Nä jag har inga förslag, brukar köpa enstaka prylar på järnhandeln och står det Gelia på påsen mån tro. Jag har ett ganska färdigt hus sedan 1979.

Protte
 
Mikael_L
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för att locka ur forummedlemmarna några svar ... :O

Jag har svårt att tro att lite smått kunnande omkring rör och slangar skulle saknas här. :x

Jag kan säkert chansa på egen hand, men just VA är nog min svagaste gren, så jag skulle verkligen uppskatta om jag slapp falla i några uppenbara fallgropar.
Jag skulle också uppskatta enormt ifall jag slapp och plöja tillverkarbroschyrer, monteringsanvisningar och googla i hundra timmar. :cool:
 
Jag tror du ställer frågan för brett.

Vet inte heller ett smack om rör - anlitar rörmokare - men min första fråga skulle vara om man skall löda, klämma eller något annat. (Min röris löder och tittar nedlåtande på mej när jag frågar om klämning..)

Kör man med plaströr blir det väl samma fråga. Vad håller tätt? Vad är lätt att ändra? Vad säger reglerna?
 
Mikael_L
Ja, jag ska kanske bryta ner det till lite mer konkreta frågor. Du kan ha rätt.

Jag kommer ta allt i små omgångar, men just nu vill jag ha svaren som gör att jag kan gjuta plattan om några veckor.

Men då börjar jag så här:

Ska jag ha 50mm eller 75mm avlopp till handfatet i badrummet?

Det kommer vara ca 1 meter rör mellan handfat och en 110-stam.
 
50, och dra det i väggen, finns 2 anledningar dels vattenskaderisken med en genomföring i golvet och sedan är det lättstädat.

Likadant skulle jag försöka göra under diskbänken, utrymmet man får är värdefullt.

Min "rörmokare" klämde allt, kunde nog inte löda.

Protte
 
Mikael_L
I uponors tekniska handbok hittar jag lite:
http://www.uponor.se/upload/Documen...knisk handbok/7.1 PP inomhusavloppssystem.pdf
Sid 16-18.

Såvitt jag lyckas tyda allt måste jag dra en 75mm pipa bort till köket, till diskbänk/diskmaskin. Pipan som grenar av mot enhet 1. (diskhon vid spisen) klarar sig med 50mm.
Till tvättstället (5) fungerar 50mm bra.
Golvbrunnarna (7 och 8) behöver 75mm.
Tvättmaskin (9) klarar sig med 50mm.

Vad jag förstår av all den texten och tabellerna behöver jag inte heller avluftning till dessa avloppsenheter, då det står i tabellen oluftad anslutningsledning resp samlingsledning.

Är det rätt uppfattat av mig?
 
Mikael_L
Några tips på hur jag löser avloppet för diskmaskinen då?
Diskmaskinen sitter i "skåpet" bredvid diskbänksskåpet.

Ska jag dra ett eget rör för diskmaskinen eller är det total överkurs?
 
Diskmaskinen spolar ut mycket och varmt vatten så det verkar som det håller vattenlåset rent (jag kan inte påminna mig att jag behövt rengöra låset.

Protte
 
Mikael_L
Det är ju en bra synpunkt.
Då krånglar jag inte till det nåt.
En 75mm pipa till diskbänkskåpet, sen kopplar jag diskmaskinen helt enkelt till hon's avlopp.

Sen får det bli en 50mm till den lilla vasken.

Dom där avloppsanslutningarna ligger mot yttervägg, så jag funderar om det blir krångligt att dra avloppsrören i väggen. Särskilt 75mm känns lite bängligare då jag ska ha diffusionstät plast 45mm in i väggen.

Å andra sidan, ångrar man sig och vill bygga om köket är det ju tråkigare med avloppsrör i golven lite här och var. :|
 
Mikael_L
Jag lämnar avloppet för en liten stund.
Men synpunkter tas gärna emot ändå. ;)

Men nu börjar det brinna i knutarna för tappvattnet .... :|

Först och främst måste jag väl välja märke och leverantör.
Jag har i princip bara koll på att Uponor's Wirsbo PEX - RiR finns. Det betyder ju inte att det nödvändigtvis är det bästa.
Är det någon som använt någon annan tillverkare?
 
Alupex är smidigare att jobba med än vanlig pex.
 
Mikael_L
Hmmm.
Vem har alupex i sitt sortiment då.
Jag hittade ingen sådan hos Uponor, om det nu inte är gömt i något produktnamn.
 
Mikael_L
Jag kom på en sak, som ger mig lite mer andrum ...

Jag hade tänkt att dra tappvattenrören under plattan, kallvattnet i gruset under frigoliten och varmvattnet i frigoliten.
I alla fall bort till köket, som är den långa sträckan och dessutom "måste gå genom golv då det inte finns väggar att dra i".

Men nu kom jag på att det går visst att dra i vägg, om jag går i yttervägg och upp ovanför ytterdörren.

Är det bra eller dåligt att välja vägg-förläggning istället?
Sträckan blir kanske en 3-4 meter längre.
 
Mikael_L
Jag håller nu på att kamma igenom all dokumentation som finns om wirsbos PEX-rörs-system.
(morr, jobbigt, kunde ingen här på forumet bara pekat med hela handen och berättat för mig "så här gör du!")

Det finns kopplingar Q&E, men som kräver expander-verktyget för ca 4.500:- såvitt jag förstår.

Är det något jag direkt ska hoppa över, eller finns det någon som tycker det är lämpligt för mig som bygger ett enda hus?

Annars är det väl ett klämringskopplingssystem som gäller?
 
Mikael_L
Någon ...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.