Nu är det kris hemma - diskmaskinen har pajjat. Innan jag beställer reservdelar (eller slänger ut den..) tänkte jag höra om nån kan hjälpa till med felsökning.
Det gäller en ca 10 år gammal E-lux ESF 646 - standardmodell med vred som programmering.

Igår så slutade vredet röra sig under en körning. Och maskinen stod bara och gick. När jag hjälpte vredet på traven fortsatte det sen som vanligt. MEN pumpen som pumpar ur vattnet går kontinuerligt även efter programmet är slut och jag öppnat luckan. Den går hela tiden typ. Enda sättet att få stopp på den är att dra ur kontakten. Och när jag sätter i kontakten går pumpen igång igen.
Det känns som det blivit kortis i strömmatningen till pumpen.

Jag kan gissa att det är programverket som behöver bytas. Men är inte säker så klart. Nån som har nån idé om hur jag ska felsöka?

Exakt det som hände vår diskmaskin och när jag ringde en reparatör sa han att någon säkring hade gått. Vi bestämde oss för att byta maskin, för vi är inte händig själva och har redan lagat två gånger. Samma fel har inträffat en gång tidigare och det kostade 1200 kr att laga.

Byt maskin. Troligen har kontakterna i programverket "svetsats" fast. En gång lyckades jag laga det. Men glädjen var kort. Gamla kontakter är gamla.

Byt.

kamilenski skrev:
Byt maskin. Troligen har kontakterna i programverket "svetsats" fast. En gång lyckades jag laga det. Men glädjen var kort. Gamla kontakter är gamla.

Byt.
Jo, det alternativet ligger nära till hands. Men om det går att få igen skrället ett litet tag till vore det skönt. Annars finns ju risk att semesterkassan går åt...

Marlene Eskilsson skrev:
Exakt det som hände vår diskmaskin och när jag ringde en reparatör sa han att någon säkring hade gått. Vi bestämde oss för att byta maskin, för vi är inte händig själva och har redan lagat två gånger. Samma fel har inträffat en gång tidigare och det kostade 1200 kr att laga.
Vore det så enkelt som att byta en säkring skulle jag bli glad. Ska försöka hitta nåt kopplingsschema och se om det kan finnas nån säkring nånstans...

Precis så beter sig vår AEG (samma som Electrolux) när det kommit vatten på bottenplattan i maskinen.
Skruva bort frontplåten nere vid sockeln och känn efter om det är blött där inne.
På min var felet ett litet läckage på en slang vid pumpen, enkelt och billigt att byta.

/Danne

Vredet snurras med hjälp av en liten steg motor. Man brukar se den som en liten klump på sidan av verket. Du kan testa med att knacka med nåt som leder EJ ström mot både verket som den lilla motor. Med spänning på. Har du tur, kommer den igång. Men större förhoppningar bör du inte ha!

danne_08 skrev:
Precis så beter sig vår AEG (samma som Electrolux) när det kommit vatten på bottenplattan i maskinen.
Skruva bort frontplåten nere vid sockeln och känn efter om det är blött där inne.
På min var felet ett litet läckage på en slang vid pumpen, enkelt och billigt att byta.

/Danne
Precis så verkar det ha varit, "vattendjupet" på bottenplattan var nog över 1 cm. Nu testkör jag en tom maskin (diskade i 1 timme innan jag satte på datorn:x ) och det "låter" normalt igen.

Tusen tack Danned^_^b

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.