Hejan,

Jag har funderat på en täljstenskamin i mitt hus, men avskräcks av priserna på dessa. Tittade då på vedeldade bastuaggregat istället och verkningsgraden är lika bra som på andra kaminer. Effekten däremot är många gånger betydligt större i ett bastuaggregat.

Så det jag undrar, kan man inte köpa tex en Harvia Legend istället och ställa i vardagsrummet? Utseendet spelar inte någon roll för min del, det jag är ute efter är en billig installation med god verkningsgrad och effekt.

Det finns garanterat några regler som sätter stopp, men jag undrar vilka i sådana fall.

Tacksam för era tankar och åsikter i frågan.

Grejen med en täljstenskamin som väger mycket, 1 - 2 ton är ju att dom lagrar värme och värmer långt efter att elden brunnit ut.
Bastu aggregaten lagrar knappast nån värme o svalnar fort efter att elden slocknat.
Täljstenskaminerna är mycket billigare i Finland, har man möjlighet o hämta så bör man ta en titt ditåt...

Även en täljstenskamin med lite sten värmer ett bra tag efteråt.
Bastukaminen svalnar direkt.
Det är också svårt att myselda i en bastukamin, iaf den jag har.

Gällande lagring av värme så är nog inte skillnaden så stor om man tittar på energin det går att värma upp diabas (bastusten) och täljsten 1 celcius så skiljer det bara ca 13%.

Så om man jämför en täljstenskamin och bastuaggregat på ca 250kg så vinner täljsten på värmestrålning efter eldning, men bastuaggregatet har klara fördelar när det gäller effekt och framförallt pris.

Just effekten tycker jag är konstigt att det skiljer så mycket. En normal braskamin har väl en max effekt kring 7-9kw medan ett vedeldat bastuaggregat oftast ligger kring 15kw. Någon som har en förklaring?

en braskamin värmer du utrymmet till ca 20°C
i bastun vill man ha mycket varmare i ca 70°C utan att behöva börja elda dagen före bastandet.
det finns braskaminer på 20 Kw

Ett problem är att man sällan har så stora salar inomhus att man kan elda i en 7 kW kamin någon längre stund utan att det blir för varmt. Vad skall du ha kaminen till? Om du skall elda varmt i ett utkylt hus på kortast möjliga tid är det en bra idé med en kamin på 15 kW. Om du har en sal på 60 kvm med 4m i takhöjd och enkelglasfönster så är det också en bra idé med en 15 kW kamin. Skall du elda för att hjälpa till med varmhållning i ett normalt vardagsrum och för trevnadens skull är det bättre att välja en kamin med låg effekt.

Täljstenskaminerna ger inte lika intensiv strålningsvärme ifrån sig som gjutjärnskaminer gör. Om stenmängden skall hjälpa till med varmhållning under längre tid bör pjäsen väga något ton eller mer.

Erik

Avemo skrev:
Vad skall du ha kaminen till? Om du skall elda varmt i ett utkylt hus på kortast möjliga tid är det en bra idé med en kamin på 15 kW. Om du har en sal på 60 kvm med 4m i takhöjd och enkelglasfönster så är det också en bra idé med en 15 kW kamin.

Erik
Jag har ett hus som jag bara bor i 1-2 dagar i veckan, så min plan är att snabbt få upp värmen, så effekt är något jag kommer behöva.

Men jag spånar bara och är mest nyfiken på om det skulle gå bra med bastuaggregat istället. Tackar för alla era åsikter.

MonsterM skrev:
Jag har ett hus som jag bara bor i 1-2 dagar i veckan, så min plan är att snabbt få upp värmen, så effekt är något jag kommer behöva.

Men jag spånar bara och är mest nyfiken på om det skulle gå bra med bastuaggregat istället. Tackar för alla era åsikter.
Då förstår jag varför du vill ha hög effekt. Jag tror dock fortfarande att 15 kW är i mesta laget. Även om man värmer upp luften fort så tar det tid innan väggar, golv och möbler blir varma.

Det är väl samma regler beträffande brandsäkerhet oavsett var man har en kamin. Det är väl mest designen som skiljer bastuaggregatet från andra kaminer förutom effekten.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.