Hej

Det är såhär att jag äntligen skall ta tag i tapetseringen i köket som har stått i stå aldelles för länge. Tror jag har frågat om det här innan men sökt och inte hittat tråden. Hur som så är jag lite osäker på hur jag skall tapetsera på den här väggen. Vart jag skall lägga skarvarna och så vidare.

På bild 3 så ser man hur det ser ut när man kommer in i köket. Här uppifrån där bilden är tagen så avslutas väggen bara mot en 90 graders vägg så inget problem. Frågan är bara hur jag gör vid bild 1 och 2 som är vid fönstret? Ska jag börja i denna ände och tapetsera.?

Min tanke är att dra en värd från där kaklet är och över kanten så långt våden räcker. Sedan en våd därifrån en bit över nästa 90 gradare för att sedan sätta resterande våder. Låter det rimligt?

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
generellt sett börjar man tapetsera från fönstret och bort, då slipper man skuggor om det blir lte överlapp.
(vissa tapeter ska det vara överlapp och vissa inte)
Jag vet inte om det är praxis men jag tapetserar aldrig runt hörn, då skär jag våderna så de passar.
Jag har aldrig lyckats få det snyggt runt hörn då jag har försökt tapetsera runt.
(jag är ingen målare men jag har tapetserat rätt mycket, och en målare har lärt mig lite trix)

Var noga med svamp och vatten och ta bort all ev. lim kontinuerligt under tapetseringen. Jag brukar svampa av hela tapeten och vrida ur svampen ofta.

Snåla inte med limmet, ett vanligt fel man gör.
Non woven tapeter är att föredra, limmet direkt på vägg och inte på våderna som traditionella tapeter.
Vävlim till non woventapeter ska det vara.

Lycka till och vänta på fler tips en bara från mig.

cust3000 skrev:
generellt sett börjar man tapetsera från fönstret och bort, då slipper man skuggor om det blir lte överlapp.
(vissa tapeter ska det vara överlapp och vissa inte)
Jag vet inte om det är praxis men jag tapetserar aldrig runt hörn, då skär jag våderna så de passar.
Jag har aldrig lyckats få det snyggt runt hörn då jag har försökt tapetsera runt.
(jag är ingen målare men jag har tapetserat rätt mycket, och en målare har lärt mig lite trix)

Var noga med svamp och vatten och ta bort all ev. lim kontinuerligt under tapetseringen. Jag brukar svampa av hela tapeten och vrida ur svampen ofta.

Snåla inte med limmet, ett vanligt fel man gör.
Non woven tapeter är att föredra, limmet direkt på vägg och inte på våderna som traditionella tapeter.
Vävlim till non woventapeter ska det vara.

Lycka till och vänta på fler tips en bara från mig.

Jag har också läst mig till att man inte ska gå över hörn med tapeten. Men jag, som amatör, ser det som lite svårt att få till en sådan smal första våd som jag behöver precis vid kaklet. Jag tror jag chansar med att dra en våd där och blir det inte bra så får jag bita i det sura äpplet.

det är svårare att tapetsera snyggt över hörnet(hel våd) än att kapa tapeten,sätt tapeten mot kaklet låt den gå in i hörnet och över till nästa vägg med ca1 cm sen tar du något som är ca 1cm brett en list kanske sen skär du våden med en vass kniv efter listen.nästa våd börjar du med längst in i hörnet,altså lägger den över den du just skar då får du ett fint hörn.

Jag får tacka alla som har svarat i tråden! Gjorde som ni sa och körde med överlapp, såhär i efterhand förstår jag att det inte skulle blivit bra att göra som jag först tänkte. Jag testade aldrig att göra det men det räckte att överlappa någon centimeter för att man skulle förstå att det inte skulle blivit bra att gå över med en tapet allt för långt.Glad amatör som jag är tog det ca 5 timmar exklusive städtid. Men då är jag väldigt noga och tog det lugnt med en del pauser. Lägger upp lite bilder på resultatet och även lite "före" bilder på hur det såg ut efter jag rivit ut köket. Kan förhoppningsvis alltid vara intressant för någon att se på:).

• 11.jpg
    Skapa konto
  • 12.JPG
    Skapa konto
  • 13.JPG
    Skapa konto
  • 14.JPG
    Skapa konto
  • 15.JPG
    Skapa konto
  • 16.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
  • 18.jpg
    Skapa konto
  • 19.jpg
    Skapa konto
  • 20.jpg
    Skapa konto
Snyggt jobbat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.