Mikael_L
Adolf skrev:
Fast vad jag undrar mest över är ju ändå om detta är ett nybygge, du en glad amatör,
Ja, det kan man nog kalla mig. Även om jag inte är fullt så glad jämt.
å du tänker lösa all vvs i villan via produktblad från tillverkare å trådar på ett forum...?? Inte meningen att låta negativ, men jag undrar bara om du tjänar något på det hela..?
Det är ju lite svårt att veta så här i förväg, men jag är än så länge vid gott mod. :)

Än så länge har jag löst de flesta liknande uppgifter jag tagit mig för i mitt liv. :cool:
Normalt sett är det inte speciellt mycket jag ryggar för inom det tekniska området.

Sen behöver jag inte tjäna pengar på detta för att känna mig nöjd, även om det givetvis är ett av målen.
Men att ha lärt sig något nytt, att kunna känna sig kaxig och stolt över att rott det i land själv, att veta exakt hur det är gjort och fungerar, att själv bestämma över graden av slarv är några av sakerna jag kan tänka mig att lägga på vinst-kontot.

Men jag tackar både för svaren och omtanken. :)
 
Har du fått din vattenmätare korrekt monterad så sitter en fjäderbelastad backventil i plast inuti utloppet på din vattenmätare..som gärna går sönder och "skjuter" iväg en del i utgående ledning vid frysning ;-)

/Monterat ett <1000-tal
 
Mikael_L
Jag har ju ibland skrivit att det vore så kul ifall det så småningom kom lite feedback på all hjälp man gett.
Så nu ska jag själv bättra mig. :)

Först och främst, tack igen alla, för all hjälp.

Ett lite annat val av vinklar på avloppet en bit ifrån huset ledde till sist att avloppspipan inte alls dök upp i grunden precis vid toastolen.

Efter en del grunnande på hur det skulle lösas så blev det plötsligt så att första grenen på avloppet blev på det lodräta avsnittet just efter att avloppet kommit in under huset.
På bild 1 ser man rensbrunnen till höger utanför den blivande ytterväggen, och det inkommande avloppet till vänster, alltså givetvis innanför ytterväggen.
I botten av det vertikala röret sitter det givetvis 2 st 45° böjar efter varandra.
Sen har det blivit markisolering ovanför alla rör, då dom till sist hamnade lite väl grunt.

På bild 2 ser man sen hur jag fortsatte.
På stammen till vänster är golvbrunnen i tvättstuga rakt upp och och röret till vänster går till tvättmaskin och tvättho-avloppet utanför bild.
Åt höger snett uppåt går 110mm till toastolen på nedervåningen. Här blev det ett riktigt schysst fall, inga korvar lär stå kvar iaf. :)
Stammen som ska åt höger kommer så småningom grena av uppåt till OV, samt grena ut till tvättställ på toa, och kök långt bort.
Korta pipan uppåt är till golvbrunn under badkaret.

De gula rören innehåller inkommande vatten samt utgående vatten till friggebod samt garage.
Friggebodens vatten blir antagligen fimpat efter att bygget är klart, den har agerat byggbod under byggtiden.
 
  • avlopp#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avlopp#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Nu är det ju nya frågor, i massor ... :)

Om jag under tvättstället vill ha ett vattenlås som går till avloppet i väggen, typ ett sådant här:
3408_1.jpg

Och i golvet, inne i den blivande väggen har jag en 50mm HTP-rörs-pipa stickandes uppåt.

Vad ska jag sätta för saker där mellan?

Och vilket vattenlås tycker ni är det bästa?
 
Fortsätt med 50 röret uppåt, en 90 graders och ett 50 rör genom ytskiktet. Sedan finns det fina gummibussningar mellan vattenlåsets rör och 50 röret. Fabrikat är väl ingen större skillnad, jag köper det som finns.

Protte
 
Mikael_L
OK, det låter som en baggis.
Då antar jag att det är en 50 slätände som ska sticka fram genom kaklet. Inte en 50 muff.

Vilken höjd ska man sikta på för att det ska passa till väggvattenlås? Är det i viss mån justerbart? (det borde det väl vara).

Något tips på vattenlås? Det på bilden som kommer från rinkabyrör, är det helt OK?
3408_1.jpg


edit:
Höjd över golv sägs här vara bra med dels 60 cm över golv, dels sägs 55cm vara bra och vid 57-58cm är justermånen borta, vem har rätt?

edit2:
Och här sägs 550mm ...
 
Redigerat:
Mikael_L
prototypen skrev:
Fortsätt med 50 röret uppåt, en 90 graders och ett 50 rör genom ytskiktet. Sedan finns det fina gummibussningar mellan vattenlåsets rör och 50 röret. Fabrikat är väl ingen större skillnad, jag köper det som finns.

