Har löst detta nu, som jag nog skrev i en annan tråd jag råkat starta i samma ämne. Har satt ner plintar på vilka vi har skruvat fast stolpar (som alltså kan skruvas ner) mellan vi har satt vindskydd. Inget kan alltså sägas vara permanent. Tas ner vintertid. Det var befriande att slippa se det stora hemska skynket åka ut och in i tid och otid, även ljudet dämpades med vindskyddet. Och med denna lösning går vi inte heller och irriterar oss på grannen längre.
Skönt detta kan jag berätta. Nu hoppas vi bara att grannen, som är rättshaverist, låter oss vara med detta så vi slipper jobbiga processer med byggnadsnämnden...
Om ni visste hur störande motordrivna markiser är... Den här verkar mycket känslig också, knirrar och knakar hela tiden. Men värst är ljudet då den åker ut och in vilket den gör vid minsta lilla vindpust. Förstår inte hur de själva orkar med detta. Men som sagt, de har placerat den intill vår tomtgräns och vår altan där vi har vår trädgårdsmöbel för att slippa ha den över sitt eget bord antar jag..

Om det blir problem med vindskyddet, kolla med kommunen om det är okej att sätta upp en "spalje".
Sätt sedan några stolpar och tätmaskigt armeringsnät och låt tex en murgräna klättra upp.
Tror inte att er granne kommer så långt med detta, sedan slipper ni se den röda markisen.

Fördel med detta är ju att det inte tar så mycket av er tomt och det är även ganska fint med det gröna.
Lycka till och hoppas att det löser sig!!

Tack för ditt svar. Jag har pratat med byggnadsnämnden tidigare. De sa att stolpar räknades som markarbeten och att det var ok. För säkerhets skull göt vi inte ner dem utan skruvade fast dem på betongplintarna. Och våra vindskydd är mycket neutrala, bambu så jag tror inte han kommer så långt men en ev klagan.

Marilyn skrev:
Tack för ditt svar. Jag har pratat med byggnadsnämnden tidigare. De sa att stolpar räknades som markarbeten och att det var ok. För säkerhets skull göt vi inte ner dem utan skruvade fast dem på betongplintarna. Och våra vindskydd är mycket neutrala, bambu så jag tror inte han kommer så långt men en ev klagan.
Du kan inte ta några bilden och publicera här ?

Nej.. jag kan ju dessvärre inte hänga ut min granne....
Men jag har kollat min e-postkorrespondens med kommunen. Markarbeten och stolpar är ej bygglovspliktiga. Skärmar som är flexibla är också ok. Jag fick t o m rådet (eftersom markisen är extrem i sin storlek färg och placering) att göra en "Stockholmslösning", dvs skärmar som tas ner när byggnadsnämnden har sitt sammanträde - för det som inte finns exakt just den dagen finns inte alls.. Låter inte klokt men det var vad de sa. Så anmäler grannen så plockar vi ner skärmarna under dagen för sammanträdet och då har de aldrig funnits - i vart fall inte "permanent"...
Ja.. helst skulle vi velat slippa skärmarna själv men hellre som sagt stillastående saker i neutral bambu en ett illrött skynke som under knarr och gnissel åker ut och in hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.