Kvistlackade, målade ett varv. Ser att spikhuvudena tränger igenom den vita färgen och blir fint rosa/orange aktigt. Tänkte då att kvistlacka spikhuvudena kanske fungerar, att det stoppar.. två lager kvistlack och måla vitt en gång till. MEN de syns fortfarande. Någon som har nåt bra tips på hur jag får bort detta? Kvistlacka sjutton gånger och hoppas det hjälper eller?=) Jag vet inte vad annars jag kan göra. Någon som har idéer?

menar du att spikarna "rostar"

Innomhus/utomhus??
Obehandlad/galvad spik??
Vad för sorts färg?

Protte

Ja, spikarna rostar som. Det är inomhus, jag vet inte exakt vad det är för sorts spik, dom har suttit där ett tag. Färgen är ncs 0500-n. Sadolin, halvmatt

Jag spacklade över vissa spikar som var i "hål". Sedan har jag målat över två gånger till och nu verkar det vara borta, får vänta och se imorgon om det lyser igenom. Isåfall tror jag att jag tar kvistlack igen.

det bästa hade väl varit att rostskyddsgrunda spikarna först, men det är lätt att vara efterklok:)

Du kanske har målat lite väl tunt eller med en riktigt dålig färg?

Den här rosteorin verkar lite långsökt eftersom vanliga gipsskruvar och rostar...

Kanske dutta i med en fästgrundfärg och sen måla över med Sadolinen?

Alltid lätt att vara efterklok=) Men nu har jag fått bort det, lite spackel, kvistlack och fler lager färg så försvann dom.

Jag har rivit bort masoninet och målat brädväggen bakom, men det blev verkligen bra när jag fick bort de oranga prickarna=)

Det brukar bli så då man målar över ogalvade spikar med vattenbaserde färger, de rostar alltså.

Då måste jag fråga, bara för att inhämta kunskap. Rostar inte spikarna ifall man använder oljebaserad färg då? Är den färgen mer täckande eller?

erila skrev:
Då måste jag fråga, bara för att inhämta kunskap. Rostar inte spikarna ifall man använder oljebaserad färg då? Är den färgen mer täckande eller?
Oljebaserade har rostskyddande egenskaper, vattenbaserade tvärtom..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.