Protte
Jag hittade denna på dinVVSbutik för ca 130:-
8080806.gif

Verkar ju rätt OK. Om jag förstår det rätt är det 50mm slätände nedåt och anslutning för 40mm slätände upptill, denna med någon slags skruvtätning.

Är det någon som använt denna?
(Faluplast RSK 808 0806)
 
När jag fick mitt badrum fixat så blev det en gummimuff av något slag direkt vid kaklet som tätskiktet ansluter mot. Antar att det är någon speciell muff gjord för detta ändamål. Muffen tar ett 40-rör så handfatsröret går direkt ner i muffen. Mycket smidigt! Du måste ändå ha något som ansluter mot tätskiktet så kolla upp vad som behövs nu är mitt förslag!
 
Mikael_L
injonil skrev:
När jag fick mitt badrum fixat så blev det en gummimuff av något slag direkt vid kaklet som tätskiktet ansluter mot. Antar att det är någon speciell muff gjord för detta ändamål. Muffen tar ett 40-rör så handfatsröret går direkt ner i muffen. Mycket smidigt! Du måste ändå ha något som ansluter mot tätskiktet så kolla upp vad som behövs nu är mitt förslag!
Ja det är jättebra att du upplyser mig om detta.
Jag har helt totalt glömt att tänka så långt. :blushing:

Just i badrummet blir det väl med största sannolikhet kaklat, i tvättstuga och kök ska samma eller en liknande lösning ordnas, men där är det okaklat i alla fall.

Är det någon som vet ifall anslutningsröret jag visar på i inlägg #52 är möjligt och lämpligt att kombinera med tätskikt + kakel?
 
Mikael_L
injonil skrev:
När jag fick mitt badrum fixat så blev det en gummimuff av något slag direkt vid kaklet som tätskiktet ansluter mot. Antar att det är någon speciell muff gjord för detta ändamål. Muffen tar ett 40-rör så handfatsröret går direkt ner i muffen. Mycket smidigt! Du måste ändå ha något som ansluter mot tätskiktet så kolla upp vad som behövs nu är mitt förslag!
Är du säker på att tätskiktet ansluter mot gummimuffen?
 
Mikael_L
Ny fråga:
Är det OK att använda anslutningsslang för fast installation bakom kökets bänkskåp?
typ någon sån här:
81830490_rdax_250x230.jpg

2,5 meter åt sidan från diskhon sett förbereder jag för en extra liten vask bredvid spisen.
Jag har förlagt ett 50mm avloppsrör inne i väggen, men jag funderar på ifall jag kan strunta i att dra varm och kallvatten i väggen, utan göra det i efterhand ifall den här lilla vasken blir verklighet.

Och sen såg jag att sådana här anslutningsslangar finns i rätt bra längder, åtminstone 3 meter, så jag tänkte att det är kanske OK att dra sådana i sockeln eller bakom skåpen?
 
Mikael:
Det finns vattenlås som ej behöver vatten & därmed aldrig torkar ut, se Purus eller Jafo...
 
Mikael_L
Ja membranvattenlås ja. Dom är coola. :)

Men nu var frågan snarast hur jag ska göra med varm och kallvattnet.

Jag har fortfarande inte valt någon väg.

Antingen drar jag väl något RiR i väggen, mellan diskbänks-skåpet och där den extra hon ska vara.
Sen blir det en massa (dyra) vägg-genomföringsgrejer på det, och att koppla ihop det som kommer in under diskbänks-skåpet med det som ska ut.

Annars kan jag väl dra något utanpåliggande, bakom köksskåpen eller nere i sockeln.

Och det var där jag funderade på dessa anslutningsslangar, bara för att det skulle bli billigt och enkelt.

Någon som vet vad dom själv skulle valt och kan meddela mig? :)
 
Mikael_L skrev:
Är du säker på att tätskiktet ansluter mot gummimuffen?
Sent svar :blushing:

Nej, jag vet inte säkert hur det gjordes. Jag tog lite bilder på kvällarna när jag kom hem. Ska se om jag kan hitta någon bild som visar hur det gjordes just mellan tätskikt och rör/muff.
 
Så länge det inte är några skarvar i sparklådan så är det lugnt, Men om jag varit du och vet att det ska vara där hela tiden hade jag kört på rör i väggen som du nämnt, eller dragit prisolrör i sparklådan istället för slang. Anslutningsslang känns jäkligt "B" men fyller ju sin funktion.

Ang anslutningsröret till tvättstället så har Rebase ett rör som vi brukar använda i väggar som är 50mm och helbockat 90grader och sticker ut ca 10cm om du drar det rätt mot plyfan inne i väggen. Bara att ansluta tätskiktet mot röret. Sen sticker du bara i 40röret från vattenlåset i 50röret, gumminippel följer med böjen. RSK 8070904
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.