RoTe
Jag håller på att hjälper en kompis installera nätverk då han precis fått adsl och alla tre datorerna ska få internet. Saken är den att kompisens lillebror bara är 11 år och hans föräldrar vill inte att han är inne på "tvivelaktiga" sidor. Finns det några bra program som förhindrar detta?

Är det någon annan som skall ha tillgång till dessa tvivelaktiva sidor?

Annars finns det ju lämpliga brandväggar som har lite filterfunktioner.

Det finns också program att installera på respektive PC som blockar olämpligt material.

RoTe
MathiasS skrev:
Är det någon annan som skall ha tillgång till dessa tvivelaktiva sidor?

Annars finns det ju lämpliga brandväggar som har lite filterfunktioner.

Det finns också program att installera på respektive PC som blockar olämpligt material.
Tja...
Nätverket ser ut som sådant:
Adsl modem -> Linuxrouter (Freesco) -> switch -> tre burkar.

Jag tänkte mest på ett program som man installerar på ungens dator, måste väl vara den billigaste och enklaste lösningen. Men jag är öppen på förslag.

Vi har också en 11 åring hemma och som är inkopplad på nätet. Hade symantecs säkerhetsprogram med tillhörande "baby sitter". Detta suger rejält av kraften och givetvis blir spelen lidande.

Avinstallerade detta och talade om att servern i källaren loggar allt man surfar på. Att han sedan inte vet att jag inte kollar på loggarna är ju en annan sak :)

// Jocke

jocke4u skrev:
Avinstallerade detta och talade om att servern i källaren loggar allt man surfar på. Att han sedan inte vet att jag inte kollar på loggarna är ju en annan sak :)
// Jocke
Kör du proxy då?

RoTe skrev:
Tja...
Nätverket ser ut som sådant:
Adsl modem -> Linuxrouter (Freesco) -> switch -> tre burkar.
Lite off topic men jag rekommenderar att använda Smoothwall istället för Freesco. Har en polare som körde med Freesco ett tag men dom är inte så snabba att uppdatera den när nya säkerhetshål uppkommer och då tappar man lite vitsen med en brandvägg.

Skall vi verkligen spärra ut barnen/ungdomarna från Internets möjligheter?
Skall vi lämna över uppfostran till programmakarna och tekniken om vad man får göra och inte göra på Internet?
Skall en 11 åring få sitta helt fritt med Internet?
Gäller det inte att fostra, utbilda och förevisa möjligheter och fallgropar?
Ett barn som inte vill ha med en vuxen vid sitt surfande vet med stor säkerhet att han besöker ”förbjudna” sidor. Att det kan bli fel vet du säkert själv ;-) man kommer till sidor som man inte alls tänkt komma till……
Håller Internetsurfandet på att bli den barnvakt som videon blev en gång i tiden?
”Pappa jag har inget att göra! Sätt i en film i videon och titta en stund. Pappa skall bara……..”

Sverige är inte bara bredband och adsl! Vi är många som fortfarande har modemuppkoppling och att då installera olika ”filtreringsprogram” resulterar oftast i ännu segare uppkoppling :(
En grej för oss ”modemare” är att skydda oss mot modemkapningar.
Förutom olämpligheten att hamna på ”fel sidor” (utbildning) kan det bli väldigt dyrt (otur).
Konsumentverket har ett litet program som går att hämta på deras hemsida som skall skydda mot kapning!? Har man Telia går det att beställa Telia Kod (kostnadsfritt) som skyddar din telefon mot att ringa utlandssamtal, 07x-nummer osv. Andra teleoperatörer har säkert samma funktion!?

Från 12-13 års åldern får barnen e-postadress och möjlighet till Internet i skolan.
Att sitta på ”fel sidor” i skolan blir normalt fall för avstängning i de fall personalen kommer på detta. Men har du sett vilka bilder som skickas via e-post i skolans e-postsystem? För skolan kollar väl inte elevernas e-post?
Då kan ”fel sidor” på Internet vara rena barnsidorna!
Det gäller att utbilda inte kväva kreativiteten och nyfikenheten.
Att bygga hus ;-) får inte ta all tid. Varför har du skaffat barn? För att grannen hade eller…….

Bob_the_builder
Du verkar vara en mycket klok man, Pelle. :)

SnickarPelle skrev:
Skall vi verkligen spärra ut barnen/ungdomarna från Internets möjligheter?
Nej, bara begränsa det lite grand. Precis som vi kontrollerar vilka böcker, tidningar och TV-program som barnen får utsättas för. Om man gör det genom att sitta med eller använda ett automatiskt filter tycker jag spelar mindre roll och det behöver inte ha något som helst med att göra hur mycket tid man spenderar med sina barn. Och varför inte göra både och? Både sitta med ibland och använda filter.

Jag har väldigt svårt att se det ”filter” som jag skulle kunna lita på. Där emot vill jag lita på mina barn. Den lilla ”oskyldiga” björnen Bamse är väl mysig.
bamse02.jpg
Gjorde bara en snabb sökning på just Bamse och fick bl.a. denna träff på bilder av Bamse och det finns värre. Skall jag ställa in ”filtret” på stoppa alla Bamse, stoppa alla Kajsa Anka osv?
Tyvärr är det så att sidmakarna alltid ligger steget före oss normalanvändare.
En mycket populär sida bland de unga är http://www.gratisspel.nu här finns en hel del nya spel att hämta helt gratis!

Handen på hjärtat har du redan klickat på länken eller tänkte du läsa klart detta först?
Så lätt kan man bli lurad till sidor som kan innehålla mindre lämpligt material ;-)

Jag vidhåller att man inte kan skydda sig från Internet med teknik och filterprogram utan måste lära barnen att umgås med denna fina möjlighet på rätt sätt.

Så sant, så sant.

RoTe
Rogz skrev:
Lite off topic men jag rekommenderar att använda Smoothwall istället för Freesco. Har en polare som körde med Freesco ett tag men dom är inte så snabba att uppdatera den när nya säkerhetshål uppkommer och då tappar man lite vitsen med en brandvägg.
Funkar det på en 486 66MHz 8MB ram och varken hårddisk eller cd läsare?

RoTe skrev:
Funkar det på en 486 66MHz 8MB ram och varken hårddisk eller cd läsare?
Hade det inte varit för avsaknad av CD-läsare så hade det inte varit några problem så länge du inte skulle köra VPN över den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.