Har en tremeters barnpool som jag tänkte tömma på vatten. Det är några kubik vatten i den, så det blir lagom att vattna gräsmattan med. Frågan är nu om kemikalierna som vi hällt i vattnet är direkt olämpliga för gräsmattan. PH höjande, algmedel, lite klor. Det är ju väldigt låga koncentrationer så jag antar att det inte är några problem (det går ju att bada däri...), men vad är rekommendationen?

Tror att det beror på vad din kommun säger. Googlade lite..

"Vid spolning och rensning av filter skall vattnet avledas i mindre mängder till spillvattenledning."

"Tömning av utomhuspool skall i första hand ske genom infiltration på tomtmark. Om detta ej är möjligt skall tömning av utomhuspool ske till dagvattenledning."

Det jag tänker på är det som står på kemikaliernas dunkar m.m om att det inte får komma ut i närhet av sjöar och vatten drag m.m så jag antar att det väger mer.

Redigerat:
Låter som att det går bra att vattna gräsmattan då.... Tur det för jag har just skaffat en pump för ändamålet.... :)

Tål du och barnen vattnet så gör nog gräsmattan det också... ;-)

/John

_chrille_ skrev:
"Tömning av utomhuspool skall i första hand ske genom infiltration på tomtmark.
Detta är väl detsamma som att vattna gräsmattan...? Det borde alltså inte bara vara OK utan tom lämpligt.

jac skrev:
Detta är väl detsamma som att vattna gräsmattan...? Det borde alltså inte bara vara OK utan tom lämpligt.
Det som avses är LOD, lokalt omhändertagande av dagvatten.

Nu ska jag iaf gå ut och mecka upp pumpen så får vi se om gräsmattan är död imorgon....:=)

Du har väl JFB så du är levande i morgon.

Protte

prototypen skrev:
Du har väl JFB så du är levande i morgon.

Protte
Jepp, tack för omtanken!

A
Jag tömde barnen pool igår genom att koppla pumpen och några vattenspridare och gräsmattan dog inte alls, tvärtom verkade den tycka om vattnet så mycket att jag var tvungen att klippa gräset idag.

Gräsmattan lever.

Som en extra bonus verkar det som att dränkningen av gräsmattan lockade upp en massa småkryp som en igelkott sedan ägnade 4h åt att äta upp.

Har bara sett vilda igelkottar någon enstaka gång tidigare men i år verkar dom finnas överallt här i villaområdet. Favoritdjur!

När jag backspolar filtret till vår pool kör jag alltid ut det på en av gräsmattorna eller i en häck.
Undviker rabatter med en massa "fina" blommor i dock.

Brukar bli 5-700 lite åt gången över 3-4 minuter.

Våran huskotte har dessutom ynglat av sig. Har sett två "kottkottar" i trädgården! d^_^b

• Gilla
Wilfa
  • Laddar…
här råder inte försiktighetsprincipen. Klorerat vatten hör väl inte hemma i trädgården.

Googlande... "...skadas gräsmatta från frätande klorvatten", "Tömning av poolvatten ska inte ske i de kommunala dagvattenbrunnarna", "Låt poolvattnet stå i dagsljus i några dagar för att fria kloret förbrukas/förbinds...".

Plus att igelkottar är riktiga smittohärdar, bl a salmonella o lite annat smått o gott.

• Gilla
Andy nilsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.