Hade tänkt få fast en regel i min tegelvägg,förmod. 45x170mm. Har då läst på forumet här om Hilti´s plugg, dock har jag ej hittat ett art.nummer. Var in på Hilti på orten och tänkte fråga o höra, men där jobbade troligtvis en sommarjobbare,han visste inget o kunde knappt få till så jag kunde betala mina skruvar. Blev Fasadplugg HRD-UFS 10x120/50 Art.nr 66455, 557kr för 50 st. Mina frågor jag hoppas kunna få svar på är dessa: Är det rätt skruvplugg eller finns det bättre ? Skall dessa plugg efter borrning slås in genom regeln o vidare in i teglet ( såg så ut i katalogen killen febrilt bläddrade i ) ? Hur tätt o hur skall jag sätta mina plugg, kan om jag sätter i en linje sätta med 23cm mellanrum alt. i två rader med då typ 50cm mellanrum. Det är efter en husvägg på 11meter regeln skall fast i, vet dock ej om det är tegel eller håltegel. Hoppas någon här vet mer än killen i butiken..:)

Skulle jag fästa en regel på en tegelvägg så hade jag använt kem ankare för att få spänningfritt montage ofta spricker tegel efter ett tag om det blir stora spänningar på montaget

Ta en titt på Hiltis sida. Där finns lite bra information och monteringsanvisningar om man spanar runt. Jag tänkte köpa ungefär sådana men Hiltiaffären hade sommartider som man inte kan möta när man jobbar själv. Fick bli vanliga från K-rauta istället. Satte mina med ungefär en halvmeter mellan. Har ca 1.80 ut till första stöttan från väggen. Har själv håltegel i min kåk från 70-talet. Skaffa en bra borrhammare med rätt storlek på borret. Loda upp ordentligt och ha en eller flera medhjälpare som håller regeln. Kolla så att du sätter mitt i tegelstenen och inte i fogen. Borra igenom regel och vägg i ett och sätt pluggen direkt. En i varje ände så sitter regeln så att du kan borra de andra hålen och plugga utan att behöva hålla hela skiten.

jag kör alltid med 1x140 pluggen för utomhus.....
dom drar benhårt...
jag brukar sätta en melan varje golvregel.
uppe sen nere uppe sen ner o.s.v....

mvh
estwing

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.