33 671 läst · 13 svar
34k läst
13 svar
Vattna gräsmattan med poolvatten?
Har en tremeters barnpool som jag tänkte tömma på vatten. Det är några kubik vatten i den, så det blir lagom att vattna gräsmattan med. Frågan är nu om kemikalierna som vi hällt i vattnet är direkt olämpliga för gräsmattan. PH höjande, algmedel, lite klor. Det är ju väldigt låga koncentrationer så jag antar att det inte är några problem (det går ju att bada däri...), men vad är rekommendationen?
Tror att det beror på vad din kommun säger. Googlade lite..
"Vid spolning och rensning av filter skall vattnet avledas i mindre mängder till spillvattenledning."
"Tömning av utomhuspool skall i första hand ske genom infiltration på tomtmark. Om detta ej är möjligt skall tömning av utomhuspool ske till dagvattenledning."
Det jag tänker på är det som står på kemikaliernas dunkar m.m om att det inte får komma ut i närhet av sjöar och vatten drag m.m så jag antar att det väger mer.
"Vid spolning och rensning av filter skall vattnet avledas i mindre mängder till spillvattenledning."
"Tömning av utomhuspool skall i första hand ske genom infiltration på tomtmark. Om detta ej är möjligt skall tömning av utomhuspool ske till dagvattenledning."
Det jag tänker på är det som står på kemikaliernas dunkar m.m om att det inte får komma ut i närhet av sjöar och vatten drag m.m så jag antar att det väger mer.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Du har väl JFB så du är levande i morgon.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Gräsmattan lever.
Som en extra bonus verkar det som att dränkningen av gräsmattan lockade upp en massa småkryp som en igelkott sedan ägnade 4h åt att äta upp.
Har bara sett vilda igelkottar någon enstaka gång tidigare men i år verkar dom finnas överallt här i villaområdet. Favoritdjur!
Som en extra bonus verkar det som att dränkningen av gräsmattan lockade upp en massa småkryp som en igelkott sedan ägnade 4h åt att äta upp.
Har bara sett vilda igelkottar någon enstaka gång tidigare men i år verkar dom finnas överallt här i villaområdet. Favoritdjur!
När jag backspolar filtret till vår pool kör jag alltid ut det på en av gräsmattorna eller i en häck.
Undviker rabatter med en massa "fina" blommor i dock.
Brukar bli 5-700 lite åt gången över 3-4 minuter.
Undviker rabatter med en massa "fina" blommor i dock.
Brukar bli 5-700 lite åt gången över 3-4 minuter.
här råder inte försiktighetsprincipen. Klorerat vatten hör väl inte hemma i trädgården.
Googlande... "...skadas gräsmatta från frätande klorvatten", "Tömning av poolvatten ska inte ske i de kommunala dagvattenbrunnarna", "Låt poolvattnet stå i dagsljus i några dagar för att fria kloret förbrukas/förbinds...".
Plus att igelkottar är riktiga smittohärdar, bl a salmonella o lite annat smått o gott.
Googlande... "...skadas gräsmatta från frätande klorvatten", "Tömning av poolvatten ska inte ske i de kommunala dagvattenbrunnarna", "Låt poolvattnet stå i dagsljus i några dagar för att fria kloret förbrukas/förbinds...".
Plus att igelkottar är riktiga smittohärdar, bl a salmonella o lite annat smått o gott.
Produkter som diskuteras i tråden