Nilvert skrev:
Men att täta av en befintlig kallvind med enbart spont, papp och tegel skulle jag aldrig våga, dels med anledning av de effekter som du så bra förklarat ovanför.
då har du missförstött KungAnkas förklaring. Jag har sett fenomenet med kondens och rimfrost på min våldsamt ventilerade kalvind. Värmeläckage från huset kunde inte motarbeta den nedkyllning som ventilation i takfot+nock orsakade med rimfrost / kondens som resultat. Enbart vid soliga sommardagar och när nattemp var inte så mycket lägre än dagtemp var det varmt och torrt men hur många såna dagar får vi här?
Morgondagg kunde fällas ut på mina takfotsplankor liksom den gör på gräset eller på bilen. Det syns dock inga daggdroppar eftersom trä tar upp fukten. Rimfrost var däremot mycket synlig.

När 3 -6 plankor i takfoten är svarta och har rimfrost på vintern så behövs det verkligen inga mätningar eller vetenskapliga undersökningar för min del.
Alla sa som du - att vi har bra ventilation som man ska ha och mer kan man inte göra ... tills någon här på forum har öppnat mina ögon för snart 3 år sen. Vinden har tyvärr förfallit under dom föregående 20 åren men inte till den grad så man måste byta den. Nu ventilerar vi minimalt och förfallet har avstannat, råfuktig lukt är borta. Svarta underlagsplankor blir inte friska av det men dom är torra året om :).

Jag skriver om det gång på gång för att andra inte ska hamna i samma sits som jag gjorde - och tro att man löser mögelproblem på en kalvind med ökad ventilation. En förklaring att fukten kommer från bostaden och ska blåsas ut med ordentlig korsdrag utifrån är något man hittade på i all hast och det tillämpas på löpande band som om det var det enda rätta lösning för var och en.

Varje vind är unik. Har man en vind med fuktskadad undertak längst takfoten så är det för mycket takfotsventilation, tycker jag. Hur mycket bör man minska får var och en testa sej fram själv. Bildas möglet högre vid nock eller över badrum så skulle jag misstänka fukt från bostaden.

Det kan vara bra att hålla ett öga på norrsidan för där syns möglet först.
Har man inga bekymmer, inte ens mot norr, så funkar det väl bra som det är :).
Hur ser vinden hos dej Nilvert ?
gaia
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Farmor Anka
  • Laddar…
Tack Gaia.
För din beskrivning av din fuskskorsten mm. Intressant, tycker jag.
Jag har varit inne på liknande tankar. Tänkte också använda en oanvänd kanal i skorstenen för frånluft från vinden. Ta ett hål i skorstenen inne på vinden till en kanal och sen upp till skorstenstoppen och ut.
Min sotare berättade att det var mycket vanligt förr att man gjorde så, men det är förbjudet nuförtiden. Detta på grund av att man fick många bränder på vinden, genom att gnistor från eldningspipor for ned i denna ventilationspipa till vinden ibland.
Min tanke nu är att göra en "fuskskorsten" genom att helt sonika dra upp ett rör genom taket, en bit från skorstenen. Helst skulle man ha ett jättelångt rör, så att det blev drag ordentligt. Det låter sig kanske inte göra pga det estetiska. Att det sticker upp ett rör lång ovan tak är inte så vackert precis.
Är dessutom inne på att styra när det skall ventileras på min vind. Tänkte mig en liten solpanel som är riktad så att den ger ström till liten fläkt Kl: 01.00 till kvällen, soliga dagar. Inte regninga dagar!
Som vanligt saknas tiden, när man vill göra väsentliga saker, men det blir av framöver.
Om du är intresserad av hur fuktinnehållet i luften på vinden förändras under en vanlig solig vårdag så klicka på mitt alias, jag har mätt upp det med fuktmätare och skrivit om det tidigare.

