22 287 läst · 6 svar
22k läst
6 svar
hållfasthet av balkong
Vi har en rätt stor balkong, 8-9 kvm, där de gamla ägarna hade lagt gatsten! Inte så snyggt, tyckte jag, och rätt tungt också. När jag lossade på en sten - kanske 50x50 och tjock - upptäckte jag till min fasa att det fanns sand under. Ett tjockt lager, 4-5 cm, BLÖT sand. Vatten och snö har runnit ned mellan stenarna och förmodligen aldrig torkat ut. Vi har nu slängt ner en del av stenarna och burit ner sand i stora säckar. Det verkar som det aldrig tar slut! Allt detta måste ju ha vägt en hel del, min gissning är mer än 2 ton. Det fanns även lite balkongmöbler, ett stort träbord och litet krukor som också väger något. Om man får ha 100 kg/kvm skulle vi behöva en dubbelt så stor balkong för att orka med belastningen. Balkongen vilar på tre tegelpelare, och är förankrad i fasaden också på något vis. Vad kan den tunga belastningen (under årtionden) ha gjort för balkongen? Vågar man vistas där överhuvudtaget? Vad är det för expert man ska vända sig til? Och sist men inte minst, vem ska betala? Vi borde kanske inspekterat under stenarna innan vi köpte, men vem gör det? Redan stenarna var ju förstås en stor belastning, men den våta sanden gör ju inte saken bättre. . .Har fd ägaren brutit mot några föreskrifter med sin konstruktion? Kan vi då kräva att han gör något åt saken?
Ursäkta att jag verkar dum, men två ton är väl ingenting? Om balkongen är i betong och 10 cm tjock väger balkongen i sig minst 240 kg/m2. Tegel tål mycket tryck. Sedan är ju frågan hur den är förankrad i huset förstås.
Istället för att bära sanden kanske en sådan där ränna som normalt används vid lägenhetsrenoveringar är ett alternativ. Bara att hälla ner. Vilket grovt rör som helst borde väl fungera?
Istället för att bära sanden kanske en sådan där ränna som normalt används vid lägenhetsrenoveringar är ett alternativ. Bara att hälla ner. Vilket grovt rör som helst borde väl fungera?
Det står i någon byggnorm, utfärdat av staten? att man får belasta balkonger med högst 100kg/kvm, balkongmöbler, krukor och människor inräknade. På 10 kvm blir det en ton, och då har vi dubbelt så stor belastning än den tillåtna. Det kan ju vara överdriven försiktighet med den normen, men bättre det än att balkongen en vacker dag rasar ner. Det är ju inte enbart fråga om vad tegelpelarna orkar bära, utan hela konstruktionen med förankring i fasaden och allt, även där finns väl någon gräns för hur mycket balkongen tål att bära.
Vad är det för hus? Finns det en möjlighet att balkongen är dimensionerad för stenbeläggningen?
Dvs, har dom byggt huset själva?
Men om det inte syns några skador på teglet så är det nog ingen fara. Det som kan hända (förutom att det ger sig direkt, vilket det inte har gjort) är att balkongplattan och andra bärande element deformeras med tiden. Dvs krypning. Hade detta hänt så hade teglfasaden (?) troligen spruckit vilket man isåfall tydligt sett.
Dvs, har dom byggt huset själva?
Men om det inte syns några skador på teglet så är det nog ingen fara. Det som kan hända (förutom att det ger sig direkt, vilket det inte har gjort) är att balkongplattan och andra bärande element deformeras med tiden. Dvs krypning. Hade detta hänt så hade teglfasaden (?) troligen spruckit vilket man isåfall tydligt sett.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Om balkongen INTE var gjord för gatsten + sanden från början så borde "golvhöjden" vara 15 cm högre än vad som vore praktiskt för en balkong.
Är nuvarande höjd (med sten och sand) rätt i förhållande till golvet inne så må man hoppas att hållfasthetsberäkningen tagit hänsyn till extravikten av sten och sand.
Om ni nu tar bort sten och sand kommer ni att "fylla" med något annat (trä kanske).
Protte
Är nuvarande höjd (med sten och sand) rätt i förhållande till golvet inne så må man hoppas att hållfasthetsberäkningen tagit hänsyn till extravikten av sten och sand.
Om ni nu tar bort sten och sand kommer ni att "fylla" med något annat (trä kanske).
Protte
Det är ett stenhus med putsfasad från 1952. gatstenarna och sanden under är en seanre konstruktion, kanske från 70-talet. Jag tror inte det har gjorts några hållfasthetsberäkningar, utan det är ett hemmabygge. Ägarna tyckte väl att gatstenarna var snygga, smaken är olika, och sanden har lagts under för att få rätt lutning så att regnvattnet skulle rinna undan. Det har det inte gjort ändå, utan runnit in mellan stenarna och stannat där. vi har tagit bort stenar nu och det är ju fortfarande fuktigt där under, trots att det har varit så varmt och torrt. Balkongen har ju inget tak så allt regn och snö kommer rakt in. Stenarna i sig väger kanske 1 ton, 96 x 15-20 kilo, och den blöta sanden väger säkert lika mycket? Från början har balkongen byggts för att bära sin egen tyngd, plus lite möbler och blommor, inte 2 ton stenar och sand. Det känns ju som en rätt stor extra belastning som har legat där i 30 år och ev. deformerat den bärande konstruktionen? Det finns dock inga synliga sprickor, varken på fasaden eller tegelpelarna under balkongen. Vi hade tänkt ersätta stenarna med någon sorts trägolv, det väger ju inte ens hälften, och är behagligare att gå på också.
Men det är ju ingen frihängande balkong du har. Den vilar ju på pelare. Med rätt amering kan du säkert stoppa på 20 ton på den då utan att den går sönder. Är ju en stor skillnad mot en balkong som sticker ut från en vägg och är frihängande vilket antagligen din norm som du har läst om gäller.
Liknande trådar
-
Hållfasthetsberäkning för inglasning av befintlig stor balkong/altan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur löser jag detta tak/balkong?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ta hand om rost på metall franska balkong räcke
Byggnadsvård -
Balkongräcke har släppt
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta till glasräcke på balkong - hållfasthet?
Övrigt husrelaterat