7 241 läst · 11 svar
7k läst
11 svar
när ska man skicka in när ett bygge är klart?
Vi har byggt en somarstuga och det har tagit ett antal år,vi har byggt när vi fått pengar och haft tiden. bygglovet var från 2002 och gällde i 5 år, vi började bygga i god tid innan det löpte ut.
nu är det så att vi missade(okunskap) att tala om att vi hade börjat bygga.
fråga vad kan hända om vi nu säger till nämden att vår stuga är klar när vi inte talat om att vi börjat.
Eller ska vi bara strunta i att tala om att stugan existerar och hoppas att det inte kommer till nämdens kännedom så länge vi lever
Är det någon som kan reda ut denna djungel?
Riskerar vi att de talar om för oss riva?
nu är det så att vi missade(okunskap) att tala om att vi hade börjat bygga.
fråga vad kan hända om vi nu säger till nämden att vår stuga är klar när vi inte talat om att vi börjat.
Eller ska vi bara strunta i att tala om att stugan existerar och hoppas att det inte kommer till nämdens kännedom så länge vi lever
Är det någon som kan reda ut denna djungel?
Riskerar vi att de talar om för oss riva?
Det jobbet du gjorde krävde säkert både kvalitetsansvarig samt att du lämnade in en bygganmälan.
Böter för detta är ett halvt basbelopp per gånget fel, dvs ca 40 000:- totalt. De kan inte tvinga er att riva då ni haft ett bygglov.
Jag hade varit kylig och väntat 10 år på att bygget skall bli preskiberat och hoppats ingen upptäcker
//Anders
Böter för detta är ett halvt basbelopp per gånget fel, dvs ca 40 000:- totalt. De kan inte tvinga er att riva då ni haft ett bygglov.
Jag hade varit kylig och väntat 10 år på att bygget skall bli preskiberat och hoppats ingen upptäcker
//Anders
Jag hade kontaktat kommunen och varit ärlig med att ni missat meddela dem både byggstart och färdigställandet, men att ni nu vill rätta till misstaget.
Det borde inte vara några problem eller kosta något.
Om ni däremot mörkar och undanhåller så ökar risken för vite.
Det borde inte vara några problem eller kosta något.
Om ni däremot mörkar och undanhåller så ökar risken för vite.
Och väcka den björn som sover? Tror du att de blundar för att du inte använt en Kvalitetsansvarig + inte lämnat in en bygganmälan. Inte en chans säger jag. De kommer bötfälla dig oavsett om du e snäll och erkänner. Det är samma straff att vara ärlig som att blåljuga här!volvo skrev:
(Men krävs inte KA så blir böterna "bara" 20 000
Kommer de inte på dig förrän efter 2012 så klarar du dig helt och hållet. dvs 3 år kvar.
Gammalt ämne. Men stämmer verkligen detta? Räknas preskription från det datum då bygglovet utfärdades? "Brottet" i det här fallet är ju att ha byggt utan bygganmälan och KA samt eventuellt att inte ha färdigställt bygget innan bygglovet gick ut. Borde in preskription räknas från byggstart alternativt bygglovets utgång?aedwall skrev:
Som synes vet jag väldigt lite om preskription vid bygglovsärenden och det skulle vara intressant om någon med kunskaper i ämnet kunde reda ut det så man vet vad man kan komma undan med.
Här handlar det enbart om taktik. Eftersom bygglovet inte "gäller" eftersom man inte meddelat kommunen byggstart så förföll bygglovet. Det betyder att man har ett svartbygge. Då säger du juh självklart till komunen att det byggdes direkt när du fick bygglovet... Skall man köra en fuling så gör man det hela vägen.Herr Anders skrev:Gammalt ämne. Men stämmer verkligen detta? Räknas preskription från det datum då bygglovet utfärdades? "Brottet" i det här fallet är ju att ha byggt utan bygganmälan och KA samt eventuellt att inte ha färdigställt bygget innan bygglovet gick ut. Borde in preskription räknas från byggstart alternativt bygglovets utgång?
Som synes vet jag väldigt lite om preskription vid bygglovsärenden och det skulle vara intressant om någon med kunskaper i ämnet kunde reda ut det så man vet vad man kan komma undan med.