Sol på dig / Er!
Leif
 
DALASOL skrev:
Min sotare berättade att det var mycket vanligt förr att man gjorde så, men det är förbjudet nuförtiden. Detta på grund av att man fick många bränder på vinden, genom att gnistor från eldningspipor for ned i denna ventilationspipa till vinden ibland.
Min tanke nu är att göra en "fuskskorsten" genom att helt sonika dra upp ett rör genom taket, en bit från skorstenen. Helst skulle man ha ett jättelångt rör, så att det blev drag ordentligt.
Leif
Jag tror inte att det behövs ett långt rör och någon drag överhuvudtaget. Varm luft går alltid uppåt utan att man behöver tvinga den och litet övertryck bildas av sej själv. Samma fenomen som att det alltid är varmast och övertryck vid ett rumstak i ett rum och därför kan fuktigare/varmare inneluft sticka upp till vindsutrymmen ... man brukar lägga fuktspärrfölje och hålla undertryck i bostaden för att hindra det. Det är naturlagen som trycker varmare luft uppåt.
Har man samma temp på vinden som ute så blir det ingen drag att snacka om. Oftast har man det lite varmare på vinden än ute under kalla årstider på grund av värmen som kommer från bostaden och då vädras vinden. Men det ska inte vädras för mycket och det är svårt att avgöra hur mycket är lagom. Ju mindre luft släpper man in desto mindre vädras ut så man måste begränsa insläppet också :). Jag har bara ett tegelstor håll i sydvästra takfoten öppet på sommaren och det verkar räcka för oss. Sen finns det säkert andra otätheter på vinden som jag har ingen koll på :).

Soliga dagar får du ventilation av naturkraften. Nätter efter soliga dagar kan vara lite luriga för just då är risk för daggen på morgonen som störst - luftfuktighet som högst.

Min fuskskorsten ser ut som en plåtlåda monterat på taknocken och i botten finns en liten stängbar lucka typ vädringsventil 15cmx15 cm. Lådan är lika bred och hög som skorsten men bara för estetikens skull. På 2 sidor har lådan några springor i form och storlek som en fasadventil typ 15x15cm ( det kan inte regna in).

Gissar att en mindre kanal/rör med regnskydd i storlek som en fågelholk kunde också duga :). Om du har en avloppsavluftningsrör som du inte använder så kan du kanske använda det hålet till att börja med. Huvudsaken att den sitter så högt upp som möjligt så luften kan sticka ut i högsta punkten. Jag tror att det är viktigt att det sitter i nocken eller nära till.

Ja, det där med brandrisken tänkte jag inte på men dom som byggde vårt hus har tydligen tänkt till :).
Fundera om man inte kan sätta ett gnistskydd av något slag i vädringskanalen för vind så det stoppar gnistor, fåglar och andra kryp :). Samma skulle gälla där också att göra ett hål i pipan högt uppe.
Lycka till !
gaia
 
janwide
Spännande att följa den här tråden. Jag har just (snart klar) byggt om min kallvind till klimatvind och möter dagligen den konservativa byggbranschen! Har fått otaliga kommentarer från erfarna byggare om att jag borde ökat ventilationen på vinden i stället. Större ventiler! Fläktar! Nu när skadan redan är gjord (cellplast utanpå råsponten) måste jag åtminstonne se till att öppna upp den gamla luftspalten under råsponten så mycket det går enlig dessa kunniga personer! Omedvetenheten i byggbranschen om hur fuktproblemen uppstår är skrämmande. Jag säger inte att klimatvind är den enda lösningen. Men att man så ensidigt förespråkar mer ventilation och inte inser att problemen är mer komplicerade än så, tyder på en skrämmande brist på insikt!

Kommer framöver att hålla koll på fukt och temperatur på min vind för att försöka hitta bästa möjliga nivå på ventilationen. Men det lutar åt mycket begränsad ventilation eller någon form av styrd ventilation.
 
janwide skrev:
Men att man så ensidigt förespråkar mer ventilation och inte inser att problemen är mer komplicerade än så, tyder på en skrämmande brist på insikt!
Håller med dej! Jag tycker att det ska finnas möjlighet att vatten som kommer under pannorna ska kunna rinna av /vädras ohindrat. Ventilation av själva vindsutrymme ska man helst minimalisera.

