75 448 läst · 34 svar
75k läst
34 svar
Pris på takstolar
Beror ju lite på vad man själv får betala för virket också ;DSnickare skrev:
Att köpa fingerskarvat virke i rätt längder behöver inte bli jättedyrt med lite tur.
Själv brukar jag beställa virke från en bondsåg. Inga problem att hugga extra långt timmer och såga extra långa plankor så slipper man skarva 8)
lars11 skrev:
Alla mått man behöver får man också ut från "Takstolsboken".
Ett problem som brukar uppkomma när man gör egna takstolar av bondsågat virke (ohyvlat) är att virket ofta har en tendens att variera lite i måtten och ofta även vara krokigt och vridet och kupigt.
Det finns definitivt en poäng med att få stolarna levererade på plats och kanske även lyfta på plats direkt. ´
Funderar själv på hur jag ska göra med takstolarna till mitt garage. Tänkt spännvidd är 8m och jag kan förmodligen ordna bondsågat virke i rejäla längder, men det blir lite problem att transportera plankor som är över 8m långa med bil och släpvagn :-X
Det är iof ingen stor grej att skarva virket heller men det tar lite extra tid..
Ubbe skrev:
Inte då, totallängden får inte överstiga 24 meter så det är lugnt. Hitta en lång kärra bara. Alternativt kan du ju bygga en egen, får ju köra 30 ändå.
Jag håller helt klart med dem som rekommenderat att köpa färdiga takstolar. Själv har jag provat både och, dvs tillverkat själv och använt mig av fabrikstillverkade.
Mitt främsta skäl att välja fabrikstillverkade är att det spar tid. Att göra takstolar själv är lite av ett "petjobb" som tar tid och inte minst blir det MYCKET spikning (eller skruvning om man föredrar det). Spika får man göra tillräckligt av ändå när man bygger.
Endast om det är riktigt små (spännvidd <= 2.5 - 3 m) och få takstolar (<= 4) skulle jag nu jag tillverka dem själv.
Ang. 30 km/h ... Längden på släpet/lasten medför inget krav om viss hastighet.
Mitt främsta skäl att välja fabrikstillverkade är att det spar tid. Att göra takstolar själv är lite av ett "petjobb" som tar tid och inte minst blir det MYCKET spikning (eller skruvning om man föredrar det). Spika får man göra tillräckligt av ändå när man bygger.
Endast om det är riktigt små (spännvidd <= 2.5 - 3 m) och få takstolar (<= 4) skulle jag nu jag tillverka dem själv.
Ang. 30 km/h ... Längden på släpet/lasten medför inget krav om viss hastighet.
Fick lite tips ang priserna av en kollega.
Takstolarna till garaget kostade ca 1000kr/st + frakt och enbart materialet kostade ca 2-300 kr/takstol. På 10st takstolar kan man alltså tjäna ca 7-8kkr på att spika själv.
Min erfarenhet av att spika stolarna själv är att man på en dag hinner bygga 7-8 takstolar utan större problem om man är 2st.
Visst kommer spikandet att kännas i armen i ett par dagar men det vanliga jobbet får väl fungera som vila för att orka spika på lediga stunder.
Takstolarna till garaget kostade ca 1000kr/st + frakt och enbart materialet kostade ca 2-300 kr/takstol. På 10st takstolar kan man alltså tjäna ca 7-8kkr på att spika själv.
Min erfarenhet av att spika stolarna själv är att man på en dag hinner bygga 7-8 takstolar utan större problem om man är 2st.
Visst kommer spikandet att kännas i armen i ett par dagar men det vanliga jobbet får väl fungera som vila för att orka spika på lediga stunder.
Annars kan man gå in på http://www.ssw.nu/ och söka på takstolar och då hittar man ett program som heter FrameMaster. Funkar utmärkt att konstruera takstolar och hängbroar mm. Visserligen bara en demo men den funkar skitbra.. när man väl klurat ut hur det funkar
Check it out!!!
Check it out!!!
Att spika takstolar för t.ex garage eller mindre utbyggnad kan jag också rekommendera, men för lite större projekt krävs det lite erfarenhet/lyfthjälp:
http://www.familjenlindstrom.se/images/bygg_4.jpg
Kan f.ö. också varmt rekommendra NST:
http://www.takstolsfabriken.se/
http://www.familjenlindstrom.se/images/bygg_4.jpg
Kan f.ö. också varmt rekommendra NST:
http://www.takstolsfabriken.se/
Jag är helt såld på idén att skippa takstolar och välja limträbalk istället (på i mitt fall ett garage på 7x7m). Fördelarna är många. Bl.a så är det bara limträbalken som blir det jobbiga momentet. Alla andra takreglar kan man spika på plats och man kan enkelt utföras jobbet själv. Byggsättet borde bli både billigare och lättare och man får dessutom öppet upp till nock, men jag vet inte än eftersom jag inte provat. Ngn som har erfarenhet av jämförelsen?
/CC
/CC
Du menar alltså en limträbalk som bärlina längs nocken ?chris47 skrev:Jag är helt såld på idén att skippa takstolar och välja limträbalk istället (på i mitt fall ett garage på 7x7m). Fördelarna är många. Bl.a så är det bara limträbalken som blir det jobbiga momentet. Alla andra takreglar kan man spika på plats och man kan enkelt utföras jobbet själv. Byggsättet borde bli både billigare och lättare och man får dessutom öppet upp till nock, men jag vet inte än eftersom jag inte provat. Ngn som har erfarenhet av jämförelsen?