//Anders
Kommunen frågar för att de vill ge ut ett slutbevis på att byggnaden är klar. Man behöver inget slutbevis i juridisk mening, enbart för skattetekniska. Det är bara att säga att man inte vill ha ett slutbevis, vilket iof är idiotiskt...haavard skrev:
Där har du fel. Slutbeviset har inget med Skatteverket och fastighetsdeklarationen att göra. Det är två helt separata saker.
Skatteverket grundar sin taxering på det av dem fastställda värdeåret på byggnaden. Värdeåret fastställs med hjälp av den fastighetsdeklaration som fastighetsägaren fyller i. Värdeår är det år då byggnaden kan anses vara inflyttningsklar.
Personligen skulle jag aldrig "köra en fuling" mot kommunen. Dels kan kommunen mkt enkelt kolla med Skatteverket vilket värdeår byggnaden har. Dels kommer man aldrig att kunna få bygglov för ut-, om- eller tillbyggnad på fastigheten med ett svartbygge.
Skatteverket grundar sin taxering på det av dem fastställda värdeåret på byggnaden. Värdeåret fastställs med hjälp av den fastighetsdeklaration som fastighetsägaren fyller i. Värdeår är det år då byggnaden kan anses vara inflyttningsklar.
Personligen skulle jag aldrig "köra en fuling" mot kommunen. Dels kan kommunen mkt enkelt kolla med Skatteverket vilket värdeår byggnaden har. Dels kommer man aldrig att kunna få bygglov för ut-, om- eller tillbyggnad på fastigheten med ett svartbygge.
Jag håller med en del ovanstående skribenter - kör ärligt.
Om ni ngn gång vill bygga ut eller sälja kan det komma mkt surt efter annars !
Det beror ju lite på byggnadsnämnden i kommunen vad som händer.
Sen tycker jag det är oklart om ni skickade in en bygganmälan eller inte ?
Byggsamråd är det inte alltid man kör - det beror lite på husets konstruktion ,storlek och användning.
Just sommarstugor är det inte alls självklart att man har byggsamråd, och KA kan man oftast vara själv om detä r ett självbygge iaf (det var iaf jag utan problem)
/K
Om ni ngn gång vill bygga ut eller sälja kan det komma mkt surt efter annars !
Det beror ju lite på byggnadsnämnden i kommunen vad som händer.
Sen tycker jag det är oklart om ni skickade in en bygganmälan eller inte ?
Byggsamråd är det inte alltid man kör - det beror lite på husets konstruktion ,storlek och användning.
Just sommarstugor är det inte alls självklart att man har byggsamråd, och KA kan man oftast vara själv om detä r ett självbygge iaf (det var iaf jag utan problem)
Som jag har förstått det börjar tiden räknad från att byggnaden är "uppförd" - vad det nu innebär...Herr Anders skrev:Gammalt ämne. Men stämmer verkligen detta? Räknas preskription från det datum då bygglovet utfärdades? "Brottet" i det här fallet är ju att ha byggt utan bygganmälan och KA samt eventuellt att inte ha färdigställt bygget innan bygglovet gick ut. Borde in preskription räknas från byggstart alternativt bygglovets utgång?
/K
Men om man ändå ska spela fult kan man väl lika gärna säga att huset byggdes 1992. Eller? Vad jag menar är att kommunen/domstolen borde väl rimligtvis kräva någon form av bevis för att huset var färdigställt när man påstår att det var det.aedwall skrev:Här handlar det enbart om taktik. Eftersom bygglovet inte "gäller" eftersom man inte meddelat kommunen byggstart så förföll bygglovet. Det betyder att man har ett svartbygge. Då säger du juh självklart till komunen att det byggdes direkt när du fick bygglovet... Skall man köra en fuling så gör man det hela vägen.
//Anders
Liknande trådar
-
Momsavdrag på byte av tak på näringsfastighet
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
När bör man byta ut all eldragning?
El -
Brandvarnare som är ihopkopplade och kan skicka sms och givetvis går åtminstone på 4G nät? Obs utan abbonemang ska fungera med kontantkort.
Villalarm & Hemautomation -
Sökes dörrkontakt som via internet skickar meddelande när dörröppning sker
Villalarm & Hemautomation