Hej!
Vi har servitut på vägen till vårt sommarhus som vi endast nyttjar på sommaren. Servitutet sträcker sig fram till vår tomtgräns.. Någon enstaka gång åker vi ut och tittar till det på vintern. Grannen (ägaren) är skriven där och nyttjar också hela vägen för att komma till sitt hus. Han anser nu att vi ska dela på kostnaden för snöröjning. Har han rätt till det? Han måste ju ha snöröjning då han bor där året om men ska vi tvingas betala för det?
Vi har under flera år parkerat längst in på vägen (då den delen är närmast vår tomt) men nu menar han att vi inte får det. Kan vi då istället anlägga väg/ bygga vidare vägen till vår tomtgräns och anlägga en parkering där?
Mvh Slappos78

Hej Slappos78!
Jag skulle inte säga att er granne har rätt att kräva er på den kostnaden för snöröjning. Hade det rört sig om en helårsbostad då skulle ni få solidariskt svara för de kostnaderna men jag har aldrig hört talas om att någon sagt det är rimligt för en fritidsbostad att stå för snöröjningskostnader.

När man fördelar kostnar ser man till vilken nytta åtgärden har, ju större nytta desto större kostnad. För er granne består nyttan i att han/hon inte når sin bostad utan snöröjningen men för er är den nyttan ytterst marginell. Så stå på er där och lägg inte ut pengar för det.

Vad gäller det andra fallet med parkeringen är det viktigt att tänka på vad servitutet omfattar. Står det att ni har rätt att nyttja vägen för att nå er bostad så är servitutet begränsat till just den användningen. Ifall ni parkerar bilen på hans tomt kan man ha förståelse för att er granne tycker "mindre bra" om det.

Det är viktigt att ni har en framkomlig väg till er fastighet så att fixa den där vägen till er tomtgräns ska inte vara några problem. Enklast (billigast) är om ni är överens med er granne, men ni kan även kontakta Lantmäteriet om ni inte kommer överens.

Mvh / blivande lantmätare

Tack för snabba svar!
Ska gå vidare och se hur vi löser parkeringsfrågan..
Mvh Slappos78

Servitutets exakta forumulering avgör vad ni får göra. Om LM-kartan fram till er tomt anger ett vägområde får ni utnyttja hela detta område för ändamålet. Om kartan däremot avgränsar det område där det faktiskt finns väg byggd kan ni tyvärr INTE utan vidare förlänga den fram till tomtgränsen. Isåfall måste ni ansöka ändrat servitut i ny förrättning.

Angående snöröjningen är det möjligt att ni kan fortsätta tjafsa och "stå på er". Men det finns flera goda skäl till motsatsen.

För det första ökar säkerheten om vägen är röjd. Vad händer exempelvis om den obebodda stugan börjar brinna, exempelvis efter ett inbrott? Då är det bra om räddningstjänsten kommer fram. Även om det kostar en slant med snöröj och soptömning får man på köpet vakande ögon som märker ifall något är fel. Och en stuga med röjd väg skyltar inte helt öppet "Kom och bryt dig in! Hit kommer ändå ingen innan industrisemestern".

För det andra kan det hända att ni i framtiden vill använda stugan året runt, eller överlåter den till en köpare som så önskar. Då är det en fördel att slippa "tjafsa" med folk som redan vet att du också minsann brukar "stå på dig".

För det tredje: Om hur stora pengar tjafsar ni? Jag skulle sannerligen välja mina krig med större omsorg.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Ska ge dig lite motivering att lösa det på ett smidigt sätt er i mellan.

Anläggningsförättning kan kosta allt från 15.000kr till hur mycket som helst och det innebär att Lantmäteriet hjälper er att komma överens om hur vägen ska skötas på papper.

För att göra ett förtydligande till mitt tidigare svar. Om det inte rör sig om en gemensamhetsanläggning så kan ni komma krävas på pengar för snöröjningen. Eftersom det rör sig om ett servitut (avtals- eller official) så kan ni behöva betala de kostnaderna.

När man upprättar en gemensamhetsanläggning med syftet väg så får man lov att ta särskild hänsyn till fritidsfastigheter när andelstalen (som i sin tur bestämmer kostnaderna för underhåll och drift) ska tas ut. För att slippa kostnaderna får ni lägga in detta önskemålet om ni skulle bilda en gemensamhetsanläggning och det görs av Lantmäteriet.

I mitt tidigare svar lät jag det framgå som att ni inte alls behöver stå för snöröjningskostnaderna men jag missuppfattade frågan.

Ber om ursäkt om jag har rört till frågan och hoppas det löser sig för er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.