Kommunen tillåter inte golvbrunn i garage, inte ens med oljestopp! Istället blir det en ursparning i plattan, som en liten låda. fallet blir till den och det blir väl till att suga upp det vatten som rinner dit och inte försvinner. Jag är inte direkt nöjd med denna lösning men det var så det fick bli. Ordentligt mycket krångligare än en brunn också, har säkert tagit 2-3 fulla dagar för 1 person när det är klart!
 
Konstig kommun, vi i skellefteå har väldigt jobbig o besvärlig kommun ,men t.om här så får vi ha golvränna i garage större än 50 kvm.
Om du har golvränna som är direkt ansluten till en separat slamavskiljare ska det räcka. Gjorde det för mig iaf. I besvärliga markförhållanden kan det behövas markbädd.
Synd det redan är gjort , tror du hade fått igenom det om du stridit lite.
 
Ja har precis fått reda på att man kan sätta in en sådan här i golvet. http://www.jafo.eu/products.php?groupid=9 Ingen kan stoppa dig att sätta in en rensbrunn vart du vill. Denna går det sen att sätta vattenlås har jag hört :). Jag håller på med plattan i mitt garage och där blir det sådana.
 
Tro mig jag försökt få igenom detta i 6 månader! Vad en ränna skulle göra för skillnad vet jag inte, men det hade klart blivit enklare. Försökte även med separat stenkista utanför, gick inte! Tänk också på att det är storskollnad på bygge på landet och i tötbebbygt område med kommunalt avlopp. Tror också det kan bero på om kommunen renar spillvatten kemiskt eller med bakteriebädd som hos oss. Skall bli intressant att se hur mycket vatten det blir tillslut, buden är som vanligt högst olika!
 
xCxJx skrev:
Ja har precis fått reda på att man kan sätta in en sådan här i golvet. [länk] Ingen kan stoppa dig att sätta in en rensbrunn vart du vill. Denna går det sen att sätta vattenlås har jag hört :). Jag håller på med plattan i mitt garage och där blir det sådana.
Hur fungerar dessa?
Får man använda dessa istället för vanliga golvbrunnar som inte får användas i vissa kommuner?
Kan man enkelt byta ut dem mot vanlig golvbrun?
 
Det är en godkänd rensbrunn . Detta betyder antagligen att den är helt tät. Så innan du byter insatsen till ett vattenlås så är det en rensbrunn. Och man kan inte ha för många rensbrunnar. :) sen när alla tjänstemän från din kommun har åkt kan du göra om den till golvbrunn. (dock olagligt) och vill dom senare komma och inspektera gör du enkelt om den till rensbrunn igen.....

Detta är dock bara vad jag hört. aldrig något jag skulle göra själv...... typ
 
Det låter ju som om du har planen klar :=) Men tror du inte de kommer fundera på varför du behöver en rensbrunn mitt i golvet? Vad är det du skall rensa där;) En annan nackdel är ju att öppnar du locket på denna rensbrunn så ser du ju ju rätt ner i röret, det är ju ingen botten på den om jag fattat rätt. Men det finns många sätt att göra på, och risken att någon kommer på inspektion till ett garage är säkert minimal. Lycka till!
 
Klart att dom fattar att det kan tänkas bli golvbrunn av det. men dom kan inte göra något åt det. Finns ingen lagtext som dom kan stödja sig mot eftersom det är en rensbrunn. När man gör om den sätter man ett vattenlås i den och visp ser man inte botten i den längre. Det är väl jätte bra att ha en rensbrunn mitt i garaget. jätte lätt att komma åt att spola systemet. och fall mot den vill man ju ha ifall dom kladdar när dom spolar så det inte rinner ut mot väggarna..
 
Det jag menar är bara, vad skall rensbrunnen vara till? Har du ingen golvbrunn, så har du inga rör mitt i plattan, och således inget att rensa. Och när man som du säger gör om den för att inte se botten, då sätter man ju i vattenlåset och då är det ju en brunn istället, och den vill du ju inte heller visa :) Jag förstår hur du tänker, men jag tror inte det skulle hålla vid den inspektion, som förmodligen aldrig kommer.

Min platta är nu gjuten och klar, det enda som inte blev riktigt bra blev de omtalade formarna, de sprack upp lite i ytan när jag formade av. I övrigt blev det mycket bra, ytan är slät som en barnrumpa:)

Om någon vecka kommer jag börja med stomresningen. Några förslag om man skall lägga bilder i denna tråden eller skapa en ny under projekt och ha kvar denna som en frågetråd?
 
Jag har några rörkillar på jobbet och dom sätter rensbrunnar mitt i garage lite då och då. tydligen har det varit ett par gånger kommunen har sagt att golvbrunn får man inte ha utan oljeavskiljare. men eftersom det är en rensbrunn slutar det alltid med att kommun inte har något att stödja sig imot. Avloppen går ju ihop med det vanliga avloppet och det är ju det man kanske vill rensa. Om du kollar på länken jag skickade med så är det ett metallock på brunnen. under den sitter det täta locket. så efter gjutning är det bara ett metall lock i plattan. Jaja. ville bara berätta hur vi gör i här omkring.
 
Ok, funkar det så får du en snabb och enkel lösning med många möjligheter! Lycka till!
 
  • Gilla
Tokerydan
  • Laddar…
Läggin bilder här vart efter det händer saker på bygget. (Behövs ej nån ny tråd.)
 
Ännu en dag med att skotta grus, några timmar till så är det nog klart och återfyllt runt om bygget. Planen är att städa upp de senaste månadernas synder så man kan börja med lite ordning och reda. Idag beställdes virke till stomme och tak så på torsdag kommer första levernasen!

Köpte i vintras en Metabo KGS216 som jag vasr grymt nöjd med. Tyvärr så lyckades hunden dra med sig den i backen då den stod på ett bord, och hon sprang förbi med en pinne och fastnade i sladden. En del i gjutgodset som håller armen till klingskyddet sprack och 5 timmar senare har jag fortfarande inte lyckats laga det och det känns minst sagt osäkert att såga utan skyddet. Det blev till att beställa en Bosch GCM 8s istället, 3800 fattigare men hoppas att den blir bra! Får jag bara lite tid nu spå dyker det snart upp lite bilder också på hur bygget har fortskridit.
 
Kontakta försäkringsbolaget ang. din Metabo. Har du allrisk och kvitto så är avdraget förmodligen minimalt eftersom den var så ny. Självriskt tillkommer ju dock men några kronor borde man väll kunna få ut.
 
Jag började på det igår, men blev bortkopplad och tröttnade! Dessvärre tror jag inte det lönar sig så mycket, gav bara 1800 för sågen i julas, kostar 2400 nu :( Däremot så kostar reservdelen bara 350 kr visade det sig igår. Dessvärre är ju hela sågen med fjädrar, laser mm uppbyggt kring denna del så det tar nog lite tid att byta. Hinner inte vänta på detta så jag hoppas nya Boschen kommer snart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.