Byggbrangens nödlösning - Mögelstoppers ??? Vilken nytta har man av 5cm springa runt hela vindrummet? Man släpper in stora mängder uteluft på en vind och isolerar tjockt på vindgolvet ... isoleringen möglar vid takfoten. Då försöker man stoppa mögel i golvisoleringen som inte tål fukt och sätter in mögelstoppers. Man kanske klarar att hålla isoleringen torrt men råspånten närmast takfot får stryk i alla fall. Man ser det inte för ytan är täckt med mögelstoppskivan.

Värst blir det när man moderniserar gamla välfungerande vindar ....har jag själv fått erfara.
Firman som renoverade vår tak på 80-talet var så smart att dom sågade ut 4 st 3x20cm håll i nockbredan :O ( som är bara ca 3m lång) i stället för att använda den gamla fungerande nockventilen som redan fanns från början. Bara det kan säga mycket om hur dom tänkt - dom har inte tänkt alls !!!!!! Dom bara följde nya rön som florerade på den tiden ......

Ju fler hantverkare jag haft hemma ju mer blev jag överbevisat att jag ska inte tro att de vill mitt bästa. Stöter de på ett klurig problem som kräver en ovanlig lösning så väljer de oftast det sämsta av alla möjligheter och skyller på svensk standard :). Hur kan jag motsäga det argument ?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vad skulle ni rekommendera. Har ett nybyggt 1.5 planshus med förhöjt väggliv. Innertaket kommer tätas med plast upp mot vinden. I snetaken kommer det ligga 34 cm lösull och på vinden 50 cm. Skall man satsa på att stänga till takfoten och bara köra via gavelventil? Och isåfall.. Kan man lägga isoleringen direkt mot råsponten eller behövs masonit och luftspalt imellan? När det gäller detta ämne så går ju minst sagt uppgifterna isär beroende på vem man frågar.
 
Hur man ska ventilera finns det ju inget enkelt svar på men luftspalt mellan råspont och isolering är det väl ingen som tvekar kring? I en kallvind bildas det ju kondens på på råsponten under vissa förutsättningar (helt normalt) och det vattnet vill man ju inte ha ner i isoleringen.

Eller finns det förespråkare för ingen luftspalt också? Det låter knas.
 
janwide
Jag har tagit en del prover på min råspont och den har på norrsidan svartnat en del på undersidan. Troligen är väll detta svartmögel? Vid en tidigare ombyggnad (invändig trappa) har man missat / slopat luftspalten mellan isolering och råspont. Detta var enda stället där råsponten var helt fräsch och opåverkad! Vad detta innebär vet jag inte. Men man blir rätt förvånad att den del som man tror ska se sämst ut visar sig vara felfri!
 
Med isolering som inte tar upp fukt ska man nog vara försiktig med att slopa luftspalten. Men äldre hus där man fyllt spån mot råsponten brukar se fint ut. Finns även moderna isolermaterial som tar upp fukt (typ cellulosa isolering) och jag vet att man byggt utan luftspalt med dessa.
 
Men skall man köra takfotsventilation eller ska jag passa på att bygga igen denna?
 
Mycket intressant att följa diskussionerna här. Håller på att bygga ett badrum (tillbyggnad på fritidshuset) och funderar just på om jag ska sätta en gavelventil på söderväggen eller nöja mig med luftspalt?? Har precis gjort en inspektionslucka så har man åtminstone möjlighet att ta sig upp för att kolla läget och i värsta fall åtgärda problem.
Har satt luftspalt mellan råsponten och isoleringen. Vi satte överbliven plyfa (den går upp cirka 1 meter ifrån nederkant - överkanten slutar cirka 30 cm över isoleringsnivån på vinden) som vi strök med grundolja för att mätta den något.

Detta är ett nybygge. Kommer att klamra diffusionsplast i innetaket mellan takbjälklag & glespanel för att förhindra fukt nerifrån badrummet. Fuktstyrd Paxfläkt installeras i badrummet.
Ca 40cm isolering blir det ovanför innertaket och däröver kallvind.
Taket är uppbyggt av råspont, vindy takpapp, ströläkt och sedan kommer vi lägga plåt på detta.

Vad tycker ni, är det vettigt att endast ha luftspalt i takfoten och skippa ventil uppe vid nock på gavelväggen?

Tack på förhand / Martin
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.