Vet du vad oktav-familjen fick betala för BV-installationen? Vi håller ju på och bråkar om detta med MH nämligen. 43125kr i merkostnad för själva installationsjobbet (exkl borrning och maskiner) är ett stort skämt. En VVS:are jag pratade med sa att det handlar om en halv dags jobb i merkostnad för att koppla in kollektorn och volymkärlet.

Komplett FTX-paket kostar enligt den "hemliga prislistan" 68000kr men det ingår ju frånluft som standard så jag tror tillägget blev 38000kr eller nåt sånt för oss, kommer inte ihåg exakt. Det blev 70000kr i alla fall för FTX+Bergvärme exkl ovan nämnda installationskostnad och borrning.

Vet inte vem i området som har FTX, men om du luskar reda på det följer jag gärna med och tittar... :)
 
Jag har för mig att de betalade 140K för allt extra (borrning, installation, och FLM30).

Hur mycket går hela kalaset på för er med BV, FTX, borrning, installation?

Det blir ju nästan att knacka dörr och fråga, det syns ju inte på huset direkt om de har FTX ;) Men föräldrarna har ett litet kontaktnät där ute så att jag kan försöka att ta reda på lite genom dem..

ps. vi har ju tänkt att ha en mindre pool också, vad gör det för skillnad i vårat fall? 8kw kompressor istället för 6kw?
 
Vi kör Comfortzone CE65 med fönsterventiler. Då sprider man ut luftintaget på många ställen så att man inte upplever något kallras. Poolen värms med en värmeväxlare kopplad till värmepumpen. Det känns som en kostnadseffektiv lösning som ger samma uppvärmningskostnad som bergvärme.
 
Mitt hus är på 333 kvm, byggt 1970.

Vi är fem personer, två vuxna och tre barn. (två tonåringar och en liten).

Dec 2009 - 2 869kWh
Jan 2010 - 3 681kWh
Feb 2010 - 2 993kWh
Mar 2010 - 2 643kWh

Inte så stor skillnad mot dina föräldrars förbrukning men ändock in minskning för oss med ca 33%
mot året innan, som var betydligt varmare.

Den ekonomiska vinningen är ju alltid kul, själv har vi en kalkyl som är på "100år" så någon
ekonomiskvinst kan man väl inte säga att konverteringen var däremot så ångrar vi inte ändringen
av vårt uppvärmningssystem. Nu är det en jämn och behaglig värme som man inte heller behöver
vara ekonomiskt orolig över. Man behöver inte bulta på dörren när tonåringen har duschat lääänge,
i alla fall inte av ekonomiska själv. Får vår del så fick vi öka värdet på huset med samma belopp som konverteringen kostade, vilket var bra.

Vi har ett borrhål på 210m med en IVT C11 och en volymförstorare.

För er skulle jag tippa på att antingen ta till bergvärmen för poolen alt att ha en separat solfångare för den.
 
Redigerat:
Själv tycker jag att hus upp till Småland och 200 kvm = FLVP + ev luft/vatten till poolen.

Större hus eller "mer" norrut = BV, MV, GvV +FTX. (GvV=grund vatten)
 
BJohan skrev:
Vi kör Comfortzone CE65 med fönsterventiler. Då sprider man ut luftintaget på många ställen så att man inte upplever något kallras. Poolen värms med en värmeväxlare kopplad till värmepumpen. Det känns som en kostnadseffektiv lösning som ger samma uppvärmningskostnad som bergvärme.
Du kan inte ha samma uppvärmnings kostnad som på en bergvärme anläggning!
 
CarMan skrev:
Du kan inte ha samma uppvärmnings kostnad som på en bergvärme anläggning!
Varför inte? Bor han i södra skåne är det möjligt.
 
B
Vi hade många bekanta som i vinter hade problem med sina frånluftsvärmepumpar, det var så kallt tyckte de..... vi fick varje morgon kolla på termometern för att se om det var 0 eller -20... märktes inte inne...

steg 1: se till att huset gör av med minimalt med energi dvs, bra isolering + FTX (ta vara på energin som ventileras bort)

steg 2: få den energin som behövs med maximal verkningsgrad över året. , här är oftast BV oslagbart när det kommer till större hus....... (svårt att motivera investeringen på litet hus)

tyvärr är det ju en missuppfattning att BV måste minskas vid FTX, det behövs inte alls... har man en volym/buffert tank så jämnar det ut det. huset behöver inte mer energi bra för effekten på pumpen är större... ;) !

dessutom värmer ju varvvatten fortare, så för liten pump är ju dumt.
 
kamilenski skrev:
Varför inte? Bor han i södra skåne är det möjligt.
Comfortzonen har väll lägre COP, så även om man bor i skåne o genom detta inte behöve så mycke eltillskott så är ju varje KW lite dyrare att "tillverka"
 
Det blir skillnad i COP främst då CZ arbetar med högsta värmeeffekt och lägsta avlufttemp vilket leder till avfrostningar som inte kan "köras ikapp". Annars är COP snarlika med motsvarande effektstorlek om man t.ex. tittar på Energimyndighetens tester och vad tillverkarna uppger. Bor man i söder där det ytterst sällan är kallare än ca -10C och använder normalt med varmvatten så blir elförbrukningen med bergvärme bara marginellt lägre än med CZ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.