Står inför valet att putsa om ett hus byggt 1950. Jag tror att det är orginal och spritputs. Under putsen är det trä stomme, isolering, papp, vass, hönsnät och sedan puts. Min fråga i detta forum är vad som lönar sig bäst. Tilläggsisolera, och sedan dra på panel eller ny puts? Puts känns som ett betydligt svårare område vilket innebär 100% professionell hjälp. Blir det panel tror jag att man kan göra lite av arbetet själv.
Vore även bra ifall någon nyligen putsat om ett hus på ca 300kvm och vad slutnotan landade på?
Tips och råd är välkomna!!
/Håkan
Vore även bra ifall någon nyligen putsat om ett hus på ca 300kvm och vad slutnotan landade på?
Tips och råd är välkomna!!
/Håkan
Ska man tilläggsisolera på ett ställe är vinden det som ger mest ekonomi eftersom det är den vägen värmen försvinner först. Men isoleringen på vinden ska stå i nån slags proportion till den på väggarna också så det bör man resonera med nån som kan om.
Fönster/dörrar släpper ut värme så där finns en hel del att tjäna också men det är inte självklart att man tjänar in ett byte, men att ha nytt kitt och fungerande tätningslister är nåt man kan göra själv.
Personligen tycker jag att puts är mycket snyggare än trä, dessutom kräver det inte alls samma underhåll som trä (ditt har ju ståt sen 1950 tex) men å andra sidan är det inte speciellt svårt att regla, isolera och spika panel på ett hus så det kan man göra själv vilket gör det klart dyrare att putsa om huset.
I ditt fall skulle jag ta in ett par offerter på att putsa om huset så man vet vad det kostar alla fall, kanske med och utan tilläggsisolering om det är aktuellt.
Fönster/dörrar släpper ut värme så där finns en hel del att tjäna också men det är inte självklart att man tjänar in ett byte, men att ha nytt kitt och fungerande tätningslister är nåt man kan göra själv.
Personligen tycker jag att puts är mycket snyggare än trä, dessutom kräver det inte alls samma underhåll som trä (ditt har ju ståt sen 1950 tex) men å andra sidan är det inte speciellt svårt att regla, isolera och spika panel på ett hus så det kan man göra själv vilket gör det klart dyrare att putsa om huset.
I ditt fall skulle jag ta in ett par offerter på att putsa om huset så man vet vad det kostar alla fall, kanske med och utan tilläggsisolering om det är aktuellt.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Jan-Å,
Stort tack för ditt svar!! Som du skriver är det nog bäst att ta in några offerter så att man får en bild över både tiden det tar och kostnaden. Eftersom jag har planer att sälja till Aug/Sep alternativt ett år senare så måsta jag även väga in ifall jag kan få tillbaka detta in en försäljning.'
/Håkan
Stort tack för ditt svar!! Som du skriver är det nog bäst att ta in några offerter så att man får en bild över både tiden det tar och kostnaden. Eftersom jag har planer att sälja till Aug/Sep alternativt ett år senare så måsta jag även väga in ifall jag kan få tillbaka detta in en försäljning.'
/Håkan
Finns som alltid 2 skolor på frågan tjänar man på att fixa till hus innan försäljning eller inte? Jag tillhör dom som inte skulle fixa nåt i onödan, tror inte att man generellt får tillbaka dom pengarna. Å andra sidan vet jag om ett par fastigheter nära Uppsala som inte gick att sälja med renoveringsbehov i badrummen men som efter renovering såldes direkt så vad vet man?
Putsa om fasaden alt regla upp den och spika panel är ett så pass stort jobb att jag i alla fall skulle låta bli om det gick att sälja ändå.
Putsa om fasaden alt regla upp den och spika panel är ett så pass stort jobb att jag i alla fall skulle låta bli om det gick att sälja ändå.
Gissar på att frostskador i putsen orsakades av senare målning med plastfärg på den gamla kalkputsen.
Ska du putsa om så ska färgen bort - många arbetstimmar.
Står huset i ett bra, eftertraktat läge och köparna slås om varje objekt så skulle jag sälja det som det är.
Möjligen skulle jag reparera skador själv för att inte skylta med förfallet
om det är bara det som syns på din bild
Annars låter "utfört tilläggsisolering och ny fasadpanel" bra i en annons .
Fundera dock på om du kan få renoveringskostnader tillbaka.....
gaia
Ska du putsa om så ska färgen bort - många arbetstimmar.
Står huset i ett bra, eftertraktat läge och köparna slås om varje objekt så skulle jag sälja det som det är.
Möjligen skulle jag reparera skador själv för att inte skylta med förfallet
om det är bara det som syns på din bild
Annars låter "utfört tilläggsisolering och ny fasadpanel" bra i en annons .
Fundera dock på om du kan få renoveringskostnader tillbaka.....
gaia
Produkter som diskuteras i tråden