enda stor spegel vilket är rätt ok även om våra bef är mycket "finare" bl.a för att de är profilerade.
Vi borde nog bo kvar i vårat gamla hus istället för at bygga nytt :
Släta lister skulle nog kunna funka!
Har du någon bild på hur det blev?
Hittade ingen på din hemsida.
Smaken är ju som baken, och tur är väl det för annars så skulle alla hus se likadana ut.
Fast nu vi råkar gillar profilerade lister.
Om man tittar på en profilerad list så bryter den ljuset på ett helt annat sätt än en slät list eller ingen list alls. Tycker at ytan närmast fönstret blir "död" utan en list av något slag.
Vi tycker att det blir "mer liv" och egentligen så skulle jag vilja ta med mig mina gamla fönster/lister till det nya huset, men det är nog rätt så opraktiskt för att inte tala om dyrt.
Sedan har vi ju dörrarna också.
Vi har idag vackra, tjocka, tunga dörrar med tre speglar på.
Trivselhus dörrar är ju åtminstonde massiva och har en enda stor spegel vilket är rätt ok även om våra bef är mycket "finare" bl.a för att de är profilerade.
Vi borde nog bo kvar i vårat gamla hus istället för at bygga nytt :
Släta lister skulle nog kunna funka!
Hittade ingen på din hemsida.
"Släta lister skulle nog kunna funka!
Hittade ingen på din hemsida."
Du menar fönstrena.?
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus16/absid.jpg
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus21/annilist.jpg
Jag kan plåta en annars. I morgon, i dagsljus Listena ligger ca 3mm utanför smygen så det blir en liten kant där. Du har helt rätt i resonemanget om att bryta ljuset.
Detdär med lister är mcyket en fråga om tycke och smak och husets karaktär. Vi har ett ganska "stramt" hus och därför "strama" lister. I taket har vi dock profilierade, men ganska tunna och de är nästa 3m upp så det syns ganska litet.
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus21/hallgarderob.jpg
Hittade ingen på din hemsida."
Du menar fönstrena.?
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus16/absid.jpg
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus21/annilist.jpg
Jag kan plåta en annars. I morgon, i dagsljus Listena ligger ca 3mm utanför smygen så det blir en liten kant där. Du har helt rätt i resonemanget om att bryta ljuset.
Detdär med lister är mcyket en fråga om tycke och smak och husets karaktär. Vi har ett ganska "stramt" hus och därför "strama" lister. I taket har vi dock profilierade, men ganska tunna och de är nästa 3m upp så det syns ganska litet.
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus21/hallgarderob.jpg
Jo, de var ju faktiskt där om jag hade ansträngt mig lite mer.
Förstår hur du tänker med "stramt hus".
Det är ju också lite modernt och inne just nu.
Fast vi är nog lite konservativa och tycker att det skall se ut som det alltid gjort.....
Efter mycket letande i pappersamlingen så lyckades jag hitta Trivselhus tillvals del och faktiskt så finns ju en allmogelist där.
Den kommer säkert att passa oss bra.....
Gäller bara att hitta ett hus i Sth så man kan se hur det ser ut i verkligheten.
Förstår hur du tänker med "stramt hus".
Det är ju också lite modernt och inne just nu.
Fast vi är nog lite konservativa och tycker att det skall se ut som det alltid gjort.....
Efter mycket letande i pappersamlingen så lyckades jag hitta Trivselhus tillvals del och faktiskt så finns ju en allmogelist där.
Den kommer säkert att passa oss bra.....
Gäller bara att hitta ett hus i Sth så man kan se hur det ser ut i verkligheten.
Det måste ju inte vara ett val mellan listlöst eller allmoge, det finns hur mycket som helst däremellan.
Som du själv säger så kanske det inte blir så bra med en kraftig allmogeprofil i ett modernt hus, det blir ju ofta bäst om man får en helhet.
Du kan ju åka till t.ex södermalms trä i Danvikstull, de har ett jättesortiment på just lister och foder som de hyvlar upp själva.
Du kan ju också kolla på olika profiler hos ekenäs hyvleri, se länken nedan.
http://www.ekenashyvleri.com/
Vi hittade ingen färdig profil som känder "rätt", däremot fanns det en i mina svärföräldrars lägenhet som jag alltid har gillat. Jag mallade av denna och så tog Södermalms trä fram ett frässtål och körde upp det antal meter jag ville ha. Det blev inte mycket dyrare än att köpa färdig "standard" list.
