5 232 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
BOR-EX på råspont i vind?
Hej!
Har svartmögel på råsponten i snedtaket på vinden som jag tänkt borsta bort med en stålborste. Hade tänkt behandla råsponten efteråt med någon sort mögelmedel. Hade först tänkt spruta på något medel med tyckspruta men hittade nu en oäppnad 5-litersdunk med BOR-EX i boden, köpt av förre ägaren för samma ändamål. BOR-EX får ej sprutas på står det så jag får väl köpa en pensel av något slag för att stryka på det. Huset är på ca 60 kvm så ytorna är inte enorma.
Frågan är: Är påstrykning av BOR-EX en bra lösning?
Ventilation och isoleringslösning skall fixas till med så det behöver vi inte gå närmare in på i nuläget.
Mvh
/KarlJG
Har svartmögel på råsponten i snedtaket på vinden som jag tänkt borsta bort med en stålborste. Hade tänkt behandla råsponten efteråt med någon sort mögelmedel. Hade först tänkt spruta på något medel med tyckspruta men hittade nu en oäppnad 5-litersdunk med BOR-EX i boden, köpt av förre ägaren för samma ändamål. BOR-EX får ej sprutas på står det så jag får väl köpa en pensel av något slag för att stryka på det. Huset är på ca 60 kvm så ytorna är inte enorma.
Frågan är: Är påstrykning av BOR-EX en bra lösning?
Ventilation och isoleringslösning skall fixas till med så det behöver vi inte gå närmare in på i nuläget.
Mvh
/KarlJG
Ringde nyss och hörde med tillverkare och enligt dem ska det gå utmärkt att stryka på på råsponten. Bara yrkesmän får spruta BOR-EX, får väl låtsas vara yrkesman nu, har bra fantasi så det går bra, och köpa mig en tryckspruta (och självfallet använda bra skyddsutrustning).
/KarlJG
/KarlJG
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
355 kr inkl moms
Läs mer
Du borde överväga om att döda möglet innan du borstar ned det i isoleringen, det är rätt hälsovådligt och lever bra länge i väntan på rätt omständigheter för att börja växa igen - jag har bra erfarenheter av biocleens alg o mögeltvätt - den finns i en starkare variant med men den svaga fungerar bra, sen är den ju svanen märkt vilket är bra om man bryr sig om sådant.
Kan rekomendera 3 kant skrapa i början, det blir mycket äckligt klägg och det kan du skrapa ned i en bunke av något slag, sen en vanlig rotborste och diskborste till finliret. Ett annat tips är att biocleens medel skall verka runt 10 minuter och vara blött under den tiden - det går inte om det är 40 grader på vinden så börja köra tidigt på morgonen - runt 5.00, då torkar inte medlet för snabbt och det är humant att arbeta med halvmask och skyddsglasögon.
Kan rekomendera 3 kant skrapa i början, det blir mycket äckligt klägg och det kan du skrapa ned i en bunke av något slag, sen en vanlig rotborste och diskborste till finliret. Ett annat tips är att biocleens medel skall verka runt 10 minuter och vara blött under den tiden - det går inte om det är 40 grader på vinden så börja köra tidigt på morgonen - runt 5.00, då torkar inte medlet för snabbt och det är humant att arbeta med halvmask och skyddsglasögon.
Tack för rådet!Doldskada skrev:Du borde överväga om att döda möglet innan du borstar ned det i isoleringen, det är rätt hälsovådligt och lever bra länge i väntan på rätt omständigheter för att börja växa igen - jag har bra erfarenheter av biocleens alg o mögeltvätt - den finns i en starkare variant med men den svaga fungerar bra, sen är den ju svanen märkt vilket är bra om man bryr sig om sådant.
Har redan hunnit slipat hela taket och sprayat det med BOR-EX. Fungerade bra. 5 liter räckte till över 50 kvm takyta, medlet var bra mycket drygare när det applicerades med tryckspruta. Slipningen fungerade utmärkt med vinkelslip även om det var ett jäkla jobb. Började med en skruvdragare och ståltrådskoppborste vilket var bland det jobbigaste jag gjort och resultatet var sämre än med vinkelslip.
Har nog lyckats dammsuga upp det mesta av mögeldammet nu och det är frisk luft på vinden.
Mvh
/KarlJG
Var det verkligen svartmögel? Många/de flesta gamla tak är ju ganska svarta utan att det är något större problem. Det indikerar ju iofs att det finns för mycket fukt men dt behöver ju inte vara det hälsofarliga svartmöglet för det.
Hej!storkarp skrev:
Kan inte svära på att det var svartmögel, antog det då det var en svart beläggning på ett par mm över stora delar av takytan. Vad skulle det annars kunna vara? Angreppet var gammal, stoppat och torrt då ventilationslösningen ändrats tidigare.
Mvh
/KarlJG
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gammal kallvind utan råspont mm
Tak & Vind -
Hur hitta orsak till fukt på råspont i kallvind?
Tak & Vind -
Svartmögel på råsponten på vinden.
Tak & Vind -
Innertak med Ångbroms/spärr mellan gipsskiva och råspont mot kallvind?
Byggmaterial & Byggteknik -
Val av färg till Vindskivor + råspont undersida gavelutstick
Färg, Måla & Tapetsera