Mikael_L
För mig är inget enkelt när det kommer till rör och VA . :O

Men jag har forskat lite, och grävt lite bland grejerna på Bauhaus och nu tror jag att jag kommit på det bästa och mest universella.

Kopparrören som ska gå mot blandaren väljer jag 12mm, pga av dess relativt korta längd.
Jag avslutar med lödd lödnippel 12 -> R10.
Så då avslutas röret med R10 utvändig gäng och slät ansats.
Då kommer jag kunna sätta både halvkoppling (10 eller 8mm) eller 3/8 koppling med gummipackning som vissa blandare verkar kunna ha.
Halvkoppling typ denna, kanske ...
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=315
 
Krilleman
En klämringskoppling 12x10 är det lättaste, ta en koppling som passar ditt behov, rak 12x10 eller varför inte ballofix 12x10. En förminskad VA koppling 12x10 fungerar som båden 10 klämring och 10 gänga för slang då den även fungerar med planpackning!

En ny blandare av hyffsad kvalite har alltid 10mm anslutning eller softpex med R10.
 
Mikael_L
Både krilleman och injonil vurmar för an klämringskoppling isf att löda en gängad anslutning.
Det får väl bli så då. :)

Det finns ju alltid så många sätt att lösa det mesta på, ...jobbigt ... :x
 
Mikael_L
Om man tillfälligt vill ta bort en blandare (med 10mm rör-anslutning) hur proppar man röret?

Tar en bit 10mm rör, pressar ihop ena ändan och löder ihop. Och sen sätter denna där anslutningen var?

Eller finns det något färdigt för detta?

Vad är dessa proppar?
Hur används dom?
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=921
3686_1.jpg
 
Eftersom du ska ha en klämringskoppling så är det precis en sådan som på bilden du ska använda som propp! Bara att sätta dit i klämringskopplingen och dra åt!
 
Mikael_L
Så klämringskopplingen som då är en 10mm (passar blandaren) så ska det vara en sån här propp i dim 10mm?

För isåfall beställer jag några sådana att ha vid behov.
 
Krilleman
japp, helt rätt.

Fast tänk på att olika märken har olika vinkel på den koniska delen, oftast funkar det fint att ta det man kommer över. Men vet man vilket märke på koppling man har så köp samma märke på propparna med!
 
Jo, om du har 10mm klämringskoppling i slutändan så ska det vara 10mm propp. Har du t ex 15 mm + förminskningsdel så blir det 15mm propp istället.
 
Mikael_L
Bara någon enstaka fråga kvar nu, hoppas jag ... :surprised:

Jag börjar med:
Problem, fördelare med R20 plan ände, ska kopplas ihop med PEX 15x2,5.
Både fördelaren och slangen är Wirsbo, om det spelar någon roll.
bh-120517-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt två grejer, som inte löste mitt problem.
bh-120517-02.jpg
Den vänstra är en ROTH-koppling, som inte löste problemet då den inte passar mot slät ansats, utan troligen ska ha en konisk anslutning enligt någon egen ROTH-standard.
Det högra kommer från Rinkaby. Problemet med rinkaby är att ibland är beskrivningen inte tillräckligt för att en amatör ska förstå, och inte är det RSKnummer heller, så man kan inte kolla själv hos t.ex. tillverkarens hemsida.
Men det där fick jag iaf en stödhylsa samt en överfallsmutter med kona i, i R15.
Men något måste saknas för att det ska gå att använda, vad vet jag inte.


Kan någon berätta vad jag bör skaffa, gärna som finns på sigro.se
RSK-nummer räcker, om du inte vill hålla på att leta och länka.
 
Mikael_L
Sen har jag en fundering om hur jag ska fästa lite saker.
Vatette väggkopplingsbricka.
VVS-skruv, men vilken dim är lämpligt? Hade jag kommit ihåg att mäta innan jag åkte hem så var det väl inget problem. :surprised:

Tvättställskonsoll, av den helt vanligaste vita typen.
Är VVS-skruv lämpligt även här?
Vilken dim?

Jag hittar dessa dim. Längden kan jag utan problem bestämma själv, då jag vet tjockleken på mina väggar och ev reglar bakom.
3,5 x 20 mm - 1,28 kr
3,5 x 25 mm - 1,38 kr
4,0 x 20 mm - 1,38 kr
4,0 x 25 mm - 1,46 kr
4,0 x 30 mm - 1,38 kr
4,0 x 40 mm - 1,64 kr
5,0 x 30 mm - 2,36 kr
5,5 x 30 mm - 2,28 kr
5,0 x 40 mm - 2,36 kr
5,0 x 50 mm - 2,83 kr
5,5 x 40 mm - 2,73 kr
5,5 x 50 mm - 3,09 kr
5,5 x 60 mm - 3,09 kr
5,5 x 90 mm - 6,18 kr
6,0 x 60 mm - 4,73 kr
5,5 x 75 mm - 4,36 kr
6,0 x 75 mm - 5,45 kr
6,0 x 100 mm - 7,08 kr
 
Krilleman
På din fördelare kan du montera RSK 198 70 72 om det är en vanlig halvkoppling med packning du har på höger i bild! Lin och locher på 20 gängan.

5,5x60 är lite av allt i allo, funkar till det mesta!
Fungerar klockrent rakt i trä/osb och drar fint i betong med 8mm plugg.
 
Mikael_L
krilleman_215 skrev:
På din fördelare kan du montera RSK 198 70 72 om det är en vanlig halvkoppling med packning du har på höger i bild! Lin och locher på 20 gängan.

5,5x60 är lite av allt i allo, funkar till det mesta!
Fungerar klockrent rakt i trä/osb och drar fint i betong med 8mm plugg.
Nja, jag tror inte det fungerar.
För såvitt jag kan se och förstå så finns det inget som kommer klämma åt PEX-röret. Även om jag drar åt mot en R15 planände så kan jag ändå föra PEX-slangen fritt fram och tillbaka.
Det känns som att det saknas någon ring, liknade en klämring, helt enkelt.

Jag tar gärna tips på en komplett lösning. Det jag redan köpt kan jag lägga i prydnadshyllan och vara nöjd så. :)
Men nu börjar jag vara less att köpa fel saker, så om någon kan peka med hela handen på en lösning för övergång R20 plan ände -> 15x2,5 wirsbo PEX, en lösning i en eller flera delar, så köper jag bara det direkt, så det blir klart någon gång. :)

Används VVS-skruv även till att sätta upp konsoller för handfat? Alltså, bara så jag inte väljer något tokigt ....
 
Redigerat:
Krilleman
Jaha, jag trodde det var en halvkoppling du hade fått och som är till höger på bild... Adolfs länk funkar fin fint om du tänkt skrota dina prylar! Glöm inte stödhylsan!
 
Mikael_L
OK, då rinkaby inte har RSK-nummer och i detta fall inte ens en bild, så antar jag att det är en koppling med R20 inv rörgäng på ena sidan och en klämringskoppling för 15mm CU-rör på andra sidan.
Typ denna vatette,
image1_5d47015ff6e913a0f239f5649e833fb5.jpg
Fast hos sigro hittade jag bara 15-R15 av denna, så isåfall tar jag en R20-R15 övergång också, eller beställer från annat ställe, t.ex. rinakby?

Och då sätter jag lin och lite locherpasta på R20-ansatsen på min fördelare och skruvar dit denna koppling, sen trycker jag in stödhylsan i PEX-röret och sätter fast PEX-röret som om det var ett kopparrör.
Rätt uppfattat?

Stödhylsan jag har passar helt perfekt i PEX-röret, så där funkar det iaf ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.