Jag vet inte hur välisolerade ytterväggar du har, men i mitt hus skulle jag aldrig våga dra vattenledningar i yttervägg pga frysrisken!
 
Mikael_L
Om jag drar vattenledning i ytterväggen så blir det isåfall i det innersta 45mm tjocka installationsutrymmet. Därmed är det 240mm isolering utanför, så det borde räcka. :)

Dessutom är ett fruset PEX-rör ingen omedelbar fara, enligt Wirsbo är det bara upprepad frysning som kan skada genom utmattning. Ja i betong ingjutna rör om dom ej är rör i rör, skadar tydligen också rören.

Men rören i väggen ger mig andra orosmoment. Kan det kondensera fukt på kallvattenröret så väggen skadas på sikt. Ökar risken för legionella markant eller ...?


Men jag verkar inte få några svar här på forumet, tydligen finns det ingen av byggahus 80000 användare som monterat RiR.
I alla fall inte som läser min tråd. :S
 
Mikael_L
Ska det sitta en backventil på inkommande vatten?
 
Staffans2000
Mikael_L skrev:
Ska det sitta en backventil på inkommande vatten?
Ja.

För övrigt, hej.
Dra du rören i ytterväggarna såsom du beskrivit.

Tyvärr är jag en dålig rådgivare när det gäller "rör i rör" eftersom jag numera tillhör den "gamla stammen" = Gängande, krökande, svetsande och lödande F.D.rörmokare.

VV drar du i plattan som du beskrev. Samma med KV.

Avloppet bör om möjligt komma i dagen via en vägg.

WC = 110.
Allt annat = 75. mestadels för att i möjligaste mån minska antalet dimentioner.

Luftare behöver du endast i anslutning till WC. (Nu får jag nog "på moppo" av forumets avloppsgurus)!

F.Ö. använd ditt sunda förnuft.

Hälsar: Staffan
 
Mikael_L
Golvbunn 7. (dusch/badkar) blir en vanlig golvbrunn, golvbrunn 8 (tvättstuga) har jag börjat fundera på att använda en spygatt kopplad till 7.
För att slippa avloppslukt då vattenlåset torkat.

Så typ dessa då:
3307_1.jpg
5056_1.jpg

Men dessa ska kopplas ihop med 32mm rör.
Vad ska man använda för rör, det ska ju gjutas in i betongen. Är det vita avloppsrör?
Är dom godkända för ingjutning?
 
Mikael_L
Och sen undrar jag om det är någon som vet vilken dimension det är på kopplingen till och från Rinkabyrör's vattenmätarkonsoll?
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=44&bestnr=5485

Tyvärr är dom ju totalt hemliga på hemsidan med vilket fabrikat det är. :O

Och visst bör man kunna skruva av ena ventilen och återfinna samma dimension där?
 
Mikael_L
Och ännu en fråga.
Vid gjutning av betongplatta på mark har jag uppfattat det som att de flesta lägger golvbrunnarna i nivå med betongytan. För att sen använda förhöjningsringar och flytspackel och annat när det är dags att lägga golvet.

Vilken är den bästa arbetsgången?
Om man lyckas få till hela fallet perfekt redan på betongen, är det bara att sätta manchett och sen tätskikta direkt, utan fler åtgärder.



Och läs gärna genom alla mina frågor i tråden, mycket saknar jag fortfarande svar på. :S

Nu ska jag ringa och plåga uponor och jafo ... ;)
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
I tvättstuga har jag börjat fundera på att använda en spygatt kopplad till 7.
....
Men dessa ska kopplas ihop med 32mm rör.
Vad ska man använda för rör, det ska ju gjutas in i betongen. Är det vita avloppsrör?
Är dom godkända för ingjutning?
I Uponors sortiment hittar jag iaf 32mm gråa rör med samma egenskaper som deras 50, 75 och 110mm gråa rör. (så vitt jag ser).
Det var bara så förtvivlat ovanliga rör att de flesta inte har att leverera ... :(
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Ska det sitta en backventil på inkommande vatten?
Staffan2000 skrev:
Ja.
Då är det en sådan i beställningslistan.
Men nu funderar jag på om denna kan sägas ersätta ventilen på ena sidan av vattenmätaren.
Sätter jag backventilen direkt efter utloppet av vattenmätaren kan ju inget vatten strömma ut om man behöver ta bort mätaren.
 
Mikael_L
Dom här kan väl inte ha någon backventil?

Om man skulle vilja anordna vattnet så här, skulle man kunna sätta backventilen före vattenmätaren?

 
Mikael_L skrev:
Ska det sitta en backventil på inkommande vatten?
Det ska sitta backventil i vattenmätaren.

Protte
 
Hmm, ja, frågor har du ju många av... Så vart ska man börja..? finns en mängd olika fabrikat av pex rör och alupex. Vad du väljer för att en gång i livet dra nåra meter rör i ditt hus är sak samma. Själv gillar jag LK's grejer å jobbar med det dagligen. Sen finns det tusen detaljer att ta hänsyn till när du drar in grejerna, så att i ett inlägg försöka guida dig till en lyckad installation är ju lite klurigt. Men för att svara på din sista fråga iaf, så visst kan du dra rören i vägg, om du lägger dom på rätt sida om isoleringen, annars fryser grejerna sönder till vintern. Å wirsbo q&e kan du ju köpa å leka med om du är sugen. Själv tycker jag inte om det, men det funkar. Fast vad jag undrar mest över är ju ändå om detta är ett nybygge, du en glad amatör, å du tänker lösa all vvs i villan via produktblad från tillverkare å trådar på ett forum...?? Inte meningen att låta negativ, men jag undrar bara om du tjänar något på det hela..?
 
Hoppsan, du hade visst flera frågor såg jag nu... jag hade bara kommit till sida 1 ;)

Men backventil behöver du, den ersätter inte någon av ventilerna, och på bilden du postat sitter backventilen direkt under avstängningsventilen till vänster..
 
Mikael_L
Adolf skrev:
Men backventil behöver du, den ersätter inte någon av ventilerna, och på bilden du postat sitter backventilen direkt under avstängningsventilen till vänster..
Aha, sitter den inte fel väg då?
Jag trodde backventiler endast fungerade vågrätt samt sittande "uppströms"...

Men dom är kanske fjäderbelastade.
 
Ja, det sitter en fjäder i dom. Ang dina betong frågor så är jag inte expert innom området. Men på en del byggen gjuter dom bad-golvet några cm lägre, med hjälp av en träram som du gör fast i armeringen. När betongen brunnit såpass att den går att gå på, slår du bort ramen å sen är det bara att spackla fall upp mot färdiga platthöjden. Men som sagt är det inte mitt område, så om det är bra eller inte får nån annan svara på. Men då slipper man ju stressen med att få perfekt fall i betongen iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.