Hmm, Tänkte bygga badrum i det gamla pannrummet. Men, väggarna är putsade, målade med någon okänd färg, som sitter fast rejält. Dessutom är dom mycket ojämna. Hur jämnar man till det enklast? Måste färgen bort? Eller finns det någon primer som fäster så man kan jämna till om med kakelfix exempelvis? Eller fäster fixet ändå? Att gipsa och sen vattensäkra var tydligen inte att tänka på, efter vad jag färstår, eller? Någon som har några bra knep/lösningar?
 
använd målartvätt skrapa bort den färg som eventuellt lossnar det som sitter kvar spelar ingen större roll,ojämnheterna fixar du enkelt med väggspackel .använd en primer tex primer 54 från Lip
på primern målar du sedan med det som ska skydda mot väta. sen är det bara att kakla och se glad ut 8)
 
Ja det var ett av mina alternativ, men eftersom man, efter vad jag förstår inte ska ha tätskikt på betongväggar, och gipsum som jag tänkte använt inte tål vatten, så vad göra? Finns det något lätt arbetat väggspackel som tål vatten och är godkänt att sedan sätta kakel på?
 
visst kan du ha tätskikt på betong, Lip Vs30 är gjort för att målas på tex Betong, vill du använda gipsskivor så finns det skivor gjorda för våtutrymmen, annars finns det träskivor som är anpassade för våtutrymme men dom kostar en bra slant.
Det man ska komma ihåg med betong är att det är ett sugande material så du måste måla på primer (blandat med vatten) först.
 
man ska bara vara medveten om att när pannan försvinner från pannrummet så är det fritt fram för ökad fuktvandring i golv och väggar som ligger under mark. Om det gick minst ett år sen pannan slängdes ut och färgen sitter fortfarande fast på väggar så är det bra tecken!Säkrast är ändå att ta bort färgen, jämna/slipa putsen och kakla direkt på.
Inga fuktspärr på källarväggar utom i duschutrymmen. rekommenderas av dom flesta experter och jag håller med....
gaia
 
Hmm. Ja slipa ner färgen känns inte så lockande. Vad slipar man med ? Det låter som ett jätte jobb! Men altentiven att bygga på med gips och tätskikt är ju heller inte bra. Betr pannan, satte jag in en pump där i julas och tänkte ha golvvärme i badrummet. Men inget tätskikt där heller? Jag börjar misströsta en aning :p
 
gaia skrev:
man ska bara vara medveten om att när pannan försvinner från pannrummet så är det fritt fram för ökad fuktvandring i golv och väggar som ligger under mark.  Om det gick minst ett år sen pannan slängdes ut och färgen sitter fortfarande fast på väggar så är det bra tecken!Säkrast är ändå att ta bort färgen, jämna/slipa putsen  och kakla direkt på.
Inga fuktspärr på källarväggar utom i duschutrymmen. rekommenderas av dom flesta experter och jag håller med....  
gaia
håller med gaia
 
crappy skrev:
Hmm. Ja slipa ner färgen känns inte så lockande. Vad slipar man med ? Det låter som ett jätte jobb!
Om det inte går att slippa på något sätt så skulle jag slå av all puts, putsa slätt och jämnt igen och kakla på det nya perfekta ytan. Har dålig erfarenhet av att slippa/ta bort färg ( inte värt mödan) men bra av att slå putsen av (dammar lika mycket men går snabbare ;)). Visst är det grundlig och slitsam jobb men halvdana lösningar håller inte i längden :(.
Jag är bara en glad amatör så konsultera gärna en byggkunnig för att få det bästa tänkbara lösning för ditt badrum. Hittar du enklare utväg så vill jag gärna få veta det. Har själv fler utrymmen i källaren som ska åtgärdas ;D. Mina väggar är skadade av för tätt färg så jag vet hur det kan se ut om man gör fel i en källare....
Lycka till!
gaia
 
Ja, det bli inte roligt det här förstår jag. Men alternativet gips tätskikt är alltså uteslutet?
 
Man MÅSTE väl ha tätskikt i Våtrum/badrum !!!

Eftersom klinker/kakel(fogarna) inte är vattentät så släpper det ju igenom vatten och därav kan det ju bli vattenskador.

Vi använde Gypsum till att jämna av väggarna för att sedan sätta på tätskikt och därefter på med mosaik och klinkers. Allt på inrådan från vår kvalitetsanvariga (som innan tätskicktet gick på skulle kolla fuktigheten i betongen), Snickarna, kontaktade plattsättare och egen info sökning.

