8 807 läst · 17 svar
9k läst
17 svar
friggebod 200meter från tomtgräns på jordbruksfastighet?????
Sida 1 av 2
Halloj allihop,Jag har en klurig fråga´På en jorbruksfastighet där det i dagsläget finns 3st timmrade hus, 1 fritidshus på 40kvm 1 bastu på 20kvm 1 uthus på 20kvm,sammtliga byggnader uppförda på 60-70 talet, tomten är rätt stor i sig 5000kvm, men samma ägare äger även 11 hektar mark runtom tomten där byggnaderna är uppförda å e i funderingar på att uppföra en gäststuga/friggebod på15kvm,Finns det några förbehåll för att uppföra 15kvm friggebod utanför tomtmarken? Finns det regler som bestämmer avståndet från boningshuset? (förutom de som säger i omedelbar anslutning till befintligt hus) dvs på den skogsmark tomtägaren redan innehar? ca 150-200meter från fritidshuset? Till saken hör att fritidshuset å dess byggnader redan är undantaget strandskyddsrätten då de ligger 30meter från en sjö å friggeboden e tänkt att byggas ca 150/200meter bort och ligga ungefär på samma avstånd från vattnet? tacksam för tankar/svar och funderingar kring detta då jag inte riktigt har koll på hur det fungerar med komplementsbyggnader på jordbruksfastigheter!!!
En fråga är ju om 150-200 meter kan sägas vara "i omedelbar anslutning"? Den andra är om det skall byggas på samma fastighet. Om huset är på fastigheten "Fastighet 1:2" och friggeboden skall byggas på "Fastighet 1:3" skulle jag säga att det inte går.
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Om det är inom strandskyddsområde så har jag för mig att alla former av byggverksamhet kräver bygglov. Även friggebodar.
Jag har för mig att på en lantbruksfastighet får man bygga lite allt möjligt som har med verksamheten att göra, gissningsvis kan man bygga en friggebod och hävda att den ex. är raststuga för lantarbetare.
Jag har för mig att på en lantbruksfastighet får man bygga lite allt möjligt som har med verksamheten att göra, gissningsvis kan man bygga en friggebod och hävda att den ex. är raststuga för lantarbetare.
men kan man verkligen göra det så enkelt att man sätter hjul under friggan så slipper man allt tjorv? Låter otroligt enkelt för att slippa en sommar utav byrokrati.Å ja den ska bygga spå fastigheten 1:2 som tidigare e obebyggd
till saken hör att det har stått hus och lador på (stammfastigeten) dvs de 11hektaren somdet senare e utstyckad en tomt där de 3 byggnadera står i dagens läge.Där friggeboden är tänkt att byggas så har det stått en gammal lada ca 30m därifrån som rasade i vintras,OK vad e det som händer om man bygger och någon börjar argumentera? Det finns inga grannar i närheten,och de som bor ca 2 km bort har inga invändningar för bygget,Stranremsan nedanför e aldeles för brant så där kan man innte gå iaf så ingen allemansrätt inkräktar det på i ordets mening heller.Om nu länstyrelsen/jordbruksverket skulle engagera sig att åka 8mil från närmaste stad och påpeka att jag har en friggebod som står för långt från tomtgränsen men på min egen mark,E det spöstraff som gäller lr e det till å skruva på hjul å flytta den 5 meter så e allt som det ska? känns fruktansvärt onödigt å betala dyra pengar för byggnadslov på 15kvadrat,då kan jag lika gärna bygga 80kvm om bygglovet e enda utvägenFriggeboden e tänkt som gäststuga 1-2 veckor om år tacksam för alla svar och åsikter jag kan tänkas få då systemet gör det invecklat att vara torpare i dessa tider,,,
Det som kommer att hända är att kommunen kommer att åka dit och titta och om du inte har bygglov och de bedömer att du behöver det, så får du betala en avgift för att du satte upp stugan utan bygglov, och så får du ansöka om det eller riva.
Hjul eller ej.
Om det är strandskydd, så kanske länsstyrelsen blir inblandade också, vet inte hur det är numera.
Hjul eller ej.
Om det är strandskydd, så kanske länsstyrelsen blir inblandade också, vet inte hur det är numera.
hrmmmm Så om kommunen nu mot förmodan skulle ha innvändningar på mitt planerade bygge så får jag alltså böta ca 10.000kr för att man inte har bygglov? lr e det för att det e innanför strandskyddet? om man gör en frigga som e förberedd för att kunna flyttas då? kommunen kommer å gnäller, OK typiskt, då måste jag flytta den svarar jag,å hänger den bakom traktorn å drar iväg den ,e det fortfarande böter som gäller?
Så kallade ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter kräver inte bygglov. Det som kan behövas är en strandskyddsdispens. Så klarar du dig utan strandskyddsdelen, så är det bara att bygga så länge det är en ekonomibyggnad.
Om man flyttar den 5cm lite då och då kanske man slipper?Odjuret skrev:
Jag skulle ha hjul på den och flytta den om någon säger till. Det normala är nog att få en varning först.