FÖRUTSÄTTNINGAR:
Nytt badrum i källare, ca 6 kvm. Hörnrum, ytterväggar av betonghålsten. Kakel på alla väggar, klinker på nytt betonggolv med vattenburen golvvärme och 15 cm cellplast under plattan. Källaren upplevs inte som fuktig (nyligen omdränerad och med pordränskivor utvändigt), men har ändå genomgående rätt hög luftfuktighet (ca 65-70%). Det nya badrummet lär tillföra ännu mer fukt, vilket jag vill motverka.

FRÅGA:
PAX-fläkt kommer att installeras i närhet av duschhörnan i badrummet - men vilken modell rekommenderas?

Ska den gå direkt ut = En med kallrasskydd (201, 231, 271)
Ska den sitta på bef ventilation eller i tak = En utan kallrasskydd (200, 230, 270)

20x = Utan styrning/elektronik
23x = Med automatisk fuktstyrning
27x = samma som 23x fast annan design.

Nackdelen med 27x är att det går inte sätta 2polig brytare i fläkten.

Se www.pax.se står allt man behöver veta där.

Vi köpte ett 70-talshus i våras (tegel med källare). Fläkten i duschen vid tvättstugan hade en billig skränande fläkt. Köpte en PAX 260 och är mycket nöjd.

PAX:en går hela tiden på lågt varv och varvar upp när belysningen slås på och/eller fuktigen överskrider vidd procent.

Kan varmt rekommendera PAX!

Tack för svar! Den ska sitta på vägg direkt ut. Lutar åt en 260 eftersom den har ett kontinuerligt grundflöde, vilket inte 231 verkar ha.

221, Tidsfördröjd med kallrasskydd röstar jag på

Frågan är om du vill ha en fläkt som 260 som går på lågvarv hela tiden i en källare som suger in fuktig utomhusluft på sommaren. Nej därför röstar jag för en 231.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.