Nu är det dags att förbereda alla vatten och avloppsanslutningar i nya badrummet innan våtrumsskivorna ska på. Jag tycker det är svårt att hitta bra monteringsanvisningar och standarer för de olika måtten jag ska hålla.

Följande har jag tänkt mig i alla fall:

-Duschblandare cc 160 mm. 1100 mm över golv (Ska funka med FMM blandare och Ebro duschset
- Avlopps anslutning tvättställ ca 600 över golv. Ska ha ett punglås och anslutning in i vägg med metalldelar under ett Gustavsbergs 2500 handfat.
-Vatten till handfat i samma höjd som avloppen går genom vägg och cc40 mellan VV och KV?! ca 100 bredvid avlopp?!
-Toa vatten in 115 mm bredvid centrum WC och 200 mm över golv.

- Golvbrunn monterad 400mm från två väggar (Mitt i duschens centrum)

Vad tror ni om detta? Funkar det?

En annan fråga. Räcker det med att ha en 90graders 50mm böj som går ut genom väggen för tvättstället eller är böjen för skarp för att få igenom väggtjockleken på ca 40mm totalt? Finns det andra lösningar?
 
Är väldigt osäker på anslutningarna till tvättstället. Någon som vet stabndardmätt för detta. På bilder jag ser ser det ut som VV KL kommer ut ovanför avloppet och med cc på ca 150 kanske. Vet någon dessutom om kallvatten ska vara till vänster eller höger i väggen?
 
Det funkar bra med din 90-böj på 50-röret från handfatet.

Ett alternativ till cc40 på VV/KV till handfatet är att sätta dem V-A-K, alltså VV och KV på var sin sida om avloppet. Sätt då VV/KV cc160.
 
KV ska hälst vara till höger för i blandarn så är KV röret til höger om du har pipen mot dig lika dant med duch blandaren cc40 eller cc 160 är den vanligaste och fins färdiga täck brikor till och det fungerar bra med en 88 gradig böj till TS
 
Matning av vatten och avlopp till tvättställ brukar sättas 55cm c/c från golv. Det funkar upp till 57-58 cm, men då försvinner justeringsmån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.