AkutLumbago skrev:
Så om jag uppfattat dig rätt så lägger du räfflad trall med räfflorna neråt och den släta sidan upp?
Det måste du ju göra om du aldrig lägger glad gubbe?
Anledningen till att jag tjatar om detta är ju ,
varför tror du all räfflad trall har räfflorna på kärnsidan om den nu skall vara neråt?
Den räfflade trall som vi var och hämtade hade efter att vi hade plockat ut de som vi ville ha ca 50 % spridning på glad och sur gubbe så att all räfflad trall har räfflorna på kärnsidan stämde iaf inte den här gången.

Det gällde för övrigt även de vi ratade.

Henrik
 
J
estwing skrev:
;1085241jag vet att kärnan är hård, mina räckes stolpar har kärnan utåt mä.
men trallen hade jag aldrig lagt glad, mer kvistar,kåda, samt att mitten på kärnan kan man få en brun rand*vet ej vad det kallas*
Det heter märgen, det vet väl alla riktiga snickare som är ute i "byggbodarna".

;)
 
John J skrev:
Det heter märgen, det vet väl alla riktiga snickare som är ute i "byggbodarna".

;)
duktig du är. slog du upp det me....?

nä ta å sälj lite olja istället... det är du bra på....
 
sailorman skrev:
den räfflade trall som vi var och hämtade hade efter att vi hade plockat ut de som vi ville ha ca 50 % spridning på glad och sur gubbe så att all räfflad trall har räfflorna på kärnsidan stämde iaf inte den här gången.

Det gällde för övrigt även de vi ratade.

Henrik
tack!!!
 
AkutLumbago skrev:
Så om jag uppfattat dig rätt så lägger du räfflad trall med räfflorna neråt och den släta sidan upp?
Det måste du ju göra om du aldrig lägger glad gubbe?
Anledningen till att jag tjatar om detta är ju ,
varför tror du all räfflad trall har räfflorna på kärnsidan om den nu skall vara neråt?
har lagt denna trall å det är precis som föregående talare skrev...
me haft högar som vart blandade...

orkar ej diskutera den saken också.
ni ger gö er aldrig å nu hade även du fel me...:x

go kväll!!!
 
J
estwing skrev:
duktig du är. slog du upp det me....?

nä ta å sälj lite olja istället... det är du bra på....
Nej det lärde jag mig för många många år sedan.

Frågade min dotter på 12 år och hon visste det också, de hade fått lära sig det i träslöjden..
 
sandldan.jpg
 
Du har väl rätt sida upp på trallbrädan nu, så att den "lille" inte fastnar i någon spricka eller flis.......:cool::cool::cool:
 
Jag vet inte hur det står till med det, bilden är lånad...... ;)
 
J
roli skrev:
Du har väl rätt sida upp på trallbrädan nu, så att den "lille" inte fastnar i någon spricka eller flis.......:cool::cool::cool:
Vaxad inte olja så att inte barnet blir smutsigt eller får ont i sina små fötter för alla vet ju att vaxad känns bättre att gå på

;)
 
Väcker liv i vad som verkar vara en av forumets mest omtvistade trådar här, misstänker att en och annan kommer att tänka ”åh nej, inte nu igen..”.


Men jag har ett spörsmål, så lika bra att ta tjuren vid hornen:


Om jag ska sammanfatta de tidigare inläggen så verkar den vetenskapliga och av tillverkarna rekommenderade linjen vara att lägga med årsringarna i glad gubbe. I praktiken verkar många med lång erfarenhet gå tvärtemot detta och istället lägga sur gubbe.


Detta avsteg från teorin verkar i samtliga fall som diskuterats hittills ha gällt tryckt virke, vilket också en del ”surgubbar” har framhållit.


Jag ska nu lägga en altan med kärnfuru, som alltså är och kommer att förbli obehandlat. Finns det konsensus i att jag då ska köra på glad gubbe, eller tycker ni som förordar sur gubbe att detta gäller oavsett träslag?


Tack och förlåt,

Erik
 
  • Gilla
meea
  • Laddar…
S slerker skrev:
Finns det konsensus i att jag då ska köra på glad gubbe, eller tycker ni som förordar sur gubbe att detta gäller oavsett träslag?
Varför inte vara pragmatisk?
Lägg ut brädorna som du tycker att det ser bäst ut, utan att skruva fast dem.
Nästa vår kollar du hur de har kupat sig, och vänder på de brädor som verkar ligga fel.
Och så skruvar du fast dem.
Då får du rätt avstånd mellan brädorna också, när de har "acklimatiserat" sig.
 
Tryckt virke = den sida som ser bäst ut
Obehandlat = glad gubbe.
Mina erfarenheter vad som blir bäst.
 
M
Glad gubbe är det som känns vettigast eftersom årsringarna vill räta ut sig när det torkar. Dvs - lägger man sur gubbe så kommer det glipa mellan bärlina och trall, lägger man glad gubbe så blir det än tätare mellan bärlina och trall.
 
M Marcussjogren skrev:
Glad gubbe är det som känns vettigast eftersom årsringarna vill räta ut sig när det torkar. Dvs - lägger man sur gubbe så kommer det glipa mellan bärlina och trall, lägger man glad gubbe så blir det än tätare mellan bärlina och trall.
Jag la glad gubbe och alla brädorna är som små sjöar när det regnar, jag tror det beror på att det alltid är högre luftfuktighet under mitt ganska låga trädäck. I mitt fall tror jag, att det inte spelat någon roll vilket håll jag vänt brädorna.
 
  • Gilla
sirpa2019
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.