Gypsum är godkänt för våturymmen och klockrent att arbeta med(med bredspackel), men vi gjorde vår lite för lös när vi spacklade, hade varit enklare om det hade varit lite tjockare.
På det så målade vi på Cascos "Aquastop" och fotade allt (för framtida försäkringsfrågor). Och efter det så på med mosaiken och klinkers, även det med Cascos produkter.
Men däremot så tycker jag du skall ta bort så mycket utav den gamla färgen som möjligt, tex. med en stålborste på vinkelslip(klockrent, men glöm inte andnings filter och skyddsglasögon), bättre att undvika lösningsmedel som kan sugas upp i putsen/betongen och strula till det i framtiden.

Utdrag från Cascos "gör det själv" folder:

Exempel på lämpliga underlag är:
Massiv konstruktion, till exempel gjuten betong eller lik-nande
som är minst tre månader gammal (RF 85-90%).
(http://www.cascose.dk/_upl/pdf/Lägga Klinker.pdf)

Länk till Aquastop:
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/AquaStop 3635.pdf

Länk till Gypsum:
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/putsa_inne_gypsum.pdf
 
NordiCs skrev:
stålborste på vinkelslip(klockrent, men glöm inte andnings filter och skyddsglasögon
Ett bättre alternativ till stålborste på vinkelslip är detta http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1079435799;start=1#1 Jag har använt bägge metoderna men med vinkelslipen blev det rätt dyrt eftersom stålborstarna slits ut. Mängden damm blir helt otrolig. Med betongskarvfräsen slipper man damm om man kopplar den till en dammsugare med filter.
 
Hmm, "Nordics". Jag kanske har fel, men jag trodde inte man skulle ha tätskikt på betong vägg i källare? Det vore ju smidigt med gypsum. Att slipa ner och sen jämna till med klinker fix är det tips jag fått. Men att slipa ner!!! I första läget är det 22 kvm och det tar väl en jäkla tid misstänker jag eller? Jag hoppas fortfarande att någon har en annan lösning. Tacksam för alla förslag för nu börjar det bli bråttom, alltanen ska byggas om en månad ;D. Har man inte tillräckligt med jobb så skaffar man sig ;D
 
Enda orsaken jag ser att man inte skulle ha tätskikt är om väggarna är fuktiga eller att det finns risk att det tränger in fukt från utsidan, men då har man ju viktigare problem att åtgärda innan man börjar med badrummet.
;)
Ok, för oss tog det ca. 2 dagar att slipa halva undervåningen, ca. 60 m2.
Att jämna ut med kakelfix tror jag kan vara lite struligt, bygger inte så mycket och blir inte så jämnt, men det beror ju på hur ojämn väggen är.
Isåfall skulle jag nog hellre ta något typ av spackel.

Vi använde en stålborste från Jula(http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=52906052&pf_id=SE-018203).
Det vi slipade bort med den var ojämnheter i betongen(skarvar) samt fogskum. Den slets inte så mycket, men det är nog inte fel att ha en i reserv ändå.
Har inte provat den på färg, men den borde funka bra till det också, men tänk på att det dammar ordentligt.
 
Fick en ny ide, Vad tror ni om platon invändigt, ( det sitter iof. platon på utsidan ) på platon våtrums gips-skivor, tätskikt och kakel? Och låta det vara öppet i taket under panelen för ventilering? Nackdelen kanske blir att det bildas kondens på baksidan och imellan det gamla och det nya taket eller?
 
crappy skrev:
Fick en ny ide, Vad tror ni om platon invändigt, ( det sitter iof. platon på utsidan ) på platon våtrums gips-skivor, tätskikt och kakel? Och låta det vara öppet i taket under panelen för ventilering? Nackdelen kanske blir att det bildas kondens på baksidan och imellan det gamla och det nya taket eller?  
Ju fler sikt med olika väggmaterial destå fler chanser att det blir fel någonstans emellan dom, är bara min känsla som saknar vetenskapliga grunder...
Kakel direkt på betong ger minst andel av osäkerhet.
Puts och betong tål att bli fuktig om den bara får chansen att torka ut emellanåt. NordiCs har rätt ang. fukten som tränger genom väggar men det är inte den vägen problem kommer in i en välldränerad källare. Det är den vanliga markfukten som finns i marken under varje hus som jag vill uppmärksamma dej om. Tror inte att källargolv och väggar är fuktsäkrade underifrån i ditt hus. Det är underifrån som fukten vandrar upp med kapilärkraft som kan gå upp till ca 15-40 cm uppåt. Det är inga stora mängder men för säkerhets skull ska den fukten inte stängas inne mellan tätta sikt. Du kommer knappast att märka markfuktens påverkan om du låter markfukten vandra ut ( ingen fuktspärr) men du kanske kommer att märka skador om du inte gör det och fuktspärrar överallt. Det är oftast bara en tidsfråga :(.
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.