Det är en ganska nätt variant med en bra ljusbrytande profil som passar bra med våra fönster i lite äldre stil men ändå inte känns "allmoge".
Som du själv säger så kanske det inte blir så bra med en kraftig allmogeprofil i ett modernt hus, det blir ju ofta bäst om man får en helhet.
Du kan ju åka till t.ex södermalms trä i Danvikstull, de har ett jättesortiment på just lister och foder som de hyvlar upp själva.
Du kan ju också kolla på olika profiler hos ekenäs hyvleri, se länken nedan.
http://www.ekenashyvleri.com/
Vi hittade ingen färdig profil som känder "rätt", däremot fanns det en i mina svärföräldrars lägenhet som jag alltid har gillat. Jag mallade av denna och så tog Södermalms trä fram ett frässtål och körde upp det antal meter jag ville ha. Det blev inte mycket dyrare än att köpa färdig "standard" list.
Det är en ganska nätt variant med en bra ljusbrytande profil som passar bra med våra fönster i lite äldre stil men ändå inte känns "allmoge".
Supersnyggt, har det varit mycket jobb med att få till det så snyggt?
Det är ju precis så där vi också vill ha våra lister och fönster.
Vad är det för fönster du har valt?
De ser ju ut att vara av äldre modell.
Är spröjsen på fönsterna "riktiga" eller är det "fuskspröjs"?
Hur har du löst fönstersmygarna?
Det är ju precis så där vi också vill ha våra lister och fönster.
Vad är det för fönster du har valt?
De ser ju ut att vara av äldre modell.
Är spröjsen på fönsterna "riktiga" eller är det "fuskspröjs"?
Hur har du löst fönstersmygarna?
Kul att du gillar det, vi är själva mycket nöjda
Det är Tanumsfönsters "kulturfönster", de ser klassiska ut men är byggda med isolerruta och fasta spröjs. Man har löst spröjsen genom ett "halvfusk", det är utanpåliggande träspröjs både inne och ute som är limmade mot glaset med mjukfog.
Vi var inne på 2+1 varianter men då får man ytterligare 2 sidor att putsa.
Vi bestämde de vinklade smygarna redan på konstruktions stadiet så hela stommen runt fönsterhålen är gjord för detta. Smygarna i sig är i MDF som vi gjort själva ur vanliga 16mm MDF skivor.
Sen är allt monterat (smygar, foder, fönsterbänk) och målat på plats
De vinklade smygarna var tydligen lite knepigt för husleverantörerna, flera tackade nej med hänvisning till detta då det inte var deras standard.
Det är Tanumsfönsters "kulturfönster", de ser klassiska ut men är byggda med isolerruta och fasta spröjs. Man har löst spröjsen genom ett "halvfusk", det är utanpåliggande träspröjs både inne och ute som är limmade mot glaset med mjukfog.
Vi var inne på 2+1 varianter men då får man ytterligare 2 sidor att putsa.
Vi bestämde de vinklade smygarna redan på konstruktions stadiet så hela stommen runt fönsterhålen är gjord för detta. Smygarna i sig är i MDF som vi gjort själva ur vanliga 16mm MDF skivor.
Sen är allt monterat (smygar, foder, fönsterbänk) och målat på plats
De vinklade smygarna var tydligen lite knepigt för husleverantörerna, flera tackade nej med hänvisning till detta då det inte var deras standard.
Tror att Trivselhus också har svårt att ändra till vinklade smygar men en MDF bord går det säkert att få in.
Måste kolla om Elitfönster har någon motsvarighet till Tanum's kultur fönster.
Finns det möjlighet att någon gång komma förbi och titta på era fina fönster?
Måste kolla om Elitfönster har någon motsvarighet till Tanum's kultur fönster.
Finns det möjlighet att någon gång komma förbi och titta på era fina fönster?
Vinklade smygar är väl inget problem. ett Aneby tvärs över gatan har. Vi har dock raka, i MDF. Vi har även 2+1 fönster med riktig spröjs från Star-Center i Norrtälje. Det är i princip deras allmogefönster, men med mindre krusiduller