Vi skrev på ett köpekontrakt med ett husföretag denna veckan (vecka 23).
Har man som konsument någon rätt att annulera detta köpekontrakt inom en viss tid, eller är man tvungen att följa kontraktet?

Vad står det i kontraktet?

Nyfniken skrev:
Vad står det i kontraktet?
Kan inte svara på det nu, har inte kontraktet framför mig.
Men jag tänkte om man som konsument har någon form av ångerrätt på 14 dagar som gäller i många andra fall!?

"Många andra fall" är om du har köpt det på distans eller av en försäljare som sökte upp dig hemma. Verkar inte troligt att det skulle vara applicerbart.

Enligt avtalet du visar har du rätt att avbeställa tills du fått orderbekräftelsen om inte säljaren skrev på kontraktet direkt med dig på plats och därigenom godkänt kontraktet direkt.

Eller så får ni skilja er :)

tsarraz skrev:
Enligt avtalet du visar har du rätt att avbeställa tills du fått orderbekräftelsen om inte säljaren skrev på kontraktet direkt med dig på plats och därigenom godkänt kontraktet direkt.
Nej han skrev inte under kontraktet. det skulle skickas iväg till huvudkontoret så skulle tydligen någon på huvudkontoret skriva under det.
Vi är inte gifta :)

Då är alternativ två svårt.
Men då har ni rätt att avbeställa fram tills huvudkontoret godkänt ordern.
Se till att göra det skriftligt och skriv in att det är enligt paragrafen.

tsarraz skrev:
Men vi måste ju få något skriftligt av dem att kontraktet är brutet, annars så kan ju de bara hävda att d einte fått in vårt brev/mail.
Vilken § är det?

tsarraz skrev:
Men även om vi inte är gifta så skulle man ju kunna seperera. Rimligtivs så kan inte bara den ena parten bygga huset.

Enligt punkt 30
Skicka rekommenderat så får du kvitto poå mottagande.

tsarraz skrev:
Enligt punkt 30
Skicka rekommenderat så får du kvitto poå mottagande.
Tror du att det räcker?
Jag har mailat konsumentverket ochså, hoppas på svar från dem i morgon.

Det gäller ju att du hinner före huvudkontoret godkänner det, så vela inte!

Kan bara instämma! Avvakta inte svar från konsumentverket utan skicka rekommenderat brev direkt. Jag skulle nog dessutom faxa in det om inte annat för att ge säljande företag informationen så snabbt som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.