/CC
Spekulerar lite:
Kanske blir lite knöligare att isolera ?
Blir det verkligen enklare och billigare ?
Virkesåtgången torde bli ungefär densamma. Du slipper underliggare och snedsträvor på takstolarna men måste dit med en kraftig balk + kraftiga stolpar istället.
När limträbalken är på plats måste allt jobb göras "uppe i luften" (jag är höjdrädd :-[ ) Takstolarna spikas på plattan och lyfts sedan upp på bärlinorna och får hänga uppåner. När det är dags för resning vänds takstolarna ½ varv och spikas fast. räcker med 2man för att lyfta och vända takstolarna. Väl uppe fungerar takstolarnas underliggare jättebra som upplag för en "ställning" när läkt och tak ska läggas.
Chris,
Det låter som att du letar efter SNYGG lösning. Inget fel med det, men jag törs lova att den knappast blir billigare än det traditionella.
Ditt alternativ skulle alltså vara längsgående bärlinor plus takås av limträ. Råspontluckor monteras över tvärgående balkar (istället för över tvärgående takstolar). Om du sätter dig ned och räknar material tror jag du kommer fram till en ganska liten skillnad. Limträ och kertu är ganska dyrt. Möjligen blir alternativet lönsamt endast genom att du inte räknar din egen arbetstid som kostnad.
Jag kan tänka mig att det finns en slant att tjäna på att öka dimensionerna obetydligt för att kunna montera balkar/takstolar med glesare mellanrum. Ett annat sätt att uppnå det borde vara att öka takvinkeln, vilket medger klenare dimensioner (till priset av ökad takyta). Hur många tvärbalkar hade du tänkt dig använda? Huslängden 7,0 meter stämmer dåligt med standard. Om du bygger ett par decimeter längre blir längden jämt delbar med 1,2 meter. Rekomenderas.
Det låter som att du letar efter SNYGG lösning. Inget fel med det, men jag törs lova att den knappast blir billigare än det traditionella.
Ditt alternativ skulle alltså vara längsgående bärlinor plus takås av limträ. Råspontluckor monteras över tvärgående balkar (istället för över tvärgående takstolar). Om du sätter dig ned och räknar material tror jag du kommer fram till en ganska liten skillnad. Limträ och kertu är ganska dyrt. Möjligen blir alternativet lönsamt endast genom att du inte räknar din egen arbetstid som kostnad.
Jag kan tänka mig att det finns en slant att tjäna på att öka dimensionerna obetydligt för att kunna montera balkar/takstolar med glesare mellanrum. Ett annat sätt att uppnå det borde vara att öka takvinkeln, vilket medger klenare dimensioner (till priset av ökad takyta). Hur många tvärbalkar hade du tänkt dig använda? Huslängden 7,0 meter stämmer dåligt med standard. Om du bygger ett par decimeter längre blir längden jämt delbar med 1,2 meter. Rekomenderas.
Jag tänkte mig en takås av limträbalk. Stolparna behöver inte vara så kraftiga enligt takstolsboken. Jag har 145*45 reglar i väggarna och det borde räcka att slå ihop två såna som bär upp limträbalken vid gavlarna.
Om man förbereder limträbalken med hållare för balkarna innan den sätts på plats blir det inte så mycket jobb på stege. Att enbart skruva fast balkarna går på ett kick.
I takstolsfallet skulle jag tvingas beställa färdiga takstolar (vilket blir dyrt), eftersom bredden är 7m och då måste man skarva underliggaren.
Det blir mindre virke, men limträbalken är dyrare. Besparingen ligger helt enkelt i att slippa beställa takstolar.
Isolering och att sätta gips skivor borde nog bli enklare eftersom man slipper brottas med underliggare och snedsträvor. Jag plastar hela taket från stege, sen blåser jag dit isoleringen.
Jag slarvade lite. Garaget byggs efter ritning och det är 6,9*7,2m. Balkarna sätts cc 120.
En annan förenkling är att göra luftspalt ovan takstolarna. Man sätter masoniten direkt på balkarna från ovansidan, sen slår man dit en distans (45*28) innan man monterar råsponten.
/CC
Om man förbereder limträbalken med hållare för balkarna innan den sätts på plats blir det inte så mycket jobb på stege. Att enbart skruva fast balkarna går på ett kick.
I takstolsfallet skulle jag tvingas beställa färdiga takstolar (vilket blir dyrt), eftersom bredden är 7m och då måste man skarva underliggaren.
Det blir mindre virke, men limträbalken är dyrare. Besparingen ligger helt enkelt i att slippa beställa takstolar.
Isolering och att sätta gips skivor borde nog bli enklare eftersom man slipper brottas med underliggare och snedsträvor. Jag plastar hela taket från stege, sen blåser jag dit isoleringen.
Jag slarvade lite. Garaget byggs efter ritning och det är 6,9*7,2m. Balkarna sätts cc 120.
En annan förenkling är att göra luftspalt ovan takstolarna. Man sätter masoniten direkt på balkarna från ovansidan, sen slår man dit en distans (45*28) innan man monterar råsponten.
/CC